Svets köp, hjälp!

.. och vilken speciell maskin är alu? :rolleyes:

alu kan du svetsa med vilken pinn svets som helst, och ska man svetsa alu bör man ha en gas svets också att värma före så det inte spricker om de är lite större grejjer typ oljetråg osv.

vad tänkte du då? :tuttar

Jag säger bara det jag har 20 år i yrket, vad har du 20tim. amu,,,eller??

Men herregud, grabben vill ju bara ha en svets.

Kolla vilka märken du kan få service/reservdelar till i närområdet, välj ett av dom. Valfri märkessvets som inte är lastgammal är bra grejer. En 180A räcker och blir över till det du ska ha den till.

Lycka till!

Men herregud, grabben vill ju bara ha en svets.

Kolla vilka märken du kan få service/reservdelar till i närområdet, välj ett av dom. Valfri märkessvets som inte är lastgammal är bra grejer. En 180A räcker och blir över till det du ska ha den till.

Lycka till!

bra där... han frågade efter en enkel simpel svets!

Japp, var vill du komma, ska jag vara riktigt ärlig så är det tom. 25 år.

hehe, nog kan ja dra till med siffror och svar på vad som är BÄST för diverse moment... men ja orkar inte.. ja säger bara att man kan svetsa allt med en pinn svets... och vart som helst också..

Last edited:
bra där... han frågade efter en enkel simpel svets!

hehe, nog kan ja dra till med siffror och svar på vad som är BÄST för diverse moment... men ja orkar inte.. ja säger bara att man kan svetsa allt med en pinn svets... och vart som helst också..

Lycka till, dina kvalitetskrav ligger tydligen på kinesnivå. Gonatt nu går jag o snarkar, men det kan bli kulimon.:gnissla

Men som hemma svets? Vad är bäst/smidigast? har som sagt aldrig svetsat förut, bara lekt slav och fått hålla i delarna och blunda :näsblod
Misstänkta arbetsområden kommer väll bli svetsa bilplåt, bygga depåstöd och annat kul!

Känns som att tig:en är ganska svår att lära sig?

160a pinn svets. de svetsar du allt på och om du köper en esab/kempii kan du ha den i 20 år.

Lycka till, dina kvalitetskrav ligger tydligen på kinesnivå. Gonatt nu går jag o snarkar, men det kan bli kulimon.:gnissla

hahahaha du är ju skrattretande, komma in i en tråd och tro du är kung för att du svetsat i 25 år? och gör anspråk och drar slutsattsen till att vi andra inte kan svetsa?

jag svetsar 8a timmar om dagen och har gjort de i 4a år nu..

har du jobb nu under finanskrisen eller har företaget passat på att sparka dig?

Last edited:
160a pinn svets. de svetsar du allt på och om du köper en esab/kempii kan du ha den i 20 år.

hahahaha du är ju skrattretande, komma in i en tråd och tro du är kung för att du svetsat i 25 år? och gör anspråk och drar slutsattsen till att vi andra inte kan svetsa?

jag svetsar 8a timmar om dagen och har gjort de i 4a år nu..

har du jobb nu under finanskrisen eller har företaget passat på att sparka dig?

He He, lille man, jag har haft många erbjudanden genom åren men, saken är den att jag alltid kommit bra överens med min arbetsgivare, han har alltid matchat lönen och gett det lilla extar för att man ska stanna och så har det blivit. Som sagt 25 år har det blivit nu.:tummenupp

He He, lille man, jag har haft många erbjudanden genom åren men, saken är den att jag alltid kommit bra överens med min arbetsgivare, han har alltid matchat lönen och gett det lilla extar för att man ska stanna och så har det blivit. Som sagt 25 år har det blivit nu.:tummenupp

:tummenupp okej, bra för dig =) gå och lägg dig nu så du kommer i tid till jobbet!

Med dom påståenden du kommit med ikväll kan man inte dra andra slutsatser.:D

kopiera o skriv något som varit fel.. och du.. googla svaren innan du säger något som är fel. dina 25år säger inte ett piss om du sitter i nå garage någon stans och svetsar finmekaniska grejjer med din kära tig.

om jag ska svetsa krockbalkar eller vad fan som helst så är ju tiggen de sista ja skulle köra med.. tiggen använder då jag för att smälta ihop större bränndiken eller ytliga porer med. hur fan ska du kunna dra en V-fog bygge med en tig? och om du gör de, vilket inte går så (och om du tror du kan lyckas så berätta vad som innefattar en V-fog och hur du ska göra de med tiggen) så är kvallan inte bra pga hur ska du få nog inbränning på andra lagret tex.

men jag vet inte. jag och mina arbetskamrater kanske skulle gå till kvallitetsansvarige på företaget och be han kassera våra mig/mag och mma svetsar och skaffa tiggar så vi får någon "kvallite". inte för att vi kan utföra några jobb alls...

kopiera o skriv något som varit fel.. och du.. googla svaren innan du säger något som är fel. dina 25år säger inte ett piss om du sitter i nå garage någon stans och svetsar finmekaniska grejjer med din kära tig.

om jag ska svetsa krockbalkar eller vad fan som helst så är ju tiggen de sista ja skulle köra med.. tiggen använder då jag för att smälta ihop större bränndiken eller ytliga porer med. hur fan ska du kunna dra en V-fog bygge med en tig? och om du gör de, vilket inte går så (och om du tror du kan lyckas så berätta vad som innefattar en V-fog och hur du ska göra de med tiggen) så är kvallan inte bra pga hur ska du få nog inbränning på andra lagret tex.

men jag vet inte. jag och mina arbetskamrater kanske skulle gå till kvallitetsansvarige på företaget och be han kassera våra mig/mag och mma svetsar och skaffa tiggar så vi får någon "kvallite". inte för att vi kan utföra några jobb alls...

DU sa att tigen skulle var undermålig sett till kvaliten, det enda den är undermålig på är företagsekonomin då det är en långsam metod, du kan utan vidare lägga A-mått 40 med en tig, MEN det tar tid o kostar då pengar.:banana Börjar du bli hetsig eller...det låter nästan så.:D

DU sa att tigen skulle var undermålig sett till kvaliten, det enda den är undermålig på är företagsekonomin då det är en långsam metod, du kan utan vidare lägga A-mått 40 med en tig, MEN det tar tid o kostar då pengar.:banana

och på vilket sätt skulle de bli bättre kvallite? och hur var det med Vfogen tex?

jag jobbar på företag som bara håller på kvallite. och de är ingen bättre kvallite med en tig. hur man rekomendera en tig till nån snubbe som ska ha svetsen till bilplåt och depå stöds byggen?

bilplåt är 0.8mm tjockt dessutom. fan va härsket att fylla upp ett hål eller svetsa plåt i 0.8as plåt med en tig. fiiifan...

och på vilket sätt skulle de bli bättre kvallite? och hur var det med Vfogen tex?

jag jobbar på företag som bara håller på kvallite. och de är ingen bättre kvallite med en tig. hur man rekomendera en tig till nån snubbe som ska ha svetsen till bilplåt och depå stöds byggen?

bilplåt är 0.8mm tjockt dessutom. fan va härsket att fylla upp ett hål eller svetsa plåt i 0.8as plåt med en tig. fiiifan...

Ja, nu är det ju så att jag inte ligger på "nivå bilplåt" där duger det med en gamal zippotändare om så är.:D gonattens:tuttar

Till TS.

Att bra alternativ om man ska hålla på med motorcyklar är ju en liten smidig TIG, med TIG:en kan man ju även svetsa pinne.

Den här är rätt sprisvärd mindre 200 Amp DC TIG, har steglös reglering i handtaget isf gaspedal. AC krävs dock om man vill köra i TIG alu. Då blir det dyrare.
http://www.scandtig.se/cgi-bin/ibut...=1&artnr=002&visa=1-12&Sort=Beskr&Visn=Lista2

Ska man hålla på med bilar kommer en MIG/MAG ofta före en TIG på listan.

Hojgrejer kan man som regel lägga upp på arbetsbänken, vilket är bäst för TIG eftersom man dör använder båda händerna plus ev gaspedal med foten. Ska man tex svetsa golv på på en bil kan det vara alla möjliga/omöjliga arbetsställninger, där är en MIG/MAG bättre.

Olika svetsar har olika för- och nackdelar.

Last edited:
Jag svetsar på lite olika nivåer kan man väl säga (både pyttesmå hobbyprylar och större saker, och både mig, pinne och tig), men den av mina tre svetsar jag använder mest är tveklöst min Esab 160 amp Migsvets. Smidig liten enfaspryl med absolut inga finesser alls (det finns två rattar på framsidan, en som du ställer trådmatningen med och en som du ställer in amperen med. Och så finns det en lampa som varnar för överhettning), men den funkar bra till allt som en hobbysvetsare kan tänkas stöta på. Min är utrustad med ett tre meters slangpaket, friköpt 5L flaska med ganska hysad regulator och inget mer. Finns inte ens en kylfläkt (för att inte tala om vattenkylning), så basic är den. Men jag har aldrig haft några problem med den, den har alltid fungerat troget och bra och till allt jag har haft den till. Skulle nog säga att Mig är den lättaste typen av svetsning också (eller kanske pinne, men pinne är svårt på tunna gods), så den är extremt bra för glada hobbyamatörer. Det bästa av allt är att den var billig, 3000 kr fick jag den för. Och då ingick slangpaket, regulator och gasflaska:tummenupp

Så mitt tips är att du hittar en begagnad basic liten migsvets med all utrustning till, då har du grunderna täckta:)

Edit: Spana gärna in forumets svetstråd!:)

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=195048

Last edited:
He he he, otroligt vad det kan tjafsas, ja kan, å inte du :va.
Verkar som en del är uppväxta på olika planeter, försök att hjälp killen istället för att tuppa er å berätta vem som vet bäst :D.
Jag personligen föredrar en Tig i garaget, och ja, det går bra att få till ett bra A-mått med tigen :tummenupp.

// A.B :krama

Jag har en inverter med TIG-tillsats. Funkar mycket bra och jag klarar 3.25 rutil utan problem. Större a-mått på svetsarna använder jag inte hemma.
TIG:en klarar inte Al. Ska man svetsa det så behöver man t ex en Miller, men då pratar vi helt andra pengar.
Så, pinne till lite grövre grövre grejer och TIG till tunnare. Kör man MIG så får man acceptera att antingen blir slutresultatet inte så snyggt eller så får man slipa efteråt. Med pinne blir svetsen så snygg att man kan "visa den" om man vill det.
Tyvärr tar TIG:en en hel del gas och gasen är dyr.
När jag valsade upp mina blås (1 mm plåt) så svetsade jag svepen med 2 mm basisk pinne. Och ja, jag har jobbat som svetsare även om det var över 30 år sedan nu ... :)
Kopplings- och bromshandtag går också att svetsa med pinne trots att legeringen är lite svetsovänlig. Fast det kanske inte är det första man ska ge sig på. Har man tillgång till TIG så är det lättare.

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...