Elffors
Tibnor är min speedshop...
- Gick med
- 21 Aug 2008
- Hoj
- , Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Vad ska du svetsa?
Vanlig svartplåt o stål = mig/mag
rostfritt o alu = tig AC/DC
Står det inte AC på tigsvetsen går det inte svetsa alu
Svetsning utomhus på tex harvar, skopor, balk etc =MMa pinnsvets Pga att de bränner in väldigt bra o de har ingen gas som vill blåsa bort vid 1m/s
Allt går att svetsa med pinne men det kräver en otrolig mängd pinnar. för olika ställningar, godstjocklekar, o matrial. tunnplåt är också väldigt svårt med pinne.
Tigsvets går att svetsa otroligt snyggt med men kräver väldigt mycke träning
magsvetsning klart enklast och fyllde mina behov till 99% innan jag började bygga om hojen.
Själv har jag en Esab 400 migmag/mma/tig kombi svets. den kräver 32a men jag kör den på 25a. det går fint om man inte nyttjar de sista 100amperen
Btw jag svetsar inte proffessionellt så såga på bara
Vanlig svartplåt o stål = mig/mag
rostfritt o alu = tig AC/DC
Står det inte AC på tigsvetsen går det inte svetsa alu
Svetsning utomhus på tex harvar, skopor, balk etc =MMa pinnsvets Pga att de bränner in väldigt bra o de har ingen gas som vill blåsa bort vid 1m/s
Allt går att svetsa med pinne men det kräver en otrolig mängd pinnar. för olika ställningar, godstjocklekar, o matrial. tunnplåt är också väldigt svårt med pinne.
Tigsvets går att svetsa otroligt snyggt med men kräver väldigt mycke träning
magsvetsning klart enklast och fyllde mina behov till 99% innan jag började bygga om hojen.
Själv har jag en Esab 400 migmag/mma/tig kombi svets. den kräver 32a men jag kör den på 25a. det går fint om man inte nyttjar de sista 100amperen
Btw jag svetsar inte proffessionellt så såga på bara