Svets köp, hjälp!

Vad ska du svetsa?

Vanlig svartplåt o stål = mig/mag
rostfritt o alu = tig AC/DC
Står det inte AC på tigsvetsen går det inte svetsa alu

Svetsning utomhus på tex harvar, skopor, balk etc =MMa pinnsvets Pga att de bränner in väldigt bra o de har ingen gas som vill blåsa bort vid 1m/s

Allt går att svetsa med pinne men det kräver en otrolig mängd pinnar. för olika ställningar, godstjocklekar, o matrial. tunnplåt är också väldigt svårt med pinne.

Tigsvets går att svetsa otroligt snyggt med men kräver väldigt mycke träning

magsvetsning klart enklast och fyllde mina behov till 99% innan jag började bygga om hojen.

Själv har jag en Esab 400 migmag/mma/tig kombi svets. den kräver 32a men jag kör den på 25a. det går fint om man inte nyttjar de sista 100amperen

Btw jag svetsar inte proffessionellt så såga på bara

Hyfsat förvirrad trådskaparen måste vara nu. :hihi

Jag är av den åsikten att du kommer mycket långt med en MIG-svets om du inte prompt måste svetsa aluminium, då blir det lite tvivelaktiga svetsar även fast det går (med alu-tråd och rätt gas).

Men visst, ska du löda ihop grejer till din motorcykel (som ofta är mindre) så går det att få till finare resultat med en TIG svets, men för en som är ganska ny på det här med svetsning skulle jag hellre rekommendera en bra MIG-svets och sen lämna bort grejer som behöver tigas.

Lycka till med köper och jag tror du kommer bli helnöjd oavsett vad du väljer! :)

Mvh Jonathan

PS. Angående det här vem som minnsan vet bäst om svetsning och åberopar sina 25 års yrkessvetsning blir lite lätt pinsamt.
Jag har sett människor som har svetsat i hela sina liv men fortfarande saknar känslan för det och resultatet blir därefter..

Fördelen med TIG-en är ju att du dels har TIG som är grymt på alla sätt, roligt, snyggt och bra. Sen när du behöver kleta ihop en skördetröska kopplar du in så du kan köra pinne på den. Pinne blir mycket snygga och bra svetsar fast det tar lite tid, du kan svetsa svart, rostfritt, alu(enklare grejer) och gjutjärn. Prismässigt vet jag inte hur det skilljer mellan tråd+gas för MIGen mot svetselektroder för pinnsvetsen.

Så i stort sett alla som kan svetsa har rekomenderat en AC/DC TIG. :rolleyes::tungan

Kommer bli dyrt det här känner jag :näsblod
Snart står jag med både mig/mag och tig/pinn svets i "alldeles för dyr" klassen

Men tror nog jag ska börja med att försöka få tag på en bra mig och få lite känsla för att svetsa! Och sen kan man utöka garaget med en till svets om man tycker det behövs senare!
Men är tyvär ganska tommt på blocket på 3fas 180amp+ just nu! Men det är väll bara och sitta och vänta tills bytet kryper fram :)

Kommer bli dyrt det här känner jag :näsblod
Snart står jag med både mig/mag och tig/pinn svets i "alldeles för dyr" klassen

Men tror nog jag ska börja med att försöka få tag på en bra mig och få lite känsla för att svetsa! Och sen kan man utöka garaget med en till svets om man tycker det behövs senare!
Men är tyvär ganska tommt på blocket på 3fas 180amp+ just nu! Men det är väll bara och sitta och vänta tills bytet kryper fram :)

Men mitt tips på den prissänkta 200 A nya DC-Tigen höll ju din budget ;)

Men förvisso måste du då även skaffa gasflaska, gasklocka och en svetshjälm. Men så är det ju vid nyköp av det flesta svetsaggregat.

/J

Last edited:
Last edited:
LKA 240 har ju tillverkats i ganska många år,(-96 och framåt om minnet inte sviker)

Så det kan ju vara värt att anmärka på.

LKA240 går att polvända om man vill köra flusstråd ,vet inte om det går på Compacten.

Sen kan du kolla om det är en 1 eller 3 fas Compakt 200 dom tillverkades i bägge utförandena.

Manualer till bägge.

http://manuals.esab.com/_private/Library/InstructionManuals/0349 301 002 SE.pdf?noCache=7055

http://manuals.esab.com/_private/Library/InstructionManuals/0466 202 004 SE.pdf?noCache=7055

Tjena!
Då var vi igång igen :P

Har hittat en begagnad esab LKA 240!
Komplett att svetsa med förutom gastub, 7500kr
Tycket detta känns rätt, men tänkte kolla med proffsen först :D
Är priset rätt, eller bör jag försöka pruta ner den?
http://www.blocket.se/orebro/Esab_LKA_240_mig_svets_25540699.htm?ca=11&w=3

Hittade även denna, nån större skillnad tro?
http://www.blocket.se/vastmanland/Svets_Esab_200_25553963.htm?ca=11&w=3

Många tack MVH Jocke

Självklart att det ska prutas, en tusing borde inte vara nåt problem.:tummenupp

Tjena!
Då var vi igång igen :P

Har hittat en begagnad esab LKA 240!
Komplett att svetsa med förutom gastub, 7500kr
Tycket detta känns rätt, men tänkte kolla med proffsen först :D
Är priset rätt, eller bör jag försöka pruta ner den?
http://www.blocket.se/orebro/Esab_LKA_240_mig_svets_25540699.htm?ca=11&w=3

Hittade även denna, nån större skillnad tro?
http://www.blocket.se/vastmanland/Svets_Esab_200_25553963.htm?ca=11&w=3

Många tack MVH Jocke

Bra svetsar båda två. En Compact 200 trefas har jag själv haft på 80-talet. Gick som en klocka. Kolla skicket på slangpaketet, det är den dyraste slitdelen på en Mig/Mag.

Vad kostar ett nytt slangpaket?

Hittade en LKA 180 i Uppsala med tub osv.
Han tyckte den funkade bra, men nån som hade lånat den av han hade lagt kommentaren att slangpaketet kanske var på väg!
Så kanske kan pruta nån/några tusenlappar beroende på vad ett slangpaket kostar!

Han tyckte den funkade bra, men nån som hade lånat den av han hade lagt kommentaren att slangpaketet kanske var på väg!
Så kanske kan pruta nån/några tusenlappar beroende på vad ett slangpaket kostar!

Du får loss ett 240 A /4m längd för 1500-2000:- om du vill ha kvalitets prylar.

Räkna med 2000:- så hamnar du på rätt sida i kalkylen.

240:n ser ju ut som en storebror till min mini, och den är jag väldigt nöjd med i alla fall. Esab är ju ett bra märke, så jag tror att du blir nöjd med en sån svets:)

Väldigt sällan ett slangpaket havererar, oftast löser man det med lite lätt massage och ett blåsmunstycke, hjälper inte det så byter man helt sonika ut trådledaren samt att man även byter kontaktröret. Rycker man alltför mycket i paketet så kan man om det vill sig illa dra av gasslangen men även detta är inget superproblem att fixa.:tummenupp

Stort tack för all hjälp!!
Hämtade en LKA 180 idag!
Så imorgon ska jag iväg och köpa hjälm, lite gasmunstycken, kontakthylsor osv
Säljaren sa att tråden är lite av en färskvara?
Han har haft svetsen i 5 år och inte bytt! Läge att köpa ny rulle, eller ska jag svetsa upp det som finns på rullen?
Något mer som man behöver i garaget när man svetsar?

Hämtade en LKA 180 idag!
Han har haft svetsen i 5 år och inte bytt! Läge att köpa ny rulle, eller ska jag svetsa upp det som finns på rullen?

Har rullen börjat att rosta kan du kasta den direkt, annars ska det inte vara några problem.

Hämtade en LKA 180 idag!

en brandsläckare skadar inte att ha i närheten :tummenupp

lite tänger är bra att ha också

Nyheter
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!