Svets köp, hjälp!

Mxburn

pilljocke
Gick med
17 Jul 2006
Ort
Sthlm/spånga
Hoj
Gsxr600 exc 250(350) hva sm125
Tjenare!
Har börjat fundera på att köpa mig en trefas mig(/mag) svets i julklapp, men är helt grön inom området!
Har surfat runt på blocket och kollat, men inser att jag inte har en aning om vilka märken som är bra, hur hög ström den ska ge osv!

Har fått för mig att om svetsen har en svetsström på minst 160A så klarar man av att svetsa det mesta hemma som glad amatör?

Vill ha en kvalitetssvets som håller massa år samt att det går att köpa delar till om något pajjar, samt gärna begangnad!
Kan man hitta något objekt för 5-6 kkr så skulle det vara perfekt!
Har bla hittat en Einhell SGA turbo 175, men har ingen koll på märket?
Är det ett känt märke som gör bra prylar?

Så ös på med feedback, annonser, och annat som kan vara bra!
 
Last edited:

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Hade jag varit dig så hade jag satsat på en Tig svets med gas. Jag är ingen expert på området men undvik Einhell då detta är ett nästan obefintligt märke i SE och organisationen omfattar 2 personer (gör dessutom ett stort minus resultat). Jag är rätt säker på att reservdelstillgången blir tricky.
Jag har själv en stor (allt för stor för mina behov) Migatronic trefas och där finns det en god service tillgång. Esab och Kempii är ju välkända varumärken.

Som sagt input ifrån en lekman:)
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Allt beror ju på vad du skall svetsa.


Esab LKN/LKA är rätt vanliga och bra grejer,Kempomat är Kemppis motsvarande.

En trefasare brukar ligga runt 180 Amp och uppåt,men hellre för mycket än för lite,en 180A orkar nog 6-8 mm i godstjocklek under gynnsama förhållanden.


Undvik dom allra äldsta liken,inte för att dom är dåliga utan för att det kan vara väldigt svårt att hitta ev elektronik eller styrningar till dom.

Kolla också vad dom kräver för säkringar,det finns jättefina Miggar eller Tiggar som är billiga,men kräver 32 Amp säkringar dvs du behöver ett eget kärnkraftverk för att köra dom.

Edit<.
Tänk på att gasflaska,regulator och slangpaket kostar pengar.

En 5l gaskostar runt 1700:- att friköpa
En bra regulator 1000:-
Slangpaket 1000-2000:- beroende på vad det skall tåla och längd.
 
Last edited:

TL1000R

Fartglad med förståndet i behåll
Gick med
20 Jun 2009
Ort
Nyköping
Hoj
1998 Suzuki TL1000R
Allt beror ju på vad du skall svetsa.


Esab LKN/LKA är rätt vanliga och bra grejer,Kempomat är Kemppis motsvarande.

En trefasare brukar ligga runt 180 Amp och uppåt,men hellre för mycket än för lite,en 180A orkar nog 6-8 mm i godstjocklek under gynnsama förhållanden.


Undvik dom allra äldsta liken,inte för att dom är dåliga utan för att det kan vara väldigt svårt att hitta ev elektronik eller styrningar till dom.

Kolla också vad dom kräver för säkringar,det finns jättefina Miggar eller Tiggar som är billiga,men kräver 32 Amp säkringar dvs du behöver ett eget kärnkraftverk för att köra dom.

Edit<.
Tänk på att gasflaska,regulator och slangpaket kostar pengar.

En 5l gaskostar runt 1700:- att friköpa
En bra regulator 1000:-
Slangpaket 1000-2000:- beroende på vad det skall tåla och längd.
Sant som du skriver, själv skulle jag dock satsa stålarna på en en fas, kan på rak arm inte säga ifall dom räcker till för alu, på grund utav att det brukas behöva bättre kylning för det.
Har själv 3 fas privat och två fas i yrket, gissa vad jag skulle vilja ha hemma i garaget, så mycket mindre å smidigare.

Caddy™ Tig 1500i/2200i, TA34
Caddy™ Tig 1500i/22001i TA34 är kompakta 1-fas 230V inverterbaserade svetsströmkällor för TIG-svetsning (med HF- eller LiftArc™ start) och MMA-svetsning.


•Pulsad TIG-svetsning med likström ger bästa kontroll över smältbadet.

•Justerbar slope-up, slope-down och gasefterströmning, ger ett bättre svetsavslut utan sprickbildning och oxidering.

•Möjlighet att välja den tändmetod, HF- eller LiftArc™ start, som ger bästa starterna.

•Aktiv PFC-krets gör att de flesta elektroder med Ø 3,2 mm kan svetsas med endast 10 A trög säkring.

•Justerbar Hot-start - förenklar tändningen och minimerar startproblem.

•Justerbar Arc-force - reglerar intensiteten i ljusbågen vilket ger en förbättrad svetskvalitet.

•ArcPlus™ II - optimerar svetsegenskaperna, förbättrar svetskvaliteten, underlättar återtändningen och minimerar behovet av efterbearbetning.

•Uttag för CANbus fjärreglage (12 polig).

•Klarar nätanslutningskablar (Ø 2,5 mm2) > 100 m, vilket ger ett stort arbetsområde.

•Två minnespositioner för MMA- och två för TIG-svetsning.





// A.B
 
Last edited:

Ozzi

Guest
Sant som du skriver, själv skulle jag dock satsa stålarna på en två fas, kan på rak arm inte säga ifall dom räcker till för alu, på grund utav att det brukas behöva bättre kylning för det.
Har själv 3 fas privat och två fas i yrket, gissa vad jag skulle vilja ha hemma i garaget, så mycket mindre å smidigare.

// A.B

GLÖM alu. på dessa småsvetsar, ska du ha resultat när det gäller aluminiumsvetsning så kostar det pengar, då ska du ha en maskin som är gjord för alu. med program för detta....Så är det.:D
 

TL1000R

Fartglad med förståndet i behåll
Gick med
20 Jun 2009
Ort
Nyköping
Hoj
1998 Suzuki TL1000R
GLÖM alu. på dessa småsvetsar, ska du ha resultat när det gäller aluminiumsvetsning så kostar det pengar, då ska du ha en maskin som är gjord för alu. med program för detta....Så är det.:D

Sant, därför tänker jag inte försöka övertyga någon annan om nått annat, själv svetsar jag till 99% rostfrit, därför har jag ingen vattenkyld, som i regel alla svetsar är som anv till alu svets, har jag fel?

// A.B
 

Ozzi

Guest
Sant, därför tänker jag inte försöka övertyga någon annan om nått annat, själv svetsar jag till 99% rostfrit, därför har jag ingen vattenkyld, som i regel alla svetsar är som anv till alu svets, har jag fel?

// A.B

Man kan väl säga så här, att ska du ha upp intermitensen så att man får flyt i arbetet så är vattenkylning ett måste oavsett om du kör Alu. eller RF.:D
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Frågan är ju vad vi diskuterar :)

TIG eller MIG/MAG?
Att bränna alu med 180A Mig är nog i klenaste laget,dock kan man peta till rätt bra grejer med en 180A TIG,även om man får värma lite längre.


En Caddy 2200i AC/DC är porr,den står rätt högt upp på vilja ha listan,dock kostar den en slant.

Hittade en 400A ESAB Tig som stog och skräpade hos en firma,dock krävde den 32A annars hade det varit en latjo pryl att bräcka grannen med.
:D
 

TL1000R

Fartglad med förståndet i behåll
Gick med
20 Jun 2009
Ort
Nyköping
Hoj
1998 Suzuki TL1000R
Man kan väl säga så här, att ska du ha upp intermitensen så att man får flyt i arbetet så är vattenkylning ett måste oavsett om du kör Alu. eller RF.:D

Ok, då har jag väll slö svetsat i tjugo år då :D:D:D
 

Ozzi

Guest
Frågan är ju vad vi diskuterar :)

TIG eller MIG/MAG?
Att bränna alu med 180A Mig är nog i klenaste laget,dock kan man peta till rätt bra grejer med en 180A TIG,även om man får värma lite längre.


En Caddy 2200i AC/DC är porr,den står rätt högt upp på vilja ha listan,dock kostar den en slant.

Hittade en 400A ESAB Tig som stog och skräpade hos en firma,dock krävde den 32A annars hade det varit en latjo pryl att bräcka grannen med.
:D

Tja det var välan Mig/Mag, o kör du alu. så kan det aldrig bli mag för då blir det mig.:D

Ok, då har jag väll slö svetsat i tjugo år då :D:D:D

Japp det har du..
 
Last edited:

Mxburn

pilljocke
Gick med
17 Jul 2006
Ort
Sthlm/spånga
Hoj
Gsxr600 exc 250(350) hva sm125
Men som hemma svets? Vad är bäst/smidigast? har som sagt aldrig svetsat förut, bara lekt slav och fått hålla i delarna och blunda :näsblod
Misstänkta arbetsområden kommer väll bli svetsa bilplåt, bygga depåstöd och annat kul!

Känns som att tig:en är ganska svår att lära sig?
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Om man bortser ifrån hemma-svetsande och talar ren produktionssvetsning så är ju TIG rätt förkastligt.

Det går långsamt och för mycket manuellt arbete,bättre att satsa på en puls-mig.
 

Ozzi

Guest
Men som hemma svets? Vad är bäst/smidigast? har som sagt aldrig svetsat förut, bara lekt slav och fått hålla i delarna och blunda :näsblod
Misstänkta arbetsområden kommer väll bli svetsa bilplåt, bygga depåstöd och annat kul!

Känns som att tig:en är ganska svår att lära sig?

Köp vad du hittar på 180A+, men försök hålla dig till kända märken .

Om man bortser ifrån hemma-svetsande och talar ren produktionssvetsning så är ju TIG rätt förkastligt.

Det går långsamt och för mycket manuellt arbete,bättre att satsa på en puls-mig.

Så är det , men som tur är så finns det kunder som vet vad det handlar om och är beredda att betala för kvaliten som tig-svetsen ger.:yoparty
 
Last edited:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Men som hemma svets? Vad är bäst/smidigast? har som sagt aldrig svetsat förut, bara lekt slav och fått hålla i delarna och blunda :näsblod
Misstänkta arbetsområden kommer väll bli svetsa bilplåt, bygga depåstöd och annat kul!

Känns som att tig:en är ganska svår att lära sig?

Tig är inte så svårt men kräver mer av det du svetsar, renare ytor,bra passform på bitarna dvs inga -jag bygger ihop lite med svetsen och kan sörpla i sig ordentligt med gas ,väger man sen in pris i det så är en vettig tig är minst dubbelt så dyrt.


Migen är nog mest allround/bäst för det du skall göra.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag har en MIG 3fas 180 Amp Clas Ohlsson som jag köpte -91 för 4999:-. Svetsar vanligt stål och rostfritt en hel del och lite Aluminium.

För dom 4999:- pixen fick jag allt utom gasflaska. Jag hyr en M20 flaska från AirLiquid kostar cirkus 1000:- per år om man tecknar på 5 år. Kostar cirkus 500:- att fylla.

Trots mycket svetsande under 18 år, även tunga jobb i tjockt gods, fungerar den fortfarande utmärkt. Det ända jag behövt byta några gånger är hylsa och trådmunstycke.

Kanske var bättre kvalle förr dock.

Kollade lite, en sådan här kanske
http://www.jula.se/mig-svets-origomag-c170-125351

Ungefär samma size jag har fast 3k dyrare. men men inflationen har ju jobbat i 18 år:)
 
Last edited:

Ozzi

Guest
Tig är inte så svårt men kräver mer av det du svetsar, renare ytor,bra passform på bitarna dvs inga -jag bygger ihop lite med svetsen och kan sörpla i sig ordentligt med gas ,väger man sen in pris i det så är en vettig tig är minst dubbelt så dyrt.


Migen är nog mest allround/bäst för det du skall göra.

Nja. måste nog lägga en protest där, visst kan man bygga med tigen, men man får ta det i omgångar dvs. ett varv åt gången
 

axelsson_vpg

Guest
Hade jag varit dig så hade jag satsat på en Tig svets med gas. Jag är ingen expert på området men undvik Einhell då detta är ett nästan obefintligt märke i SE och organisationen omfattar 2 personer (gör dessutom ett stort minus resultat). Jag är rätt säker på att reservdelstillgången blir tricky.
Jag har själv en stor (allt för stor för mina behov) Migatronic trefas och där finns det en god service tillgång. Esab och Kempii är ju välkända varumärken.

Som sagt input ifrån en lekman:)

tig med gas? de kan man svetsa minst grejjer med... finlir med alu typ...

köp kempii lr esab MMa svets som pallar upp till 160 apere så kan du svetsa allt....

lr om du bara ska pula på i garaget o ejj vara utomhus alls så köp en esab mig/mag svets med gas och rörtråd, ej självslaggande tråd.

Köp vad du hittar på 180A+, men försök hålla dig till kända märken .



Så är det , men som tur är så finns det kunder som vet vad det handlar om och är beredda att betala för kvaliten som tig-svetsen ger.:yoparty


tig ger inte bra kvallite om du ska svetsa större grejer.
 
Last edited:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Jag har en 180A MIG ifrån ISKRA (ryska och betyder stjärna) som måste var ifrån -78 någon gång,köpte den 1200:- av en firma som la ner för några år sedan.

Går som tåget och väger som en mindre bil.

Så kanske var det bättre för :)
 

axelsson_vpg

Guest
GLÖM alu. på dessa småsvetsar, ska du ha resultat när det gäller aluminiumsvetsning så kostar det pengar, då ska du ha en maskin som är gjord för alu. med program för detta....Så är det.:D


.. och vilken speciell maskin är alu? :rolleyes:

alu kan du svetsa med vilken pinn svets som helst, och ska man svetsa alu bör man ha en gas svets också att värma före så det inte spricker om de är lite större grejjer typ oljetråg osv.

????? Är du från Mars eller??

vad tänkte du då? :tuttar
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top