Sverige världens 7:e mäktigaste stat

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Den här listan har antagligen inte verklighetsanknytning eller mer än kuriosavärde men jag postar den ändå.

The Power Game
The Real big 10. The world's most powerful countries (de mäktigaste nationerna, publicerades i Newsweek december 2003 - januari 2004 )

1. United States of America
2. Germany
3. France
4. United Kingdom
5. Japan
6. Canada
7. Sweden; Unexpectendly strong across the board. Could this be why the Swedes passed adopting he euro.
8. China
9. Norway; A high quality if life, diplomatic quality of life, diplomatic prestige and a bit of oil offset a lack of big money and weapons.
10. Netherlands

http://www.mapsofworld.com/world-top-ten/
http://www.mapsofworld.com/world-top-ten/world-top-ten-powerful-countries-map.html

Ryssland kommer fö på 14:e plats :3freak

Sweden is powerful...

jojo, viktigast är ju att vi spöa norge..

Gustav1 skrev:
Tyskland på andra plats?

Man kan fråga sig vad en hel del av dessa variabler har med "mäktighet" att göra. Som tex hur mycket film som produceras i resp land.

För mig är det snarare saker som

*Ekonomisk styrka

*Politiskt inflytande på omvärlden

*Militär slagkraft

*Militärt operationsområde

På de områdena tror jag inte Sverige är topp 20 ens på något enstaka av dem. Kanske på punkt 1 och 2, men definitivt inte topp 10.

Jaha, där ser man. Sverige var ju i alla fall ett av världens rikaste länder en gång i tiden. Vet inte hur det är nu. Men mäktigaste blev jag riktigt förvånad över.

Markus skrev:
Inte så i alla fall, däremot kan vi skryta med att vi är en av världens mest ineffektiva länder.

På vilket sätt då? Att sverige skulle vara så ineffektivt verkar vara nåt slags mantra som upprepas till leda av alla högerpopulister men man får aldrig höra något specifikt... Du kanske kan upplysa oss Markus?

Coola Ola skrev:
På vilket sätt då? Att sverige skulle vara så ineffektivt verkar vara nåt slags mantra som upprepas till leda av alla högerpopulister men man får aldrig höra något specifikt... Du kanske kan upplysa oss Markus?

"Högerpopulister"...? Slår på stortrumman redan? :D
Vilken annan slutsats kan man dra när vi betalar världens högsta skatt men ligger långt ner på listan över såväl välfärd som välstånd? Skatteintäkterna ökar väl hela tiden? Borde inte samhället utvecklas till det bättre då? (Alltså inte med 10% av befolkningen i arbetsför ålder som är förtidspensionerade till exempel, eller alla tiggare på gator och torg, eller en äldrevård i ruiner, eller... eller... eller...)

Edit:
Consider yourself upplyst.

:hihi

MikkE skrev:
Jaha, där ser man. Sverige var ju i alla fall ett av världens rikaste länder en gång i tiden. Vet inte hur det är nu. Men mäktigaste blev jag riktigt förvånad över.

Om man räknar BNP per capita var Sverige 1970 världens tredje rikaste land, efter USA och Schweiz.

Markus skrev:
Och hur ser listan ut idag? 7? 10? 15?

Har pendlat mellan 13:e och 17:e sen 2001. Det är väldigt jämnt i det området så man kan plocka rätt mycket placeringar från år till år.

Luxemburg är överlägsen etta idag.

Dock tycker jag inte man ska räkna per capita då man sammanställer en lista över världens mäktigaste länder. Om Wagga-Bagga-öarna har 100 invånare så kan de ha en jäkla BNP-per capita och 90 av invånarna i krigsmakten utan att öriket är särdeles mäktigt.

Chris Ash skrev:
Har pendlat mellan 13:e och 17:e sen 2001. Det är väldigt jämnt i det området så man kan plocka rätt mycket placeringar från år till år.

Luxemburg är överlägsen etta idag.

Har du länk?

Chris Ash skrev:
Nope tyvärr, men det är nog lätt att googla fram.

Jag är faktiskt genuint intresserad till att se teorier till hur detta kan ha skett, från dem som menar att det inte är pga vanvård och slöseri med kapital samt i övrigt ansvarsbefriad politik förd.

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back