Sverige idag..

Man skjuter ändå inte en tårgassprejad person som ligger ner under fem poliser som håller fast honom...

Kan vi inte ens vara överens om att dom gjorde fel som skjöt honom?
Jag riskerar inte att bli bannad då denna diskussion kan tolkas handla om Trump.
Så du får läsa vad jag har skrivit tidigare i ämnet, vilket borde vara väldigt tydligt.
Jag vill inte döma i dessa lägen.
Jag har enbart sagt att under stress gör personer misstag och att man bör ha förståelse för detta.
Därför behöver man ha överseende med att ibland gör ena sidan fel, ibland andra sidan.

Kanske snart är läge att ge vissa personer timeout och stänga av dom några veckor istället för att behöva låsa varenda tråd.
Personligen tycker jag inte om att banna folk, speciellt när jag vet att dom kan bättre.
Det är ju det där med att släppa garden och inte hela tiden trigga diskussioner mot nya höjder, det slutar ju bara med bestraffning och i nåt så simpelt som ett mc-forum borde man väl inte söka sig för att rädda världsfreden eller?

Well, vi får se, somliga gillar ju att provocera och som talesättet säger, som man bäddar får man ligga.

Fruktansvärt löjlig liknelse måste jag säga. Höj dig.

Att det är objektivt fel med billig bensin får stå för dig. Personligen tycker jag att det hör till allmännyttan att folk har råd att transportera sig till och från jobb, hämta och lämna sina barn på skolor och aktiviteter, handla och uträtta andra ärenden etc.

Jag upplever faktiskt en betydligt ökad levnadsstandard sedan dieseln slutade kosta nära nog 30kr/l, det blir ändå rätt många hundringar extra i månaden som jag kan lägga på roligare grejer åt mig och familjen så det här med att drivmedelspriserna inte skulle påverka vår levnadsstandard håller jag verkligen inte med om. Det är väl tvärtom det enda de faktiskt påverkar, för miljön spelar det ingen som helst roll om vår bensin kostar 10 eller 100kr/l. Jag tror inte att gemene man kör nämnvärt mycket mer bil bra för att bensinen är billig, jag tror att man kör så mycket som man behöver och ju billigare man kommer undan desto trevligare är det. Möjligen att någon raggare med soppasörplande jänkepråm tänker sig lite extra för innan man tar ut finbilen på en ren nöjestur ifall bensinen kostar 1000kr/l istället för 10, men rent generellt så tror jag inte att det har särskilt stort påverkan på den totala mängden bilkörning i landet. Effekten på hushållsekonomin däremot blir desto tydligare, och jag ser inget syfte med meningslöst godhetssignalerande på bekostnad av folkets levnadsstandard.

Sverige ligger redan i framkant på väldigt många plan, vi har för vår ringa storlek extremt mycket grön el (vi ligger på 10-plats globalt sett både när det gäller vatten- och vindbaserad elproduktion), vi källsorterar, pantar, betalar dyrt för plastpåsar trots att de består av 80% återanvänd plast och resten nedbrytbart, vi eldar inte upp våra sopor eller slänger dem i närmsta vattendrag och tror att problemet är puts väck som man gör i en del andra länder... Vi kan gott ha gjort oss förtjänta av lite billigare bensin.

Och nej, två fel gör inte ett rätt. Jag tycker exempelvis inte att det är rätt att elda bildäck och slänga plast i vattendrag bara för att det finns miljarder människor runtom i världen som gör det, och eftersom jag tycker att det är objektivt fel så ägnar jag mig inte åt sånt idiotbeteende heller. Men det finns ingen sans i att tio miljoner svenskar ska betala onödigt dyr bensin av "miljöskäl" samtidigt som 1400 miljoner kineser har ett koldioxidavtryck per capita som är mer än dubbelt så stort som vårt, de två felen blir inte heller ett rätt och tror man det så är man inte så lite korkad. Det vore som att förvänta sig att havet ska smaka märkbart mindre salt bara för att man häller i ett par liter dricksvatten, det kanske tekniskt sätt är korrekt att salthalten blivit mikroskopiskt yttepyttelite mindre därigenom men för alla praktiska avsikter och ändamål är det en symbolisk handling utan nämnvärd effekt. Man måste komma åt storförorenarna som har oproportionerligt stor miljöpåverkan för att uppnå någon verklig skillnad, att punktbeskatta 10 miljoner svenskars drivmedel är en helt meningslös ände att börja i.

Är man så brydd om miljön att man ser något som helst syfte med att miljöbeskatta just miljövänliga lilla Sverige bara för att föregå med gott exempel, alldeles oaktat det faktum att vi redan är jävligt miljövänliga av oss, så tycker jag att man kan ta en spade, gå ut i skogen, gräva sig en grop, lägga sig i den och hålla andan. Då har man verkligen föregått med gott exempel och tagit maximalt ansvar för sina egna utsläpp av CO2.
Du vill inte betala mer för bränsle för att du vill ha mer pengar över till nöjen. Mänskligt absolut, men det låter ju onekligen en aning själviskt. Tror de flesta av oss vill ha så mycket pengar över som möjligt, men att från statligt håll till varje pris locka folket med mer pengar till nöjen är populism, och sådant brukar inte falla så väl ut i det långa loppet. Visst är det bra att folk har råd att transportera sej och göra sina ärenden, men ärligt talat, bör vi inte tänka över våra konsumtionsmönster en aning? Svenska folket har under lång tid uppskattat stora bilar med stora motorer, långt mer än vad de flesta egentligen behöver. Man tar också gärna bilen till små ärenden som gott och väl hade klarats med cykel eller en enkel promenad.

Angående ditt senare stycke; Sverige ligger förvisso långt fram när det gäller miljötänk, men det är mest relativt andra länder som släpper ut så mycket mer både totalt och per capita. Sveriges konsumtionsmönster ligger fortfarande över vad som är hållbart i ett längre perspektiv och därför måste även vi göra anpassningar.

Hur många fordon äger du förresten, och hur många av dem är rena nöjesditon? Du har ju minst två hojar enligt din profil, hur miljövänligt är det? Du borde på sin höjd tillåtas cykla om du vill ha rätt att uttala dig. Det är inte så lite präktigt att sitta och predika om hur dåligt det är med utsläpp och att varje liten människa ska dra sitt strå till stacken om man inte ens lever som man lär... :7peta

Ditt resonemang att ALLA ända ner på individnivå bidrar i någon betydande omfattning hade jag möjligen kunnat acceptera från någon som bor i en handbyggd koja ute i skogen, livnär sig på rötter och bär och spenderar all vaken tid med att meditera för att sänka sin andningsfrekvens och minska sina utsläpp av koldioxid. Allt annat är rent jävla hyckleri, särskilt om man inte ens begränsar sig till att använd fossila drivmedel i minsta möjlig utsträckning och endast för nyttoändamål. Någon som äger minst två fossildrivna nöjesfordon har knappast rätt att tala om för oss andra hur vi borde resonera kring miljötänk... :dummer
Ditt resonemang visar på en typ av logisk fallasi som brukar kallas vädjan till hyckleri.
Det används som ett sätt att avföra en ståndpunkt, resonemang eller argumentation utifrån att avsändaren inte är tillräckligt rättfärdig utifrån den egna ståndpunkten.
Ser fram emot @Wunder s återinträde i tråden, han eller hon verkar dock ha flytt med svansen mellan benen så fort det gavs svar på tal...
Gränsar till personangrepp. Höj gärna nivån.

Personligen tycker jag inte om att banna folk, speciellt när jag vet att dom kan bättre.
Det är ju det där med att släppa garden och inte hela tiden trigga diskussioner mot nya höjder, det slutar ju bara med bestraffning och i nåt så simpelt som ett mc-forum borde man väl inte söka sig för att rädda världsfreden eller?

Well, vi får se, somliga gillar ju att provocera och som talesättet säger, som man bäddar får man ligga.
Whoop.... Jädrar vad snabbt jag bäddade...vem får jag ligga med?
🤭

Du vill inte betala mer för bränsle för att du vill ha mer pengar över till nöjen. Mänskligt absolut, men det låter ju onekligen en aning själviskt. Tror de flesta av oss vill ha så mycket pengar över som möjligt, men att från statligt håll till varje pris locka folket med mer pengar till nöjen är populism, och sådant brukar inte falla så väl ut i det långa loppet. Visst är det bra att folk har råd att transportera sej och göra sina ärenden, men ärligt talat, bör vi inte tänka över våra konsumtionsmönster en aning? Svenska folket har under lång tid uppskattat stora bilar med stora motorer, långt mer än vad de flesta egentligen behöver. Man tar också gärna bilen till små ärenden som gott och väl hade klarats med cykel eller en enkel promenad.

Angående ditt senare stycke; Sverige ligger förvisso långt fram när det gäller miljötänk, men det är mest relativt andra länder som släpper ut så mycket mer både totalt och per capita. Sveriges konsumtionsmönster ligger fortfarande över vad som är hållbart i ett längre perspektiv och därför måste även vi göra anpassningar.

Ditt resonemang visar på en typ av logisk fallasi som brukar kallas vädjan till hyckleri.
Det används som ett sätt att avföra en ståndpunkt, resonemang eller argumentation utifrån att avsändaren inte är tillräckligt rättfärdig utifrån den egna ståndpunkten.

Välkommen tillbaka. Har du flyttat ut i den där kojan i skogen redan?

Först påstod du att vi har råd att betala dyrt för bränsle utan att det påverkar vår levnadsstandard, nu plötsligt är man självisk ifall man upplever och prioriterar en ökad levnadsstandard till följd av lägre bränslepriser trots att levnadsstandarden enligt dig inte påverkas nämnvärt av bränslepriserna... Hur ska du ha det?

Igen, 10 miljoner Svenskar betalade under en period nästan 30kr/l för drivmedel medan 1400 miljoner kineser betalade ca 10kr/l samtidigt som de senare släppte ut mer än dubbelt så mycket CO2 per capita som de förstnämnda. Det innebär kanske inte att vi kan göra precis vad vi vill med miljön, men det är inte här de stora miljösatsningarna behöver göras och det finns ingen som helst logik i att vårt bränsle ska vara bland världens dyraste då vi är både förhållandevis få och förhållandevis miljövänliga redan.

Nu blandar du ihop begreppen. Det handlar inte om någon vädjan, du är bara en hycklare som inte lever som du lär. Den logiska fallasi du hänvisar till handlar om att förkasta sin motståndares argument för att debattören själv inte lever som den lär, exempel:
"Utsläpp är dåligt"
- Du äger själv både bil och motorcykel, utsläpp kan inte gärna vara så dåligt.

Jag har aldrig påstått att utsläpp inte är dåligt, bara att du är en hycklare som inte har någon rätt att läxa upp andra kring deras miljötänk samt att vi Svenskar inte gjort oss skyldiga till något större brott mot miljön jämfört med många andra och därför inte borde behöva acceptera att leva med ständig miljömotiverad bestraffning i form av dyra drivmedel etc.

"Höj gärna nivån", och det ska man behöva höra från någon som jämför utsläpp med våldtäkt... :dummer :va :3freak

Last edited:

Höj nivån? Hur fan ska vi höja nivån när du jämför utsläpp med våldtäkt? Ska vi bara låtsas som att du aldrig gjorde ett så galet korkat uttalande? Och sen snackar du om "logisk fallasi"? Helt overkligt :rofl

Är du medveten om att folk märker av när du försöker skambelägga dem till att göra som du vill? Det är inte en speciellt bra taktik i ett längre perspektiv för kännedom :tummenupp

I det sista fallet sköt ICE en man som närmade sig poliserna när dom gjorde ett ingripande.
Och så gick det åt helvete när dom upptäckte han var beväpnad. Har hänt i Sverige också. Jag tänker på en 15-åring i Göteborg som kom ut ur en bil med en luftpistol och blev ihjälskjuten av polis och den mentalt handikappade pojken ca 20 år som med en plastpistol i Stockholm var på fel plats när 4 (?) poliser på jakt efter en beväpnad man, gemensamt till slut lyckades skjuta ihjäl honom.
Dom svenska poliserna missade ju med de flesta skotten.
När polisen gör ett ingripande TA INTE OCH GÅ NÄRMARE, kan till och med vara en bra ide att gå lugnt därifrån.
Men sliter man upp mobilen så fort det skett en olycka och börjar filma så förstår jag det gäller att passa på för lite fina bilder till sociala medier när polisen gör ett ingripande ! :)

Torell skjutningen är en personlig favorit :hihi Förmodligen för att man spenderade mycket tid på den innergården som litet busfrö :yoparty

Det var väl 20 skott eller nått sånt? 2 träffar? Var där och kikade på platsen efteråt och såg träffar på husväggen bredvid tvättstugan. Den dödliga träffen tror jag satt i ryggen på down syndrom mannen som vid det laget förmodligen skrek som en stucken gris över att helt plötsligt bli nermejad av blyregn från stora starka staten :kulspruta

Det mörkast roligaste i den historien tycker jag är att nån vanlig medborgare som satt i den närliggande parken hade stött på den beväpnade gärningsmannen en stund innan när vederbörande hade hoppat fram med sitt stora svarta vapen och skrämt livet ur den oskyldige medborgaren! :skrämd Hehe nej men mannen som satt på bänken på "stora berget" som det så fint brukade kallas av oss småttingar, han konstaterade väldigt snabbt att den hjulbenta gunslingern som närmade sig var en lite speciell sort :crash Han sa något i stil med "Man ser ju ganska snabbt att det är en sån där, speciell typ." :kryckor

Till råga på det så befann sig den läskiga våldsverkaren som polisen trodde sig ha o göra med bakom lås och bom i häktet under hela händelseförloppet :wiggle

Nä håller med GW om hela den där cirkusen. Poliserna som sprang in där på innergården hade inte mycket erfarenhet eller bollar överhuvudtaget. Hade de väntat ett par minuter på piketen som var på G, då hade Torell varit i liv idag. Men men, så kan det gå :hej

Last edited:
Nu över till Pakistan, muslimskt stolt och hederligt land med sunda värderingar........ Som nyttjar godtroget svenskt system för bidragsbrott etc...
Avslöjat av, trumvirvel, SVT :va :skrämd
Screenshot_20260126-211928.png

Vem fan ska då cykla hem en PadThai till mig en mil utanför stan i snöstorm för 40 spänn?

Nu räcker inte vattenmagasinen till för att stötta slumpkraften........... Var är alla MedicinPolare som ska dansa Regn och Vinddansen?

1769494484562.png

EU's frihandelsavtal med Indien ska vara klart.
Sedan en tid tillbaka är också avtalet med Mercosur klart (Brazil, Argentina, Paraguay, and Uruguay, Bolivia).

EU - 480 miljoner.
Mercosur - 285 miljoner.
Indien - 1,5 miljarder.

Så ganska stor frihandelszon...

Effektavgifternas påverkan.
87551705a2ef2dd9fe7ca0da5fbf2781.jpg

Effektavgifternas påverkan.
87551705a2ef2dd9fe7ca0da5fbf2781.jpg
De där effektavgifterna är ju rena rama korkskallepåhittet!
Verktyget är så trubbigt att det motverkar sitt eget syfte och sabbar elsystemet ännu mer istället för att hjälpa det. Iallafall dagar med lågt eller negativt pris på elen. Då hade det gagnat systemet att folk laddade elbilar, bastade med öppen dörr och stekte bacon på fyra plattor samtidigt som barnen glatt dammsög varsitt rum. Men istället så gör effekttarifferna att folk måste låta bli att använda el dagtid oavsett pris och överproduktion.

*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back