Sverige idag..

Både EU och svenska staten har skjutit till 250 miljoner Eur vardera, men dom har väl inte fått allt utbetalt ännu, så några månader till går det nog att driva hypen.

Vet inte riktigt vart man ska lägga denna, men visst är den relevant för Sverige också om man tänker ett par steg längre än ett...

Till råga på allt så behöver hjälten dela soffa med två ormar som med kluvna tungor låtsas dela hans värderingar och moral, vidrigt :zpy

Jag har länge sagt att storbritannien inte är ett land längre, tråkigt att ha rätt men men :tummenner

Last edited:
Har Stegra fått speciellt mycket bidrag? Jag trodde att de var privatfinansierade.
1,2 Miljarder av Energimyndigheten bland annat. Varav 259 miljoner ska betalas ut i November!!?? Kanske dags att hålla i plånboken?

Vet inte om man ska ta upp det i den här tråden eller tråden för stötande skämt men nog är det komiskt när statliga bidragspengar går till att hyra in svartarbetare utan arbetstillstånd.

I klass med städning hos (s) Magdalena Andersson
och i linje med

Alltså det där Stegra, vad är det egentligen om man ska koka ner det till få ord - är det dyrare men sämre stål? Jag ställde frågan till gpt:

1762684174565.png

Alltså det där Stegra, vad är det egentligen om man ska koka ner det till få ord - är det dyrare men sämre stål? Jag ställde frågan till gpt:

View attachment 522797

Det är väl jättebra att det är miljövänligt, jag skulle lätt betala 5% mer för det stålet, eller 2.5% mer för en produkt tillverkad av det stålet.

Problemet är bara att sedan "någon annan" har tagit alla kostnader är det fortfarande 30-40% dyrare än traditionellt stål. (gissningar, det kan bli mer än så, ingen vet för dom har inte framställt ett kilo säljbart stål än)

Och istället för att se till att det blir billigare kommer det att komma lagstifning (inom EU såklart) att eftersom det finns en begränsad mängd hobbyframställt stål, så måste alla tillverkare inom EU använda det, för att hålla efterfrågan uppe på konstgjord väg.

1762711154434.png

View attachment 522807

Det är långt att flytta för ett säsongsjobb som nog ger ganska dålig timlön med dagens bärpriser men fan det sitter ju Hejhejare och tigger utanför varannan Norrländsk butik hela hösten när skogen är full av bär och svamp.
Det stör mig jävligt mycket mer, inte så mycket att dom sitter där som att folk skänker pengar åt trots att jobbet finns en kilometer bort.

Det är väl jättebra att det är miljövänligt, jag skulle lätt betala 5% mer för det stålet, eller 2.5% mer för en produkt tillverkad av det stålet.

Problemet är bara att sedan "någon annan" har tagit alla kostnader är det fortfarande 30-40% dyrare än traditionellt stål. (gissningar, det kan bli mer än så, ingen vet för dom har inte framställt ett kilo säljbart stål än)

Och istället för att se till att det blir billigare kommer det att komma lagstifning (inom EU såklart) att eftersom det finns en begränsad mängd hobbyframställt stål, så måste alla tillverkare inom EU använda det, för att hålla efterfrågan uppe på konstgjord väg.
Finns redan ett utmärkt sätt att producera miljövänlig metall, smält ned skrot!
En stor del kommer från återvunnen metall redan idag.
Det innebär att det är svårt att ha överpriser på "miljövänlig metall"

Finns redan ett utmärkt sätt att producera miljövänlig metall, smält ned skrot!
En stor del kommer från återvunnen metall redan idag.
Det innebär att det är svårt att ha överpriser på "miljövänlig metall"

Ja, fast av min gamla Golf så ligger 40% av den kvar på vägarna, så en del nytt måste tas fram, och då är det ju bra om det görs miljövänligt

Rent generellt tycker jag att man ska välja det miljövänligare alternativet, men inte till vilket pris som helst, och det här stålet blir för dyrt (om det blir något)

Exakt, återvinning hjälper mycket men det täcker inte hela behovet. Håller med om att det är viktigt att välja miljövänligare alternativ, men priset måste också vara rimligt för att det ska bli genomförbart i praktiken

Nyheter
2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

Back