Sverige idag..

Alltså det där Stegra, vad är det egentligen om man ska koka ner det till få ord - är det dyrare men sämre stål? Jag ställde frågan till gpt:

View attachment 522797

Det är väl jättebra att det är miljövänligt, jag skulle lätt betala 5% mer för det stålet, eller 2.5% mer för en produkt tillverkad av det stålet.

Problemet är bara att sedan "någon annan" har tagit alla kostnader är det fortfarande 30-40% dyrare än traditionellt stål. (gissningar, det kan bli mer än så, ingen vet för dom har inte framställt ett kilo säljbart stål än)

Och istället för att se till att det blir billigare kommer det att komma lagstifning (inom EU såklart) att eftersom det finns en begränsad mängd hobbyframställt stål, så måste alla tillverkare inom EU använda det, för att hålla efterfrågan uppe på konstgjord väg.
 
1762711154434.png
 
View attachment 522807

Det är långt att flytta för ett säsongsjobb som nog ger ganska dålig timlön med dagens bärpriser men fan det sitter ju Hejhejare och tigger utanför varannan Norrländsk butik hela hösten när skogen är full av bär och svamp.
Det stör mig jävligt mycket mer, inte så mycket att dom sitter där som att folk skänker pengar åt trots att jobbet finns en kilometer bort.
 
Det är väl jättebra att det är miljövänligt, jag skulle lätt betala 5% mer för det stålet, eller 2.5% mer för en produkt tillverkad av det stålet.

Problemet är bara att sedan "någon annan" har tagit alla kostnader är det fortfarande 30-40% dyrare än traditionellt stål. (gissningar, det kan bli mer än så, ingen vet för dom har inte framställt ett kilo säljbart stål än)

Och istället för att se till att det blir billigare kommer det att komma lagstifning (inom EU såklart) att eftersom det finns en begränsad mängd hobbyframställt stål, så måste alla tillverkare inom EU använda det, för att hålla efterfrågan uppe på konstgjord väg.
Finns redan ett utmärkt sätt att producera miljövänlig metall, smält ned skrot!
En stor del kommer från återvunnen metall redan idag.
Det innebär att det är svårt att ha överpriser på "miljövänlig metall"
 
Finns redan ett utmärkt sätt att producera miljövänlig metall, smält ned skrot!
En stor del kommer från återvunnen metall redan idag.
Det innebär att det är svårt att ha överpriser på "miljövänlig metall"

Ja, fast av min gamla Golf så ligger 40% av den kvar på vägarna, så en del nytt måste tas fram, och då är det ju bra om det görs miljövänligt

Rent generellt tycker jag att man ska välja det miljövänligare alternativet, men inte till vilket pris som helst, och det här stålet blir för dyrt (om det blir något)
 
Exakt, återvinning hjälper mycket men det täcker inte hela behovet. Håller med om att det är viktigt att välja miljövänligare alternativ, men priset måste också vara rimligt för att det ska bli genomförbart i praktiken Flyttkalle AB.
 
Last edited:
Finns redan ett utmärkt sätt att producera miljövänlig metall, smält ned skrot!
En stor del kommer från återvunnen metall redan idag.
Det innebär att det är svårt att ha överpriser på "miljövänlig metall"
Det är viktigt att vi är miljövänliga i Sverige för att kompensera processen att smälta skrot i Pakistan
1762881772821.png
 
Det är viktigt att vi är miljövänliga i Sverige för att kompensera processen att smälta skrot i Pakistan
View attachment 522863
Exakt, det som inte händer i Sverige, finns inte!
Som att lägga ned fullt fungerande kärnkraftverk och nu importera skitig el (framställd från gas, olja, gas)
Går bra nu...
 
Jomen i somras exporterade vi ju ström. :poop:
Vilka Vi ? Götaland, Svealand eller Norrland ?
Om vi exporterar till Norge från Norrland och importerar från Norge till Svealand.
Hur räknas det då ?
Omkring 1995 sa en man på Energimyndighten till mig att i EU behöver landet inte ta upp utsläppen från el på Export så därför fick jag långt senare en ide varför Tyskland både exporterade till och importerade el från Polen många år senare.
 
Last edited:
1763027551564.png
Om du varken kan tala, läsa eller skriva svenska är du då analfabet ?
Finns efterfrågan på analfabeter på arbetsmarknaden i Sverige ?
 
Last edited:
2025 finns förhoppningen att barnen ska kunna läsa och skriva när dom är 15 år.
1952 när jag skulle börja 2:a klass i Bergaskolan i Uppsala konstaterade läraren att jag inte kunde läsa och skriva tillfredställande för 2:a klass. Så jag fick gå om ettan istället för komma ifatt. Kravet var att för börja i 2:a klass skulle eleven kunna läsa och skriva.
1763032857628.png
Allt är inte bättre idag.
 
2025 finns förhoppningen att barnen ska kunna läsa och skriva när dom är 15 år.
1952 när jag skulle börja 2:a klass i Bergaskolan i Uppsala konstaterade läraren att jag inte kunde läsa och skriva tillfredställande för 2:a klass. Så jag fick gå om ettan istället för komma ifatt. Kravet var att för börja i 2:a klass skulle eleven kunna läsa och skriva.
View attachment 522923
Allt är inte bättre idag.

Jag minns dom där proverna som elever på gränsen skulle gå igenom.
Dom gjordes i klassrummet, så att alla kunde se vilka som riskerade att få "gå om"

Allt var inte bättre förr....

(PS, jag behövde aldrig göra några prov, jag läste och skrev innan jag började skolan, men jag tyckte synd om dom som behövde det)
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top