Sverige idag..

Jag vet att jag är gubbsur men efter lärt mig att det inte är lämpligt bygga tryckskrov av kolfiber. Kolfiber är starkt om man försöker dra av det, knäcks lätt vid tryck. Så reagerar jag mot att man i erbjudandet (hette förr reklam) jämför materialet med stål.

Det där tryckskrovet byggdes ju inte av någon som ville sälja glasfiber utan en sån där konstruktör som visste bäst själv och vägrade lyssna på de som påpekade sakförhållandet.

Eller, ja lite lyssnade han väl för han hade ju monterat in sensorer som skulle varna när det började brista och det varnade säkert men tiden räckte väl på sin höjd för att be en sista bön.

Det där tryckskrovet byggdes ju inte av någon som ville sälja glasfiber utan en sån där konstruktör som visste bäst själv och vägrade lyssna på de som påpekade sakförhållandet.

Eller, ja lite lyssnade han väl för han hade ju monterat in sensorer som skulle varna när det började brista och det varnade säkert men tiden räckte väl på sin höjd för att be en sista bön.
Amen :)

Stål (metall generellt) är ett skitbra material, kan enkelt (läs billigt) tillverkas i olika former och lika enkelt sammanfogas.
Kan smältas ned och återanvändas. Helt enkelt skitbra!
Plast, trä och kolfiber har styrkor och svagheter, men de är inte lika mångsidiga som metall.

Stål (metall generellt) är ett skitbra material, kan enkelt (läs billigt) tillverkas i olika former och lika enkelt sammanfogas.
Kan smältas ned och återanvändas. Helt enkelt skitbra!
Plast, trä och kolfiber har styrkor och svagheter, men de är inte lika mångsidiga som metall.

De har allihop sina för och nackdelar, och den som förkastar något av dessa material visar bara brist på förståelse.

Inte ens stålarbetare använder samma metod för att tillverka en detalj.

Ber du en maskinist så kanske han tar fram ett massivt stycke och fräser fram det han ville.
En svetsare kapar till några bitar som han sedan svetsar ihop.

Smeden värmer upp stålbiten som han sedan smider till önskad form med hammaren mot städet.

Vem av dom gjorde rätt och vem gjorde fel?

Eller en snickare som gör en gungställning till sitt barn gör den garanterat av trä medans svetsaren istället bygger den av stålrör.

Vem gjorde fel?

Men just beträffande trä så är det faktiskt ett utmärkt material för många lättkonstruktioner om man använder det på rätt sätt och det finns skäl till att det använts för både flygplan, bilar och båtar.
Men få inser hur bra trä kan vara och betraktar bara trä som nåt gammaldags material.
Därmed säger jag inte att trä alltid är rätt val, jag säger bara att det är ett underskattat material.

Största problemet är väl egentligen att man måste undvika att träet blir blött för därefter är det inte längre någon lättkonstruktion.

Nyheter
Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Indian Motorcycles bryter sig loss

Screenshot Polaris Inc h...

Back