Sverige idag..

Det finns konkurenter till stål som är gjort av trä...... Wheeeeliebolaget (Stegra) har en utmanare för CO2 utsläppsnivåerna.
View attachment 522385

Trä är underskattat det är redan som det är ett material med god styrka i förhållande till sin vikt och den låga densiteten, alltså volymen/utbredningen av materialet skapar ju automatiskt hög styvhet i konstruktionerna så länge det finns plats för volymen.
 
Trä är underskattat det är redan som det är ett material med god styrka i förhållande till sin vikt och den låga densiteten, alltså volymen/utbredningen av materialet skapar ju automatiskt hög styvhet i konstruktionerna så länge det finns plats för volymen.

"Trä" är många olika saker, man bygger modellflygplan av balsa och man byggde fullstora flygplan av gran och cedarträ, dom är inte mot varandra utbytbara...

Bambu räknas väl som ett gräs men har många väldigt bra egenskaper.
 
"Trä" är många olika saker, man bygger modellflygplan av balsa och man byggde fullstora flygplan av gran och cedarträ, dom är inte mot varandra utbytbara...

Bambu räknas väl som ett gräs men har många väldigt bra egenskaper.

Bambu är absolut bra på sitt sätt men har lite mer begränsningar konstruktionsmässigt.
 
"Trä" är många olika saker, man bygger modellflygplan av balsa och man byggde fullstora flygplan av gran och cedarträ, dom är inte mot varandra utbytbara...

Bambu räknas väl som ett gräs men har många väldigt bra egenskaper.
Ett av de fräsigaste planet med trästomme måste vara Mosquito.
 
Det finns konkurenter till stål som är gjort av trä...... Wheeeeliebolaget (Stegra) har en utmanare för CO2 utsläppsnivåerna.
View attachment 522385
1761358779898.png
 
Last edited:


Jag tror och gissar att en hel del vätska försvinner om man komprimerar trä till 1/5 så densiteten ökar nog inte 5 gånger.
267 kg/M3 är fortfarande ganska lätt och att det inte går att svetsa eller gjuta vet du ju själv.

Man kan inte svetsa eller gjuta kolfiber heller men trots det så är det ett material som folk gärna betalar bra får att få i sina produkter.

Sen är det ju uppenbarligen ett nytt material som knappast produceras ännu så dina sista frågor är ju bara gubbtjuriga.
 
Träsvets är lika med lim och man kan använda skruv och nitförband också.
Bygga en motor är nog lite svårare i det materialet men ingen har ju byggt en betongmotor heller.
 
IMG_20251024_204230.jpg

Aftonhoran förnekar inte sitt röda stöd till terrorister.
 
SIDA ska nog rensa ut prohamas och andra proterrorister omedelbartn

Screenshot_20251024-205733.png
 
Jag tror och gissar att en hel del vätska försvinner om man komprimerar trä till 1/5 så densiteten ökar nog inte 5 gånger.
267 kg/M3 är fortfarande ganska lätt och att det inte går att svetsa eller gjuta vet du ju själv.

Man kan inte svetsa eller gjuta kolfiber heller men trots det så är det ett material som folk gärna betalar bra får att få i sina produkter.

Sen är det ju uppenbarligen ett nytt material som knappast produceras ännu så dina sista frågor är ju bara gubbtjuriga.
Jag vet att jag är gubbsur men efter lärt mig att det inte är lämpligt bygga tryckskrov av kolfiber. Kolfiber är starkt om man försöker dra av det, knäcks lätt vid tryck. Så därför reagerar jag mot att man i erbjudandet (hette förr reklam) jämför materialet med stål.
 
Last edited:
Jag vet att jag är gubbsur men efter lärt mig att det inte är lämpligt bygga tryckskrov av kolfiber. Kolfiber är starkt om man försöker dra av det, knäcks lätt vid tryck. Så reagerar jag mot att man i erbjudandet (hette förr reklam) jämför materialet med stål.

Det där tryckskrovet byggdes ju inte av någon som ville sälja glasfiber utan en sån där konstruktör som visste bäst själv och vägrade lyssna på de som påpekade sakförhållandet.

Eller, ja lite lyssnade han väl för han hade ju monterat in sensorer som skulle varna när det började brista och det varnade säkert men tiden räckte väl på sin höjd för att be en sista bön.
 
Det där tryckskrovet byggdes ju inte av någon som ville sälja glasfiber utan en sån där konstruktör som visste bäst själv och vägrade lyssna på de som påpekade sakförhållandet.

Eller, ja lite lyssnade han väl för han hade ju monterat in sensorer som skulle varna när det började brista och det varnade säkert men tiden räckte väl på sin höjd för att be en sista bön.
Amen :)
 
Det där tryckskrovet byggdes ju inte av någon som ville sälja glasfiber utan en sån där konstruktör som visste bäst själv och vägrade lyssna på de som påpekade sakförhållandet.

Eller, ja lite lyssnade han väl för han hade ju monterat in sensorer som skulle varna när det började brista och det varnade säkert men tiden räckte väl på sin höjd för att be en sista bön.
Stål (metall generellt) är ett skitbra material, kan enkelt (läs billigt) tillverkas i olika former och lika enkelt sammanfogas.
Kan smältas ned och återanvändas. Helt enkelt skitbra!
Plast, trä och kolfiber har styrkor och svagheter, men de är inte lika mångsidiga som metall.
 
Stål (metall generellt) är ett skitbra material, kan enkelt (läs billigt) tillverkas i olika former och lika enkelt sammanfogas.
Kan smältas ned och återanvändas. Helt enkelt skitbra!
Plast, trä och kolfiber har styrkor och svagheter, men de är inte lika mångsidiga som metall.

De har allihop sina för och nackdelar, och den som förkastar något av dessa material visar bara brist på förståelse.
 
Inte ens stålarbetare använder samma metod för att tillverka en detalj.

Ber du en maskinist så kanske han tar fram ett massivt stycke och fräser fram det han ville.
En svetsare kapar till några bitar som han sedan svetsar ihop.

Smeden värmer upp stålbiten som han sedan smider till önskad form med hammaren mot städet.

Vem av dom gjorde rätt och vem gjorde fel?

Eller en snickare som gör en gungställning till sitt barn gör den garanterat av trä medans svetsaren istället bygger den av stålrör.

Vem gjorde fel?

Men just beträffande trä så är det faktiskt ett utmärkt material för många lättkonstruktioner om man använder det på rätt sätt och det finns skäl till att det använts för både flygplan, bilar och båtar.
Men få inser hur bra trä kan vara och betraktar bara trä som nåt gammaldags material.
Därmed säger jag inte att trä alltid är rätt val, jag säger bara att det är ett underskattat material.

Största problemet är väl egentligen att man måste undvika att träet blir blött för därefter är det inte längre någon lättkonstruktion.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top