Sverige idag..

Vinddata talar faktiskt för att det är en utmärkt idé i SE4, ffa till havs. Danmark har tex mycket vindkraft.

0394bc0988cc9e92355ac8d382c4246f.jpg

c44f22c15a155e1ed1f38db7bc82aee1.jpg


Anledningen till att man byggt mycket vindkraft i norr är snarare folktomma områden.


Med vänlig hälsning,
Vad krävs det för att ett verk ska generera vettigt? Alltså, har du någon graf i effekt kontra hastighet? Annars kan jag förska själv.
 
Förutom att tyskarna återöppnat kolkraftverk och sugit putins-pitt för att få handla olja/gas av honom så lever dom till stor del på billig och pålitlig fransk kärnkraft.....
Precis!

En annan sak som jag också undrar över länge:
Vind och solkraftsföreträdare hävdar ju att bränslet är gratis och att med exempelvis känkraft är man beroende av andra (kanske inte helt sant i Sverige). Men, hur vet man att det kommer vara lika god tillgång på väder, när man (samma grupp av folk) säger att vädret ändras på grund av klimatförändringar. Är det inte en större risk, att exempelvis vinden uteblir under längre tid i framtiden på vintern?
 
Vinddata talar faktiskt för att det är en utmärkt idé i SE4, ffa till havs. Danmark har tex mycket vindkraft.

0394bc0988cc9e92355ac8d382c4246f.jpg

c44f22c15a155e1ed1f38db7bc82aee1.jpg


Anledningen till att man byggt mycket vindkraft i norr är snarare folktomma områden.


Med vänlig hälsning,
3000 timmar fullast. Men vänta nu! Det är ju 34% av årets timmar?! Det låter ju inte alls bra?
 
Vad krävs det för att ett verk ska generera vettigt? Alltså, har du någon graf i effekt kontra hastighet? Annars kan jag förska själv.

Man kan konstruera vinkraftverk för nästan vilka vindar som helst, men då måste man bromsa ner dom när det blåser för mycket vilket leder till att man konstruerar för en genomsnittlig (hög) vindhastighet, vilket gör att tröskelvärdet för när dom börjar leverera blir högre och dom ofta står stilla trots att det blåser hyfsat
 
Man kan konstruera vinkraftverk för nästan vilka vindar som helst, men då måste man bromsa ner dom när det blåser för mycket vilket leder till att man konstruerar för en genomsnittlig (hög) vindhastighet, vilket gör att tröskelvärdet för när dom börjar leverera blir högre och dom ofta står stilla trots att det blåser hyfsat
Medelvind i Hörby(som exempel )och ett Vestas vindkraftverks uteffekt.
14m/s(!!) för full effekt?! Det är ju gul vädervarning enligt SMHI. Kolla hur lite den ger vid 4m/s

Nej, vindkraft i söder verkar inte som en plan.
 

Bifogat

  • IMG_8923.jpeg
    IMG_8923.jpeg
    77.2 KB · Visningar: 8
  • IMG_8606.png
    IMG_8606.png
    48.7 KB · Visningar: 8
Det skulle jag inte alls säga. Grunderna till stängningen av reaktorerna är lika ”oklara” som orsakerna till Rysslands anfall på Ukraina… dvs inte alls. Det var inte lönsamt att göra så stora investeringar med tanke på den oklara framtiden samt att kostnaderna för gångtidsförlängningen drog iväg enormt där man påbörjat den. I grunden spökade de tidigare besluten från 1980 och senare; dvs att kärnkraften skulle avvecklas när livslängden uppnåtts.

Men visst har det påverkat, ffa i SE4. Jag är dock av uppfattningen att det är klokare att investera i elsystemet vad gäller överföring, redundans och lagring än att låsa sig vid en viss teknik, särskilt när den tekniken kommer att kosta så enorma summor och bara blir dyrare hela tiden till skillnad från andra produktionssätt. Rimligare vore därför att fatta teknikneutrala beslut.

Men pga polariseringen MP - SD så låser man sig vid kärnkraft kontra vindkraft. Vansinne.

06ededee6e1228a71a7fd51a67b19d47.jpg

b1ab4f342abf535e91b2a97b093d7f21.jpg


Påminner om dessa bilder också. De säger också en del om vår elproduktion/konsumtion och utvecklingen de sista femton åren. Med sina för- och nackdelar förstås.


Med vänlig hälsning,

Jag tolkar de där två graferna som att vi hade ungefär jämvikt 2009 men under 2024 ser det ut att var underskott på ca 4-5000 kW i genomsnitt.

Sen har någon skrivit in export på den negativa respektive import på den positiva sidan av skalan men det förefaller ologiskt att vi skulle exportera när grafen visar minus?
 
Får du också känslan av att dåtidens energiingengörer var klokare när de la ut planen för hur Sverige skulle klara sig utan andra (olja, gas med mera)?
Att det blir problem när man börjar såga av grenarna och ersätta grenarna med tandpetare…

Ja, man ersatte förnuft med känslor och aktivister.
 
Vad krävs det för att ett verk ska generera vettigt? Alltså, har du någon graf i effekt kontra hastighet? Annars kan jag förska själv.

Vinden ser väl ganska lika ut över hela landet men konsumtionen är nog betydligt lägre i glesbyggden. Och inte heller lika många som klagar över att få vindkraftverk på sin bakgård.
 
Jag tolkar de där två graferna som att vi hade ungefär jämvikt 2009 men under 2024 ser det ut att var underskott på ca 4-5000 kW i genomsnitt.

Sen har någon skrivit in export på den negativa respektive import på den positiva sidan av skalan men det förefaller ologiskt att vi skulle exportera när grafen visar minus?
Matematiken är ju falsk när det vi exporterar säljs till underpris och det vi importerar köpa till överpris. Att sen Sverige exporterar mycket i norr och importerar i syd gör ju ingen glad.
 
I början när man som privatperson satte upp solpaneler kunde man ”kvitta” kWh för kWh. Det tog man ganska snart bort och ersatte med krona för krona av förklarliga skäl. Samma gäller ju när vi jämför export/import men den grafen vill man inte visa.
 
I början när man som privatperson satte upp solpaneler kunde man ”kvitta” kWh för kWh. Det tog man ganska snart bort och ersatte med krona för krona av förklarliga skäl. Samma gäller ju när vi jämför export/import men den grafen vill man inte visa.

Jo det var ju mumma att mata in en massa kW på nätet sommartid när ingen ville ha elen för att ta ut samma antal kW mitt i smällkalla vintern...

"Att använda elnätet för lagring" som dom så vackert kallade det.

Att förstöra nätstabiliteten kallar jag det
 
Vad krävs det för att ett verk ska generera vettigt? Alltså, har du någon graf i effekt kontra hastighet? Annars kan jag förska själv.

62724864ff2a3c676677647d90e3b68e.jpg


Något ditåt. Nu kan det säkert skifta beroende på hur modernt det är (jfr vattenkraft) och vilken konstruktion det är. Jag tror grafen är från Vattenfall men är osäker var jag hittade den.


Med vänlig hälsning,
 
Matematiken är ju falsk när det vi exporterar säljs till underpris och det vi importerar köpa till överpris. Att sen Sverige exporterar mycket i norr och importerar i syd gör ju ingen glad.

Ja, det vore intressant att se det där i kronor och ören istället för kW.

Jag undrar om det inte är ryska psyops som infiltrerat bland vissa grupper för att bryta ner det svenska samhället. Det passar ju även bra för den ryska energiexporten som det såg ut innan gasledningen sprängdes och det började komma sanktioner.
Eller vad säger du Brooklyn? Du brukar ju veta när ryssarna är i farten med dessinformation?
 
Matematiken är ju falsk när det vi exporterar säljs till underpris och det vi importerar köpa till överpris. Att sen Sverige exporterar mycket i norr och importerar i syd gör ju ingen glad.

Ja eftersom vi exporterar typ alla timmar utom kanske 35 per år så blir det ju så ihop med konstruktionen. Men menar du att det hade varit bättre att importera mer el?


Med vänlig hälsning,
 
I början när man som privatperson satte upp solpaneler kunde man ”kvitta” kWh för kWh. Det tog man ganska snart bort och ersatte med krona för krona av förklarliga skäl. Samma gäller ju när vi jämför export/import men den grafen vill man inte visa.

Ja det här är ju tyvärr statens sätt att inte bli av med inkomster… vilket är trist. Man hade ju kunnat stimulera fler att skaffa solceller och ett batteripack i huset; inte för att gå off grid utan för att kunna säkra ned och belasta nätet mindre samtidigt som kanske 75-80% av årsförbrukningen produceras inhouse…


Med vänlig hälsning,
 
62724864ff2a3c676677647d90e3b68e.jpg


Något ditåt. Nu kan det säkert skifta beroende på hur modernt det är (jfr vattenkraft) och vilken konstruktion det är. Jag tror grafen är från Vattenfall men är osäker var jag hittade den.


Med vänlig hälsning,
Stämmer väl överens med Vestas V..(modell). Riktigt uselt ändå. Så det krävs i princip vädervarning för att de ska leverera bra och är ganska dåliga ens vid 5m/s (måttlig vind), som är över medelvind i platta Skåne.
 
Ja, det vore intressant att se det där i kronor och ören istället för kW.

Jag undrar om det inte är ryska psyops som infiltrerat bland vissa grupper för att bryta ner det svenska samhället. Det passar ju även bra för den ryska energiexporten som det såg ut innan gasledningen sprängdes och det började komma sanktioner.
Eller vad säger du Brooklyn? Du brukar ju veta när ryssarna är i farten med dessinformation?

Ja en sak som ryssarna just nu jobbar aktivt med är att öka på motsättningarna i samhället, däribland elda på i frågan om kärnkraft/vindkraft.

Utvecklingen med solkraft och vindkraft ser inte så ljus ut för Rysslands del då deras i stort sett enda inkomst och exportråvara är fossila bränslen. De är de stora förlorarna i energiomställningen.

Till och med Ungern har börjat fasa ut kol och rysk gas, och där är det solkraft som ökar enormt. Extrapolera den kurvan!

c1e5b36c519dbcac8ad20a3c547eeb46.jpg


2e84d51b99d540193756ce01a2c23a97.jpg


Även på global nivå kan man bilda sig en uppfattning om hastigheten i utvecklingen. Kina satsar förvisso på alla sorters energiproduktion men mest på sol- och vindkraft.

I Texas är solkraft den största energiproducenten idag! Det trodde nog inte så många.


Med vänlig hälsning,
 
Ja eftersom vi exporterar typ alla timmar utom kanske 35 per år så blir det ju så ihop med konstruktionen. Men menar du att det hade varit bättre att importera mer el?


Med vänlig hälsning,
Ja det var ju på det hela billigare att importera mer tysk känkraft mot idag? För Sverige som helhet är det ingen fördel med att exportera massa billigt i norr och importera dyrt i syd. Även om det du tror är 35 timmar så tittar du på nettoenergi.
Om vi samma timme exporterar 6GWh i norr och importerar 5GWh i syd så har vi enligt dig ”vunnit” på det men vi sålde för 40öre/kWh och köpte för 40€ct/kWh. Summa kardemumma gick vi ekonomiskt med en brakförlust för svenskarnas samlade köpkraft.
Få det att gå ihop
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top