Om ditt påstående stämde så skulle isf snitt-tillskottet från vind vara högre under vinterhalvåret. Men är det så? Eller stänger man snarare av/reglerar ner under de mer vindrika perioderna för då är behovet lägre samt att annan energiproduktion tar plats, såsom sol?
Snittillskottet är större under vinterhalvåret vilket framgår ovan, som jag förstått det beror det på att energiinnehållet i luften (tätheten) är högre och det blåser mer men det finns säkert andra orsaker också.
Min poäng är inte att vindkraft löser precis allt utan att de förhärskande åsikterna i kommentarsfälten kanske inte alltid understöds av data, dvs de stämmer ibland inte alls.
Med vänlig hälsning,
