Sverige idag..

Vindkraft är billigt så länge man inte levererar en komplett lösning. Man måste givetvis räkna in allt från kompensation till närboende, anslutning till nätet, stabilisering av frekvensen, vägbyggen för transporter, den korta brinntiden på snurrorna, mikroplastspridning från bladen, demontering av fundament osv.

Det ingår i kalkylen, vad tänkte du? Bolagen själva får ju de kostnaderna. Angående mikroplastspridningen så finns det data på det. Föga förvånande så är det nog det vanliga trollandet mot vindkraft; i verkligheten handlar det om så små mängder att det är försumbart.

82e76feee145c86d8a946106568e277b.jpg

Det man kan säga i största allmänhet är att SD utsett vindkraften kontra kärnkraft till politisk huvudfråga. För svårt för svennepäron att läsa in sig på, perfekt för att debattera med ärkefienden MP vars ursprung ÄR kärnkraftsmotstånd (MP bildades av avhoppade folkpartister som var emot kärnkraft och samlade sedan grönavågare under fanorna).

MP kastar paj på kärnkraften, SD kastar paj på vindkraften. Svennepäron ”väljer lag” och tror blint på den ”egna” sidans påståenden.

Förlorare är alla.

Tag därför alla påstående om både kärnkraft och vindkraft med en stor nypa salt och försök om möjligt hitta statistik och data som visar hur det egentligen förhåller sig.

Med vänlig hälsning,

Det ingår i kalkylen, vad tänkte du? Bolagen själva får ju de kostnaderna. Angående mikroplastspridningen så finns det data på det. Föga förvånande så är det nog det vanliga trollandet mot vindkraft; i verkligheten handlar det om så små mängder att det är försumbart.

82e76feee145c86d8a946106568e277b.jpg

Det man kan säga i största allmänhet är att SD utsett vindkraften kontra kärnkraft till politisk huvudfråga. För svårt för svennepäron att läsa in sig på, perfekt för att debattera med ärkefienden MP vars ursprung ÄR kärnkraftsmotstånd (MP bildades av avhoppade folkpartister som var emot kärnkraft och samlade sedan grönavågare under fanorna).

MP kastar paj på kärnkraften, SD kastar paj på vindkraften. Svennepäron ”väljer lag” och tror blint på den ”egna” sidans påståenden.

Förlorare är alla.

Tag därför alla påstående om både kärnkraft och vindkraft med en stor nypa salt och försök om möjligt hitta statistik och data som visar hur det egentligen förhåller sig.

Med vänlig hälsning,
Sist jag tittade i kontraktet för en vindkraftspark var det markägaren som ansvarade för städningen efteråt.
Det är extremt få vindkraftverk (om ens något) som haft krav på sig att inkludera balansering för att anslutas till nätet.
Det har gått enorma subventioner till kinesiska företag som byggt vindsnurror.

Varken MP eller SD är "min sida" politiskt. Jag ser på det här som elkraftingenjör.

Sist jag tittade i kontraktet för en vindkraftspark var det markägaren som ansvarade för städningen efteråt.
Det är extremt få vindkraftverk (om ens något) som haft krav på sig att inkludera balansering för att anslutas till nätet.
Det har gått enorma subventioner till kinesiska företag som byggt vindsnurror.

Varken MP eller SD är "min sida" politiskt. Jag ser på det här som elkraftingenjör.

Sist jag tittade i kontraktet för en vindkraftspark så fick markägaren ersättning (och inte så lite heller) för att leva med en övertäckt betongklump i marken efter avveckling. Skogsvägarna fick han behålla, liksom dryga miljonen i årligt arrende i 25 år.

Med vänlig hälsning,

Sist jag tittade i kontraktet för en vindkraftspark så fick markägaren ersättning (och inte så lite heller) för att leva med en övertäckt betongklump i marken efter avveckling. Skogsvägarna fick han behålla, liksom dryga miljonen i årligt arrende i 25 år.

Med vänlig hälsning,
Men ett sådant här kontrakt är väl av intet värde ifall Vindkraftverksföretaget går i konkurs!?
Som tex Markbygdens vindkraft
Samtidigt har bybor fått omkring 760 000 kronor mindre än förväntat av bolaget.
Då står Markägaren med ansvaret att städa. Gissar jag. Sopor som Sopor :hjarta
1759496781917.png

Men ett sådant här kontrakt är väl av intet värde ifall Vindkraftverksföretaget går i konkurs!?
Som tex Markbygdens vindkraft
Samtidigt har bybor fått omkring 760 000 kronor mindre än förväntat av bolaget.
Då står Markägaren med ansvaret att städa. Gissar jag. Sopor som Sopor :hjarta
View attachment 521706
När far fick förfrågan om att arrendera mark för grön el så sa jag åt honom att se till att det i kontraktet fanns krav på att det skulle skapas en fond för uppstädning av marken innan någon som helst byggnation fick påbörjas. Bolaget backade omedelbart ur när han kom med krav på sånt.

Sverige, de kränktas nation eller är många bara sjuka i huvudet, lider av vanföreställningar ?
1759497910069.png

Last edited:
Naturkrafterna kompenserar med billig el för stormens eventuella förstörelse!!
1759503452978.png

Nyheter
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...