Sverige idag..


Hinkley point är ett skolexempel på hur kostnaderna drar iväg och andra energislag hinner bli billigare innan projektet ens är färdigt. Och så behöver man ha ett mycket högt elpris i 40 år till för att byggaren skall kunna räkna hem investeringen.

Är det verkligen smart att göra så tycker du?

Jag delar inte bilden att USA övergett vind för att satsa på kärnkraften istället.

4a4a2e05859bf995f211533b7b47029b.jpg


Inte heller UK.

541c5ef3179fe15cfa8c6ae8f089caa2.jpg



Med vänlig hälsning,
 
Se denna föreläsning, en bra sammanfattning på 16 min.
An Inconvenient Truth: Our climate policies cant save the environment. So what will? | Bjorn Lomborg

Vilka data presenterar du till stöd för din slutsats?

Korrelerar låga energipriser med välstånd? Gärna diagramform.


Med vänlig hälsning,
 
Ja S drar den valsen medans MP är helt öppna med att det var dom som lade ner fullt fungerande kärnkraft pga känslor.
Ja MP har alltid skrutit med det.

Det lägger ju en viss pinsamhet över det när ena parten av 2 i en regering säger emot den andra. Få är så korkade att dom går på det.....
Host host..i sverige går ca 50% på det...
 
Hinkley point är ett skolexempel på hur kostnaderna drar iväg och andra energislag hinner bli billigare innan projektet ens är färdigt. Och så behöver man ha ett mycket högt elpris i 40 år till för att byggaren skall kunna räkna hem investeringen.

Är det verkligen smart att göra så tycker du?

Jag delar inte bilden att USA övergett vind för att satsa på kärnkraften istället.

4a4a2e05859bf995f211533b7b47029b.jpg


Inte heller UK.

541c5ef3179fe15cfa8c6ae8f089caa2.jpg



Med vänlig hälsning,
De första kärnkraftverken är såklart skitdyra, innan alla underleverantörer fått upp kompetens.
Nu är alla amatörer på att bygga Kärnkraft.
Men bygg flera stycken så...
 
De första kärnkraftverken är såklart skitdyra, innan alla underleverantörer fått upp kompetens.
Nu är alla amatörer på att bygga Kärnkraft.
Men bygg flera stycken så...

Samtliga kärnkraftverk byggda under de senaste 40 åren har dragit iväg enormt i pris och det innebär också att produktionskostnaden av el blir enormt hög under hela livslängden. Det är här haken ligger.


Med vänlig hälsning,
 
Höga elpriser just nu i SE4. Beror till största delen på att fransk kärnkraft inte producerar pga problem vilket medför att Tyskland som fasat ut rysk gas handlar el från tex Sverige och spotpriset är marginalpriset, dvs priset på den sist levererade kWh.
Höga elpriser beror på alltså på att saknar kärnkraft i Swe, Frankrike och Tyskland - exakt. :tungan
 
Samtliga kärnkraftverk byggda under de senaste 40 åren har dragit iväg enormt i pris och det innebär också att produktionskostnaden av el blir enormt hög under hela livslängden. Det är här haken ligger.
Svarade ju på det, det är för få, enstaka verk åt gången som byggs för att få upp kompetens o erfarenhet.
Kolla istället på de länder som satsar på många verk
 
Ja, jag tror den lösning med svänghjul det skulle handla om här snarare är någon slags separat svänghjulsanläggning i en egen byggnad, som dras igång med hjälp av elmotorer och som fungerar som stödfunktion för elnätet, dvs så man verkligen kan utnyttja den stabiliserande effekt som tröghet och stor svängmassa kan ge. Det är ju av naturliga skäl så att det inte är speciellt lämpligt att placera stora tunga synkrongeneratorer uppe i vindkraftverk.
Ja, dessutom är det oftast a-synkrongenerarorer i vindkraftsverk, och de snarare de-stabiliserar elnätet.
Riktiga synkrongenerarorer är dyrt nämligen.
 
Svarade ju på det, det är för få, enstaka verk åt gången som byggs för att få upp kompetens o erfarenhet.
Kolla istället på de länder som satsar på många verk

Frankrike är ett exempel. Hinkley Point har nämnts. Finland har efter många om och men driftsatt ett efter decennier av förseningar och fördyrningar.

Hur tycker du att det går? Vad har de för elpriser?

Blind tro på att kärnkraften skulle vara någon slags frälsare kommer inte att hjälpa, snarare stjälpare. Vi kan till enorma, närmast ofattbara kostnader att kanske få en reaktor i SE3 (framtvingad av ägaren staten, dvs politiker) kring 2040. Kommer inte att åtgärda elpriserna i SE4. Kommer inte att leverera ström till låga priser. Kommer med mycket stor sannolikhet bli både senare och dyrare än planerat. Kommer att bli enkelt att störa/stoppa för ovänligt sinnad antagonist (fullt hybridkrig är redan igång mot Sverige från Rysslands sida).

Titta på graferna ovan och extrapolera utvecklingen. Ta i beaktande att vi behöver ökad produktion i södra Sverige snarast och att priset per kWh sjunker hela tiden för sol- och vindkraft.

Man behöver inte vara ”miljöpartist” för att räkna ut med arslet och en bit krita att ny kärnkraft trots sina förmenta fördelar faktiskt är ett genomuselt val om vi skall blanda in verkligheten i Åkessons och Buschs drömmar.


Med vänlig hälsning,
 
Ja, dessutom är det oftast a-synkrongenerarorer i vindkraftsverk, och de snarare de-stabiliserar elnätet.
Riktiga synkrongenerarorer är dyrt nämligen.

Nu vet jag inte vilka källor du hämtar din information från - ange dem gärna - men här är en enkel förklaring av hur syntetisk svängmassa kan skapas i vindkraftverk. Har ingenting med typen av generatorer att göra.


Det går alldeles utmärkt att göra med befintliga vindkraftverk men det man tappar är förstås produktion.

De stora utmaningarna/svängningarna i elsystemet skapas faktiskt av att kärnkraften snabbstoppas pga något fel och då rycker bort kanske 1000 MW ur produktionen under pågående motsvarande belastning. Titta tex vid ca timme 2100.

54a824d15a5bc7238da486f5ce85c3c0.jpg


Dessa svängningar är ingenting man kan prognostisera - vindkraft kan man prognostisera produktionen på någon procent när ungefär en vecka i förväg; handeln sker en dag innan och då är det betydligt exaktare än så. Dvs vindkraften är faktiskt inte ett problem för systemet. Däremot orsakar det variationer i priset och export/import. Vilket är själva meningen med att ha en gemensam elmarknad då det jämnar ut belastningarna.

Apropå export och import; kvoten under de senaste femton åren (sedan vi infört gemensam elmarknad i norra Europa) har förändrats. Timmar per år. Har vi fått mer kärnkraft? Nej. Har vi fått mer elproduktion och jämnare konsumtion? Ja.

Sverige har gått från att importera ändå ganska mycket/ofta till att undantagsvis importera elektricitet. Jag försökte räkna någon gång och kom fram till att det var 33 eller 36 timmar på helåret som vi importerade el under 2024. Någon som vill räkna hur det såg ut 2009?

c87322322a063993e6e720220fa9d32c.jpg

871081928be2ae1f18edf9a170c620fc.jpg



Med vänlig hälsning,
 
Ja, dessutom är det oftast a-synkrongenerarorer i vindkraftsverk, och de snarare de-stabiliserar elnätet.
Riktiga synkrongenerarorer är dyrt nämligen.
Ja, även synkronkompensatorer* som stödtjänst kostar nog motsvarande eller kanske mer, så det är väl en kostnad som i såna fall bör fördelas på nätnivå, möjligen för en vindkraftpark, snarare än enskilda vindkraftverk.

Syntetisk svängmassa som baseras på kraftelektronik med inverters osv. är gissningsvis betydligt billigare, men har möjligen vissa nackdelar jämfört med verklig svängmassa som gör att det ändå är önskvärt att komplettera med riktig svängmassa ibland.


(*Synkronkompensator tror är jag är den mer korrekta benämningen på den svänghjulsliknande stödttjänsten jag tog upp tidigare, alltså en synkronmotor/generator som inte är mekaniskt kopplat via en rotor till något utan enbart bidrar med sin verkliga svängmassa för att stabilisera elnätet)
 
Vindkraft är billigt så länge man inte levererar en komplett lösning. Man måste givetvis räkna in allt från kompensation till närboende, anslutning till nätet, stabilisering av frekvensen, vägbyggen för transporter, den korta brinntiden på snurrorna, mikroplastspridning från bladen, demontering av fundament osv.
 
Vindkraft är billigt så länge man inte levererar en komplett lösning. Man måste givetvis räkna in allt från kompensation till närboende, anslutning till nätet, stabilisering av frekvensen, vägbyggen för transporter, den korta brinntiden på snurrorna, mikroplastspridning från bladen, demontering av fundament osv.

Det ingår i kalkylen, vad tänkte du? Bolagen själva får ju de kostnaderna. Angående mikroplastspridningen så finns det data på det. Föga förvånande så är det nog det vanliga trollandet mot vindkraft; i verkligheten handlar det om så små mängder att det är försumbart.


82e76feee145c86d8a946106568e277b.jpg


Det man kan säga i största allmänhet är att SD utsett vindkraften kontra kärnkraft till politisk huvudfråga. För svårt för svennepäron att läsa in sig på, perfekt för att debattera med ärkefienden MP vars ursprung ÄR kärnkraftsmotstånd (MP bildades av avhoppade folkpartister som var emot kärnkraft och samlade sedan grönavågare under fanorna).

MP kastar paj på kärnkraften, SD kastar paj på vindkraften. Svennepäron ”väljer lag” och tror blint på den ”egna” sidans påståenden.

Förlorare är alla.

Tag därför alla påstående om både kärnkraft och vindkraft med en stor nypa salt och försök om möjligt hitta statistik och data som visar hur det egentligen förhåller sig.


Med vänlig hälsning,
 
Det ingår i kalkylen, vad tänkte du? Bolagen själva får ju de kostnaderna. Angående mikroplastspridningen så finns det data på det. Föga förvånande så är det nog det vanliga trollandet mot vindkraft; i verkligheten handlar det om så små mängder att det är försumbart.


82e76feee145c86d8a946106568e277b.jpg


Det man kan säga i största allmänhet är att SD utsett vindkraften kontra kärnkraft till politisk huvudfråga. För svårt för svennepäron att läsa in sig på, perfekt för att debattera med ärkefienden MP vars ursprung ÄR kärnkraftsmotstånd (MP bildades av avhoppade folkpartister som var emot kärnkraft och samlade sedan grönavågare under fanorna).

MP kastar paj på kärnkraften, SD kastar paj på vindkraften. Svennepäron ”väljer lag” och tror blint på den ”egna” sidans påståenden.

Förlorare är alla.

Tag därför alla påstående om både kärnkraft och vindkraft med en stor nypa salt och försök om möjligt hitta statistik och data som visar hur det egentligen förhåller sig.


Med vänlig hälsning,
Sist jag tittade i kontraktet för en vindkraftspark var det markägaren som ansvarade för städningen efteråt.
Det är extremt få vindkraftverk (om ens något) som haft krav på sig att inkludera balansering för att anslutas till nätet.
Det har gått enorma subventioner till kinesiska företag som byggt vindsnurror.

Varken MP eller SD är "min sida" politiskt. Jag ser på det här som elkraftingenjör.
 
Sist jag tittade i kontraktet för en vindkraftspark var det markägaren som ansvarade för städningen efteråt.
Det är extremt få vindkraftverk (om ens något) som haft krav på sig att inkludera balansering för att anslutas till nätet.
Det har gått enorma subventioner till kinesiska företag som byggt vindsnurror.

Varken MP eller SD är "min sida" politiskt. Jag ser på det här som elkraftingenjör.

Sist jag tittade i kontraktet för en vindkraftspark så fick markägaren ersättning (och inte så lite heller) för att leva med en övertäckt betongklump i marken efter avveckling. Skogsvägarna fick han behålla, liksom dryga miljonen i årligt arrende i 25 år.


Med vänlig hälsning,
 
Sist jag tittade i kontraktet för en vindkraftspark så fick markägaren ersättning (och inte så lite heller) för att leva med en övertäckt betongklump i marken efter avveckling. Skogsvägarna fick han behålla, liksom dryga miljonen i årligt arrende i 25 år.


Med vänlig hälsning,
Men ett sådant här kontrakt är väl av intet värde ifall Vindkraftverksföretaget går i konkurs!?
Som tex Markbygdens vindkraft
Samtidigt har bybor fått omkring 760 000 kronor mindre än förväntat av bolaget.
Då står Markägaren med ansvaret att städa. Gissar jag. Sopor som Sopor :hjarta
1759496781917.png
 
Men ett sådant här kontrakt är väl av intet värde ifall Vindkraftverksföretaget går i konkurs!?
Som tex Markbygdens vindkraft
Samtidigt har bybor fått omkring 760 000 kronor mindre än förväntat av bolaget.
Då står Markägaren med ansvaret att städa. Gissar jag. Sopor som Sopor :hjarta
View attachment 521706
När far fick förfrågan om att arrendera mark för grön el så sa jag åt honom att se till att det i kontraktet fanns krav på att det skulle skapas en fond för uppstädning av marken innan någon som helst byggnation fick påbörjas. Bolaget backade omedelbart ur när han kom med krav på sånt.
 
Sverige, de kränktas nation eller är många bara sjuka i huvudet, lider av vanföreställningar ?
1759497910069.png
 
Last edited:
Naturkrafterna kompenserar med billig el för stormens eventuella förstörelse!!
1759503452978.png
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top