Sverige idag..

Jag körde förbi två stora vindkraftverk i går, det var en blåsig dag och det ena snurrade på bra, det andra stod stilla.

När man åker tåg upp till boden passerar man massor av vindkraftverk, jag har aldrig sett mer än hälften snurra oavsett väder.

Tillgängligheten är skidålig jämfört med andra kraftslag!

Det finns idag inga vettiga lagringsalternativ som kan lagra några betydande mängder

Juktan var en miljömässig katastrof och förstörde miljön i fjällvärlden, där vi redan har stabil baskraft, för att i södra sverige där lagringen behövs blir höjdskillnaderna mellan vattenmagasinen för låga för att vara meningsfulla
Det finns helt enkelt inga vettiga platser att bygga pumplagring på om vi inte vill förstöra mer natur
 
Googla ”syntetisk svängmassa”; exempelvis vindkraftverk kan användas till det.
Finns ju olika sorter. I fallen med vindkraften har jag för mig att det brukar handla om elektronik med inverters osv, så att ha faktiska stora svänghjul som erbjuder verklig svängmassa är en annan teknik för liknande syfte.
 
Ingen aning om verkningsgraden, billig teknik dock så det handlar väl som vanligt om bang for the buck. En vindkraftpark med 500 st 5MW snurror är onekligen en substantiell faktor. Priset på vind/sol/lagring faller brant för varje år och det som var sant för fem år sedan är kanske inte längre det idag.

Juktan har varit pumpkraftverk från början, byggdes om för 30 år sedan och kommer att bli det igen i närtid. Tror det finns något i södra Dalarna också.


Med vänlig hälsning,

Jag vet inte heller men anledningen till frågan är att det "svänghjulet får ett väldigt stort luftmotstånd som borde skapa stora förluster.
 
Jag vet inte heller men anledningen till frågan är att det "svänghjulet får ett väldigt stort luftmotstånd som borde skapa stora förluster.

Dom brukar snurra i nära vacum.

En gång i tiden byggdes det bussar med svänghjulslagring av energi, mest känd är kanske oerlikon's 50 tals bussar, men så sent som på 90 talet rullade det några på försök i Stockholm

Annars har det använts i stora UPS'er, då lagringen lämpar sig bäst för korta uttag av energi
 
Dom brukar snurra i nära vacum.

En gång i tiden byggdes det bussar med svänghjulslagring av energi, mest känd är kanske oerlikon's 50 tals bussar, men så sent som på 90 talet rullade det några på försök i Stockholm

Annars har det använts i stora UPS'er, då lagringen lämpar sig bäst för korta uttag av energi
Använder man rotorn på ett vindkraftverk som svänghjul för energilagring så blir det ju genast högst tveksamt.
 
Använder man rotorn på ett vindkraftverk som svänghjul för energilagring så blir det ju genast högst tveksamt.

Nja, det gör man inte, den är konstruerad så lätt som möjligt och snurrar långsamt.

Ett svänghjul ska vara tungt och snurra superfort och så stort som fysiskt möjligt för att lagra mycket energi

En stor radie är bättre än ett tyngre svänghjul, men någonstans blir vinkelhastigheten för hög och materialet håller inte

Energin stiger i kvadrat med radien , men linjärt med vikten
 
Dom brukar snurra i nära vacum.

En gång i tiden byggdes det bussar med svänghjulslagring av energi, mest känd är kanske oerlikon's 50 tals bussar, men så sent som på 90 talet rullade det några på försök i Stockholm

Annars har det använts i stora UPS'er, då lagringen lämpar sig bäst för korta uttag av energi

Så det är vakuum runt vindkraftverk? Det lät ju intressant.
 
Nja, det gör man inte, den är konstruerad så lätt som möjligt och snurrar långsamt.

Ett svänghjul ska vara tungt och snurra superfort och så stort som fysiskt möjligt för att lagra mycket energi

En stor radie är bättre än ett tyngre svänghjul, men någonstans blir vinkelhastigheten för hög och materialet håller inte

Energin stiger i kvadrat med radien , men linjärt med vikten

Enligt den andra experten i diskussionen du kastat dig in i så gör man tydligen så.
 
Nja, det gör man inte, den är konstruerad så lätt som möjligt och snurrar långsamt.

Ett svänghjul ska vara tungt och snurra superfort och så stort som fysiskt möjligt för att lagra mycket energi

En stor radie är bättre än ett tyngre svänghjul, men någonstans blir vinkelhastigheten för hög och materialet håller inte

Energin stiger i kvadrat med radien , men linjärt med vikten
Ja, jag tror den lösning med svänghjul det skulle handla om här snarare är någon slags separat svänghjulsanläggning i en egen byggnad, som dras igång med hjälp av elmotorer och som fungerar som stödfunktion för elnätet, dvs så man verkligen kan utnyttja den stabiliserande effekt som tröghet och stor svängmassa kan ge. Det är ju av naturliga skäl så att det inte är speciellt lämpligt att placera stora tunga synkrongeneratorer uppe i vindkraftverk.
 
För många år sen använde vi svänghjul för att ta kunna ta ut några tiotal kA momentant på KTH. En elmotor kopplad till nätet satte fart på hjulet och så satt det en generator på axeln som vi tog strömmen ifrån.
Vi drog kretsen genom säkringar och en brytare och i princip kortslöt på andra sidan. Sen slog vi på strömmen från generatorn och hörde säkringarna smälla.
Bryter en 250A säkring 20 kA så låter det.
Om brytaren var korrekt konstruerad behövde vi inte leta efter delar i hela labbet.
 
Kolla hur mycket energikrävande industri som har flyttat från landet/lagts ner.
Smart att montera ned det som ger landet intäkter - not!

Korkade politiska beslut har lett oss att tro att energi SKA vara en bristvara
Ja, ganske enkelt att plotta ett lands energipris mot välståndet.
Blir en intressant graf.
Lågt energpris är föga överaskande ett otroligt STARK indikator på ett lands välstånd - nu har vi mångdubblat elpriset... jösses!
 
Nej det är inte konstigt alls. Men de 6 återstående reaktorerna levererar inte 365/7 vilket det låter som ibland.

Problemet är att kostnaden idag har sprungit iväg så extremt vad gäller nybyggnation och vi behöver använda medel vettigt tycker jag. Den konstruktion som Tidölaget gått ut med är huvudlös och kommer att drabba konsumenterna ekonomiskt i 40 år efter att en reaktor tagits i drift.

3a30f3dcb75bc9e0843eac8a10b78551.jpg


Dessa pengar skulle räcka till extremt mycket mer produktion, överförings- och lagringskapacitet istället. Särskilt som priset på detta blir lägre för varje år och priset på kärnkraft går upp för varje år.
Varför gör inte länderna som satsat hårt vindkraft detta då, om det nu är så bra?
Utan istället åter börjar planera kärnkraft?
 
Smart att montera ned det som ger landet intäkter - not!


Ja, ganske enkelt att plotta ett lands energipris mot välståndet.
Blir en intressant graf.
Lågt energpris är föga överaskande ett otroligt STARK indikator på ett lands välstånd - nu har vi mångdubblat elpriset... jösses!

Luxemburg har väl inte direkt förlorat på att lämna kol- och stålindustrin bakom sig?

Visa gärna stater i diagram på energipris och välstånd på X/Y så ser vi om det finns ett samband.


Med vänlig hälsning,
 
Kärnkraft är en både säker och stabil teknologi, dock behäftat med vissa ännu ej lösta problem såsom lite dålig verkningsgrad, avfallshantering, höga kostnader samt en risk som ingen kommersiell aktör är villig att ta på sig.
Du är med på att om man ska satsa en herrans massa pengar och VET att risken finns att politiker stoppar kärnkraft (på olika sätt, tex avgifter - eller subventioner till andra produktions-slag som vind) - att risken ökar?
Då ökar kalkylräntan. den är otroligt viktigt då du ska bygga skitdyra saker, uppåt 10år innan du får intäkt !

Ska man jämföra rättvist ska man väga in de anslutningskablar och stabiliseringsåtgärder som krävs för Vindkraft, som kärnkraften (nära konsumenterna) helt saknar.


För några hundra miljarder kan vi med största sannolikhet få ett ännu robustare elsystem med spridd produktion över landet och möjlighet till ödrift i mindre områden om stora skador uppstår någonstans i nätets större linor. Så tänker jag.


Med vänlig hälsning,
 
Du är med på att om man ska satsa en herrans massa pengar och VET att risken finns att politiker stoppar kärnkraft (på olika sätt, tex avgifter - eller subventioner till andra produktions-slag som vind) - att risken ökar?
Då ökar kalkylräntan. den är otroligt viktigt då du ska bygga skitdyra saker, uppåt 10år innan du får intäkt !

Ska man jämföra rättvist ska man väga in de anslutningskablar och stabiliseringsåtgärder som krävs för Vindkraft, som kärnkraften (nära konsumenterna) helt saknar.

Om du tittar på siffrorna jag presenterade ovan så är de inräknade.

Och ja, risk är inte bra för kalkylerna.


Med vänlig hälsning,
 
Luxemburg har väl inte direkt förlorat på att lämna kol- och stålindustrin bakom sig?

Visa gärna stater i diagram på energipris och välstånd på X/Y så ser vi om det finns ett samband.


Med vänlig hälsning,
Se denna föreläsning, en bra sammanfattning på 16 min.
An Inconvenient Truth: Our climate policies cant save the environment. So what will? | Bjorn Lomborg
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top