Sverige idag..

Jag tror att det är väldigt lite som är byggt sista 40 åren i det område som nu rivits. Knappt ens renoverat faktiskt.

Kyrkan byggdes 1909-1912 och är ritad av arkitekten Gustaf Wickman. En av Sveriges vackraste byggnader definitivt, och en symbol för samhälle, natur och tradition i samklang då ingenting fanns där innan.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Precis, först fanns där ingenting.

Det kan nämnas att Kiruna gick från nåt hundratal invånare till 10000 invånare på ca 10 år, och det var då kyrkan kyrkan byggdes.
Det är ju ganska fantastiskt i sig, tänk alla bostäder som helt plötsligt behövdes.

Precis, först fanns där ingenting.

Det kan nämnas att Kiruna gick från nåt hundratal invånare till 10000 invånare på ca 10 år, och det var då kyrkan kyrkan byggdes.
Det är ju ganska fantastiskt i sig, tänk alla bostäder som helt plötsligt behövdes.

Japp, det finns ganska mycket skrivet om detta. Gällivares kåkstäder ville man undvika och Hjalmar Lundbohm hade visionen om att Kiruna skulle bli en mönsterstad. Vilket den också i många stycken blev.

Se gärna Olle Hägers dokumentär ”Fy fan, ett sånt land”. Intervjun av den äldre damen som är salig över att hennes barn fick utbilda sig är en ögonöppnare kring hur det var för hundra år sedan i Sverige.

Min mormor föddes i Kiruna 1908 (familjen flyttade dit 1903) och de flyttade tillbaka till Jämtland 1920 när de sparat ihop så pass att de kunde köpa en gård.

Med vänlig hälsning,

Min mormor föddes i Kiruna 1908 (familjen flyttade dit 1903) och de flyttade tillbaka till Jämtland 1920 när de sparat ihop så pass att de kunde köpa en
Sådant är ganska intressant om hur det har ändrats genom åren.

Till exempel en granne till min kompis barndomshem. Gubben är idag närmare 80års åldern när han var ung så var han på sjön några år och sparade ihop pengar så kunde köpa en gård där han levde som lantbrukare i alla år med några mjölkkor och jobbade i skogen.

Min Farfar (och min pappa i ungdomen) byggde kraftverksdammar och grävde kabel (han var grävmaskinist/maskinförare) i några år för att tjäna ihop till sitt, huset är fortfarande i familjens ägo.

När man åkte omkring med dom som barn i norr och västerbotten så hade dom alltid något roligt minne att berätta om när dom jobbade i trakten, eller som min farfar sa "det finns knappt en myr i västerbotten jag inte har kört fast en grävare i"

Dom var borta hemifrån mycket och jobbade långa dagar när dom ändå var borta, men dom tjänade bra

Hur menar dom? Varken Örnsköldsvik eller Storuman ligger ju i Skellefteå?
Är det Skellefteå Kraft som spekulerat?
Geografi är nog inte Affärsvärldens största tillgång, förmodligen så är allt norr om Masbäcken Skellefteå nu, "huvudstad" i Norrland. ;)

Det korta svaret är brist på vetenskaplighet.

Kul att påminna sig om alla som skrek vetenskapsförnekare och andra liknande epitet till den som ifrågasatte Fohm under pandemin.
Kan vara svårt det här med vetenskaplighet i sjukvården i Sverige.
Jämför VästraGötalandregionen, Karolinska sjukhuset i Sthm och Akademiska sjukhuset i Uppsala
När det gäller "Fastande" Hur mycket vatten, te och kaffe är OK? Ska själv lämna nya blodprov Fastande trots jag följt Karolinskas regler. Utan veta om det ......
VGR
Efter kl. 22.00 kvällen före provtagningen ska du inte äta, dricka, röka eller snusa.
Endast en ytterst liten mängd vatten utan tillsatser är tillåtet att dricka, inte kaffe eller te.
- Tugga inte tuggummi
- Ät inte halstabletter
Du bör inte heller utsätta dig för fysisk eller psykisk ansträngning.
Sthlm
Att vara fastande inför provtagning innebär att inte äta ca 10 timmar före provtagning. En kopp kaffe/te utan socker eller mjölk är ok.
Självfallet går det bra att dricka normalt med vatten.
Akademiska sjukhuset i Uppsala
  • Vid fasteprovtagning får du inte äta eller dricka efter klockan 22 kvällen före provtagningen.
  • Du får dricka vatten (1-2 glas) på morgonen innan provtagning.
  • Undvik att röka och snusa.
  • Ta dina eventuella mediciner som vanligt om du inte fått andra instruktioner.
  • Fasteblodsprov bör tas före klockan 10 på morgonen

Det är som jag ser det dags för statlig sjukvård i Sverige men vilka mängder med akademiker / administratörer som kommer bli arbetslösa när alla regionerna försvinner.
För att inte tala om Regionpolitiker ......

Detta går antagligen aldrig igenom.
Och om det går igenom har det någon betydelse ?
(s) hade ju t.ex. redan förlagt försäljningen av lotterna i den socialdemokratiska lotteriverksamheten till Spanien.
1756290125861.png

Det korta svaret är brist på vetenskaplighet.

Kul att påminna sig om alla som skrek vetenskapsförnekare och andra liknande epitet till den som ifrågasatte Fohm under pandemin.

Ja, det han säger är att vetenskapligheten rensades ut EFTER pandemin, då politikerna inte ville bli emotsagda av sina egna expertmyndigheter. Vilket de då blev under pandemin, politikerna ville ju fatta populistiska och populära beslut…

Trumpifiering alltså.

Med vänlig hälsning,

Ja, det han säger är att vetenskapligheten rensades ut EFTER pandemin, då politikerna inte ville bli emotsagda av sina egna expertmyndigheter. Vilket de då blev under pandemin, politikerna ville ju fatta populistiska och populära beslut…

Trumpifiering alltså.

Med vänlig hälsning,

Ja, du skriver det ju själv. Dom tyckte inte om att någon fick ifrågasätta vad de sa.

Riktig vetenskap tål att ifrågasättas. Och ska ifrågasättas och kan försvaras utan att man behöver angripa budbäraren med epitet som hobbyepidemiologer, faktaresistenta etc

Last edited:
Ja, du skriver det ju själv. Dom tyckte inte om att någon ifrågasatte vad de sa.

Riktig vetenskap tål att ifrågasättas. Och ska ifrågasättas och kan försvaras utan att man behöver angripa budbäraren med epitet som hobbyepidemiologer, faktaresistenta etc

Där är vi helt överens. Men min bild är att ifrågasättandet av vetenskapen saknade alla proportioner och framförallt utan förståelse vad vetenskap är. Problemet när det gällde FHM och pandemin var att ingen visste förrän efteråt hur viruset betedde sig, muterade och orsakade sjukdom.

Med vänlig hälsning,

Där är vi helt överens. Men min bild är att ifrågasättandet av vetenskapen saknade alla proportioner och framförallt utan förståelse vad vetenskap är. Problemet när det gällde FHM och pandemin var att ingen visste förrän efteråt hur viruset betedde sig, muterade och orsakade sjukdom.

Med vänlig hälsning,
Problemet under pandemin var att eftersom ingen visste hur viruset betedde sig, muterade och hur allvarlig sjukdom det orsakade så borde man ha anammat försiktikhetsprincipen tills man visste mer. Men istället så körde Tegnell kör som vanligt-principen och utsatte därmed folket för höga risker. Att det med facit i handen inte blev total katastrof var inget han eller någon annan på FHM kunde veta eftersom vetenskapen inte hade svaren. Men vi bör väl inte dra igång den här diskussionen igen. Jag tycker att agerandet var totalt förkastligt just efteresom man inte visste vad man spelade med, och många andra trycker att det var fantastiskt bra eftersom bluffen på något vis gick hem ganska OK.

Med vänlig hälsning,

Att det saknades evidens användes hela tiden som argument för att göra på ett visst sätt och det var liksom då underförstått att motsatsen var sanningen vilket aldrig fick ifrågasättas. Att det även saknades evidens för motsatsen saknade betydelse eftersom översteprästen inte fick ifrågasättas.

Det är inte en vetenskaplig metod att försvara en tes och när man dessutom frångår försiktighetsprincipen för att det saknas evidens för "motsatsen" så har man definitivt inte någon vetenskaplig approach.

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...