Sverige idag..

Mackan tycker att SL har för moderna bussar
Ja det tycker jag också, teknisk livslängd är bevisligen längre än 14 år och 16,000 mil, det finns nog inget motorfordon med så kort livslängd, allra minst europeiska tunga fordon.
Men det är inte frågan här som bekant.
 
Än en gång, ingen här (mig veterligen, möjligen fröken själv undantaget) är upprörd.

Utöver det spekulerar du bara. Att sälja en buss som gått endast 16,000 mil är förstås dumheter, om inte annat av miljöskäl, så det finns mycket att anmärka på här.

Vet du varför firman inte tog bort någonting? Imponerande, måste vara kul att ha den specialistkunskapen.
Företag brukar väl sälja av maskiner från parken när TCO börjar se jobbig ut med service och värdeminskning i förhållande till vad man får om man uppgraderar till nyare. Sedan är säkert miljöskatter en del av den värderingen med.
Att bussarna går utlands pekar väl på miljöskatter, annars hade väl fattigare kommuner i Sverige köpt bussarna och kört vidare.
 
Ja, förmodligen miljökrav, jag vet inte vilken EURO-klass som krävs i Stockholm nu, men jag vet att här har dom höjt kraven för centrum.

Jag tycker rent oavsett att det är bra att dom säljer gamla bussar och köper nytt, och då åker inte ens jag buss... Speciellt inte i stockholm

"
SL:s bussflotta i Stockholms län är en blandning av nyare och äldre fordon, men generellt sett strävar SL efter att hålla bussarna relativt moderna. De flesta bussar som används i linjetrafik är mellan 5 och 10 år gamla, eftersom upphandlingsavtal med trafikoperatörer ofta kräver att fordonen uppfyller vissa miljö- och komfortkrav."
 
Last edited:
Företag brukar väl sälja av maskiner från parken när TCO börjar se jobbig ut med service och värdeminskning i förhållande till vad man får om man uppgraderar till nyare. Sedan är säkert miljöskatter en del av den värderingen med.
Att bussarna går utlands pekar väl på miljöskatter, annars hade väl fattigare kommuner i Sverige köpt bussarna och kört vidare.
Samt servicekostnader då en mekaniker i Sverige kostar 1500kr/tim i Syrien kostar de kanske 1450. 😑
 
Låt oss vara lite fantasifulla:
Syrian med avslag på senaste uppehållstillståndet, som jobbat på SL (förare eller mekaniker), ser en möjlighet nu när gamla regimen är väck.
Ta vara på återvändarbidraget.
Köpa loss en gammal buss till bråkdelen av vad motsvarande kostar i Syrien, köra ner den till hemlandet och omedelbart börja stadstrafik. Ka-ching!

Vem fan bryr sej om reklamen? Troligen tycker även de lokala Syrianerna att det är pittoreskt.
 
Tage Danielsson släppte ju 1960 någonting boken "Sagor för barn över 18 år"

I den ingick "Sagan om busschauffören som tänkte att va fan"
Det kanske är Buss144 från skanstull till fruängen som äntligen har hittats
 
När det byts bolag för trafiken så är det ju inte alltid så att det nya bolaget vill ha bussarna, då får man försöka sälja dom bäst man kan! Ofta står det i anbudshandlingarna hur gamla bussarna får vara vid slut av uppdraget och är faller dom befintliga bussarna för åldersstrecket så blir det nog så att det köps in nya bussar för att slippa byta mitt i uppdragsperioden
I mitten på nittiotalet så gick det bussar från Malmö stadstrafik i Krakow. Undrar hur många polacker som försökte hitta till Jägersro.
 
När det byts bolag för trafiken så är det ju inte alltid så att det nya bolaget vill ha bussarna, då får man försöka sälja dom bäst man kan! Ofta står det i anbudshandlingarna hur gamla bussarna får vara vid slut av uppdraget och är faller dom befintliga bussarna för åldersstrecket så blir det nog så att det köps in nya bussar för att slippa byta mitt i uppdragsperioden
I mitten på nittiotalet så gick det bussar från Malmö stadstrafik i Krakow. Undrar hur många polacker som försökte hitta till Jägersro.

Här i stan byts trafiken mellan Transdev, Nobina, Veolia och någon fler, jag misstänker att det vid varje byte rensas ut både bussar och personal som inte får följa med till det nya bolaget, Bussarna får nya dekaler och personalen får nya arbetskläder...
 
Två nya ministrar från Liberalerna.
Simona Mohamsson och Johan Britz.

Johan benämner sig "Jag är en socialliberal folkparti-classic politiker".

Det lär väl kosta någon här en hjärnaneurysm...😅
 
En enorm absurditet i detta är att det syriska bussbolaget inte ens bryr sig om att försöka rensa bussen om deras kusiner, förlåt jag menar leverantör, nu inte gjort det. De bara kör på. Så undrar folk varför det uppstår kulturella friktioner.
Två nya ministrar från Liberalerna.
Simona Mohamsson och Johan Britz.

Johan benämner sig "Jag är en socialliberal folkparti-classic politiker".

Det lär väl kosta någon här en hjärnaneurysm...😅
🤯
 
Här i stan byts trafiken mellan Transdev, Nobina, Veolia och någon fler, jag misstänker att det vid varje byte rensas ut både bussar och personal som inte får följa med till det nya bolaget, Bussarna får nya dekaler och personalen får nya arbetskläder...
Jaha, vad har det med denna tråd att göra? Föreslår att fröken är lite tydligare.
 
Tant marcus ville ju prata gamla bussar i den här tråden
Nej, jag belyser svenska absurditeter, i tråden som förvisso är bred men brukar landa i typiskt svenska beteenden och skeenden, bussen var bara en av många tänkbara ingångar. Bussar i sig hör inte till denna tråd.
 
Jag fortsatte att skriva om hur bussar kan tänkas bytas ut i "förtid", om nu 14 år är att betrakta som förtid

Det var enbart du som tyckte att det var en absurditet att byta ut en 14 år gammal buss, alla andra i tråden verkar se det som ganska normalt
 
Två nya ministrar från Liberalerna.
Simona Mohamsson och Johan Britz.

Johan benämner sig "Jag är en socialliberal folkparti-classic politiker".

Det lär väl kosta någon här en hjärnaneurysm...😅
Jag läste att de var från Liberia.

Förstod ingenting. Är nog litet trött?
 
Back
Top