Sverige idag..

Det där trodde man ju är en myt och överdrivet men nu har det faktiskt börjat flytta ut folk, jag vet inte jättemånga men en handfull kanske.
Det är väl de som har möjligheten att göra det som i största graden faktiskt också gör det. Människor med kompetenser som är gångbara i andra länder, människor som har driv nog att slå rot i andra länder.
Bidragstagaren i hyresrätt är nog inte den som i första hand emigrerar från Sverige.

De som lämnar Sverige är uteslutande högutbildade människor, höginkomsttagare som sannolikt bidrar rejält till statskassan och Leif-Ivan typer som sitter på enorma kapital men är less på att bidra till statskassan...

Den övervägande majoriteten av de som kommer hit är tyvärr i den andra änden av spektrumet...Nooshi's valboskap som inte gärna vill arbeta men gärna vill ha lön som att de arbetar...

De som lämnar Sverige är uteslutande högutbildade människor, höginkomsttagare som sannolikt bidrar rejält till statskassan och Leif-Ivan typer som sitter på enorma kapital men är less på att bidra till statskassan...

Den övervägande majoriteten av de som kommer hit är tyvärr i den andra änden av spektrumet...Nooshi's valboskap som inte gärna vill arbeta men gärna vill ha lön som att de arbetar...
Ja så är det men tror även annat folk kan dra, lustigt nog kan det bli överklass och arbetarklass som sticker, medelklassen blir kvar.
Samtidigt flyttar det hit folk från åtminstone Finland för att arbete då de trots sina goda förutsättningar inte får fart på ekonomin.
Vår BNP/capita överträffar deras så det finska mysteriet tål att analyseras. Estland är snart ikapp dem.

En annan sak, har denna person varit utanför Norden?

Bifogat

• 1000030499.jpg
    1000030499.jpg
    824.5 KB · Visningar: 37
Ja du, denna clown från Trafikvärket förnekar sig minsann inte...

Jag har spenderat en ansenlig tid av mitt liv i medelhavsländer. För mig råder ingen som helst tvekan om att farten, tempot och framförallt aggressiviteten i trafiken är betydligt högre än i Sverige.

Jag har spenderat en ansenlig tid av mitt liv i medelhavsländer. För mig råder ingen som helst tvekan om att farten, tempot och framförallt aggressiviteten i trafiken är betydligt högre än i Sverige.
Medhåll på det... Svennar kör i de flesta fall långsamt och som krattor. Finns undantag. En del kör fort som krattor och så finns det folk som faktiskt kan köra och gärna fort, men det är inte många.

Söderut är det betydligt mer fart och fläkt.

Ja, helt klart. Kolla Polen också.
Men visst, Finland och Norge är lite lugnare kanske.
Sedan har ju massinvandringen så klart påverkat oss också även i denna fråga.

Ja, helt klart. Kolla Polen också.
Men visst, Finland och Norge är lite lugnare kanske.
Sedan har ju massinvandringen så klart påverkat oss också även i denna fråga.

Jo, det var inte direkt blonda grabbar jag såg vid Arlanda häromåret, som låg alldeles i röven på plogbilen och tutade och hytte med näven för att den körde för sakta…

Kanske dags för fru Kraffft att minska fokuset på hastigheten och istället fokusera på vissa individers lämplighet att överhuvudtaget vistas i trafiken…? Man kanske inte ska kunna byta ut sitt ”körkort” från valfritt u-land mot ett svenskt…?

Jo, det var inte direkt blonda grabbar jag såg vid Arlanda häromåret, som låg alldeles i röven på plogbilen och tutade och hytte med näven för att den körde för sakta…

Kanske dags för fru Kraffft att minska fokuset på hastigheten och istället fokusera på vissa individers lämplighet att överhuvudtaget vistas i trafiken…? Man kanske inte ska kunna byta ut sitt ”körkort” från valfritt u-land mot ett svenskt…?
Man kanske skulle införa försäkringspremier som motsvarar skadefrekvens också. Det är ju något vi som kört sporthoj fått erfara, men det är väl olika måttstock som vanligt.

Angående utflyttning:

Jag vet inte om jag håller med, för nog fan anställer svenska företag folk som inte pratar svenska. Jag jobbar själv på ett företag och en avdelning där merparten inte är svenskspråkiga och hela den expansion som nu sker i norra Sverige bygger ju på stora delar icke-svensk arbetskraft.

Men visst fan har jag större förtroende för någon med examen från MIT än från något universitet i Somalia som jag inte ens vet om det finns…

Angående utflyttning:

Jag vet inte om jag håller med, för nog fan anställer svenska företag folk som inte pratar svenska. Jag jobbar själv på ett företag och en avdelning där merparten inte är svenskspråkiga och hela den expansion som nu sker i norra Sverige bygger ju på stora delar icke-svensk arbetskraft.

Men visst fan har jag större förtroende för någon med examen från MIT än från något universitet i Somalia som jag inte ens vet om det finns…
Det där är självklart påhittat, hur förklarar man alla invandrare som har ett jobb? Att de hade tur bara?

Trams. Så trött på vänsterns påhitt.

Angående utflyttning:

Jag har jobbat ihop med indiska programmerare med masters från fina indiska universitet som inte kunde grundläggande saker inom programmering. Men de jobbade på svenska företag i Sverige ändå, så man måste nog vara gruvligt inkompetent om man inte ska hitta jobb. Iofs har väl IT fått ett par smällar och det är svårare att hitta jobb så de västa stolpskotten kanske filtreras bort numer?

För att inte tala om alla läkare från mellanöstern och indien.

Och visst har jag större förtroende för en del västerländska universitet än för afrikanska eller asiatiska, men det är inte direkt så att jag har ett djupt förtroende för västerländska heller. Det är på tok för mycket skit som lyckas ta examen.

Sedan var det väl rätt mycket tal om invandrare som hade "examen" från paper mills med för sådär 10 år sedan, de kanske har ställt till det för migranterna nuförtiden?

Angående utflyttning:

Ja precis! Jag har samma erfarenhet, högutbildade behöver bara kunna engelska för att få jobb i Sverige. Det kryllar ju av forskarutbildade i industrin som bara pratar engelska.

Jag undrar vad dom egentligen menar med högutbildade.

Ja precis! Jag har samma erfarenhet, högutbildade behöver bara kunna engelska för att få jobb i Sverige. Det kryllar ju av forskarutbildade i industrin som bara pratar engelska.

Jag undrar vad dom egentligen menar med högutbildade.
Oj oj, nu fick jag flashback till 2015 då det påstods av bla SVT att syrier hade högre och bättre utbildning än svenskar.

Tänk hur många som gick på det. 😅 Så sjukt.

Det är så sjukt. Helt i klass med Ryssland, eller ännu värre. Mer Nordkorea.

Det är så sjukt. Helt i klass med Ryssland, eller ännu värre. Mer Nordkorea.
Var på ett bygge där det var en kille från Syrien. Han hade tydligen flera fina diplom med sig från Syrien som visade att han var bygg och el och vvs ingenjör men ändå hade han bara hand om sopsorteringen och beställa tömning av containers + att han var lite hantlangare åt arbetsledning

Sverige igår:
Åklagaren yrkar på 12 respektive 10 år för de då 16 och 15 åriga mördarna som härjade förra hösten.

Tack SD.

Men så rycker så klart SR och SU ut och käbblar. Henrik Tham, 82 år, rycker ut och förklarar och tycker synd om. Dra bara åt helvete, det här hände medan han satt och läste i ett bibliotek.

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back