Sverige idag..

Nej det stämmer inte, i så fall kunde en enda person ändra alla deklarationer eller ändra alla saldon på alla innehav på en bank eller ändra det ena eller det andra. Det där är bara en rökridå ämnad att få folk att tro att det måste förekomma valfusk (strax efter att de slutat förneka att det alls kan förekomma).
Hur insatt är du i hur mjukvaruutveckling fungerar?

Helt irrelevant fråga men tillräckligt för att avfärda det som en konspirationsteori att just val inte går att digitalisera.
Nej, frågan är inte irrelevant, men du har iofs redan besvarat den indirekt.

Nej, frågan är inte irrelevant, men du har iofs redan besvarat den indirekt.
Den är helt irrelevant, ingen utvecklare har någonsin varit ansvarig för en lösning, det är som att låta en grävmaskinist bestämma om vi ska ha en ny motorväg eller inte, så fjantigt och självförhärligande påstående. 😅🤓

Den är helt irrelevant, ingen utvecklare har någonsin varit ansvarig för en lösning, det är som att låta en grävmaskinist bestämma om vi ska ha en ny motorväg eller inte, så fjantigt och självförhärligande påstående. 😅🤓
Du håller stolt upp din ignorans som någon sorts argument. Det är extra roande när du själv brukar slå folk över huvudet för deras ignorans.

Du håller stolt upp din ignorans som någon sorts argument. Det är extra roande när du själv brukar slå folk över huvudet för deras ignorans.
Jag förstår att vi har två utvecklare i tråden som gärna vill förstora sina roller för demokratins överlevnad men hey, I got news. 🥲

Ni slänger er ju med rent trams, tex "
Inget digitalt är säkrare än den mest opolitliga arbetaren någonstans i systemet". Så en (1) opålitlig medarbetare på [insert valfri myndighet] kan omkullkasta den myndighetens hela kärnuppdrag? Det är ju häpnadsväckande, Skatteverket kan vara tillintetgjort som i ett trollslag. Inga deklarationer kommer finnas kvar, ingen kommer betala skatt, vi måste gå över till papper omedelbart. Vi behöver också införa blanketter för transaktioner på alla kvarvarande bankkontor eftersom elektroniska överföringar är helt omöjligt.

Jag identifierade mig digitalt när jag röstade förresten, gick ganska bra faktiskt.

Jag förstår att vi har två utvecklare i tråden som gärna vill förstora sina roller för demokratins överlevnad men hey, I got news. 🥲

Ni slänger er ju med rent trams, tex "
Inget digitalt är säkrare än den mest opolitliga arbetaren någonstans i systemet". Så en (1) opålitlig medarbetare på [insert valfri myndighet] kan omkullkasta den myndighetens hela kärnuppdrag? Det är ju häpnadsväckande, Skatteverket kan vara tillintetgjort som i ett trollslag. Inga deklarationer kommer finnas kvar, ingen kommer betala skatt, vi måste gå över till papper omedelbart. Vi behöver också införa blanketter för transaktioner på alla kvarvarande bankkontor eftersom elektroniska överföringar är helt omöjligt.

Jag identifierade mig digitalt när jag röstade förresten, gick ganska bra faktiskt.
Ibland kan det vara skönt att leva i ovetskap. Så att man kan sova gott i förvissningen att pengarna finns där på bankkontot även när man vaknar nästa dag.

Men du verkar ju ändå motiverad att lära dig, så då föreslår jag lite studier i systemteori i synnerhet vad som är skillnaderna mellan tekniska system och system där människor är involverade, s.k. komplexa adaptiva system.

Ibland kan det vara skönt att leva i ovetskap. Så att man kan sova gott i vetskapen att pengarna finns där på bankkontot även när man vaknar nästa dag.
Men varför går det inte, du, @Ulvhamne eller vem som nu kan förklara?

Trött på hånflinande sossetanter i vallokalen när man frågar/ifrågasätter.

”Med bönder på bönders vis.” Inget latin, alltså.

Det går bara inte, så enkelt är det!
Här har vi dig stolt vevande med ignoransflaggan igen. Du gav banker som exempel på att det inte är något problem. Du kanske borde läsa på om säkerhetsintrång på bankernas IT-system om du väljer det som ett exempel på hur det är säkert med datoriserade röstsystem.
Hitta mig ett exempel på ett säkert system så kanske jag kan tänka mig att lyssna på din argumentation från ignorans.

Japp, de som skriver koden är även säkerhetsexperter, det är sedan gammalt.

Om man skall försöka lyfta diskussionen lite så är det klart att det finns en rad implikationer och avvägningar, men när någon både påstår att det finns inget problem och det går ändå inte att lösa så får i alla fall jag Tegnellvibbar.

Här har vi dig stolt vevande med ignoransflaggan igen. Du gav banker som exempel på att det inte är något problem. Du kanske borde läsa på om säkerhetsintrång på bankernas IT-system om du väljer det som ett exempel på hur det är säkert med datoriserade röstsystem.
Hitta mig ett exempel på ett säkert system så kanske jag kan tänka mig att lyssna på din argumentation från ignorans.
Har jag sagt att det inte är något problem?

Alla andra processer (förutom vissa bankavtal samt hyresavtal) är digitaliserade.

Förklara varför det är omöjligt istället, jag kanske vevar flaggan men ni har klättrat upp på var sin häst. Det blir också ganska inte trovärdigt med att bara hänvisa till att jag kan det här minsann. Är någon av er säkerhetsexperter? I så fall ber jag om en förklaring på varför det är en större risk med en digital process än med tusentals sossetanter som yr runt i vallokalerna och, som SVT nu belagt det många av oss vetat länge, fuskar.

Men varför går det inte, du, @Ulvhamne eller vem som nu kan förklara?

Trött på hånflinande sossetanter i vallokalen när man frågar/ifrågasätter.

”Med bönder på bönders vis.” Inget latin, alltså.

Som bönder på bönders vis...
Flera militärer i världen har slutat använda datorsystem för den riktigt viktiga informationen och ahr återvänt till papper, för att det inte går att garantera säkerheten i ett datorsystem.

Och det som bara är väldigt viktigt görs på system som är fullkomligt avskilda från allt annat med en air gap på flera hundra meter och tjocka avskärmade betongväggar, med totalförbud på att föra med sig någon som helst elektronik över luftbryggan.
Dessutom är det skapligt stringenta krav på de som ska få släppas förbi luftbryggan. Och ändå blir information exfiltrerad från sådana system.

Med bönder heter det, inte som bönder.

Kliv ner från hästarna nu.

Försvarsmakten har avskaffat alla IT system, häpnadsväckande 😅

Lätt en av de mest verklighetsfrämmande diskussionerna på forumet i år.

Har jag sagt att det inte är något problem?

Alla andra processer (förutom vissa bankavtal samt hyresavtal) är digitaliserade.

Förklara varför det är omöjligt istället, jag kanske vevar flaggan men ni har klättrat upp på var sin häst. Det blir också ganska inte trovärdigt med att bara hänvisa till att jag kan det här minsann. Är någon av er säkerhetsexperter? I så fall ber jag om en förklaring på varför det är en större risk med en digital process än med tusentals sossetanter som yr runt i vallokalerna och, som SVT nu belagt det många av oss vetat länge, fuskar.
Det är flera skäl som gör att det inte går att bygga ett röstsystem som är pålitligt.
Först är som jag sagt flera gånger att du inte kan lita på systemet mer än vad du kan lita på den mest opålitliga personen som jobbat med systemet, eller den mest opålitliga personen som fraktar hårdvaran. Alla som har närgången kontakt med hårdvaran kan utföra attacker som gör att den rösten som den som röstar lägger inte är den rösten som blir rapporterad in till systemet. Särskilt eftersom att det inte ska gå att koppla en lagd röst till en individ.
Är systemet dessutom uppkopplat är de i sig en enorm attackyta och systemet är bara en 0-day i någon library i stacken ifrån att alla röster i systemet är opålitliga.
Utöver det kan tillverkaren av hårdvaran förladda bakdörrar som inte går att upptäcka som de kan använda i framtiden för påverkansoperationer. Det kan vara de som tillverkar hela maskinen, eller de som tillverkar varje enskilt chip i systemet som lägger till denna bakdörr.

Och när sedan systemet blir kompromiserat så har den som kompromiserat det en enorm hävarm och det totala resultatet av en röstning är fullkomligt opålitligt. En individ kan ändra samtliga röster i en röstning, till skillnad från sura tanter som räknar papperslappar som bara kan påverka antalet röster de kan titta på. Du behöver enormt mycket mer organisation för att genomföra en påverkan med fysisk röstning.

Så, kort om att du har flera tusen som är inom toppen av sitt område som bygger varje enskild del av hela systemet så kan du inte lita på systemet. Och även om du har det så återstår problemet med rena misstag som gör systemet sårbart, så du kan inte koppla upp systemet mot något annat i allmänhet, men internet i synnerhet. Särskilt eftersom att du inte kan använda existerande OS, bibliotek och kompilatorer så ökar risken för misstag som gör det osäkert geometriskt.

BankID är smidigt, men det bankID säger att du vidimerar är vad systemet säger att bankid ska säga, så om röstningssystemet är kompromiserat så kommer du bara vidimera att du röstat som röstsystemet säger att du röstat, röstsystemet kan mycket väl ljuga för bankid.

Med bönder heter det, inte som bönder.

Kliv ner från hästarna nu.

Försvarsmakten har avskaffat alla IT system, häpnadsväckande 😅

Lätt en av de mest verklighetsfrämmande diskussionerna på forumet i år.
Jo, det är lite verklighetsfrämmande, det får tillstås.
Varför tror du försvarsmakten har hemliga anläggningar med luftbryggor på känsliga system där man inte får ta med sig någon elektronik alls in?

Last edited:
Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back