Sverige idag..

Jo, du är lite verklighetsfrämmande, det får tillstås.
Varför tror du försvarsmakten har hemliga anläggningar med luftbryggor på känsliga system där man inte får ta med sig någon elektronik alls in?
Av samma skäl som blåhåriga näsringskvinnor inte får gå runt som de vill på deras anläggningar.

Förstod du liknelsen?

Vi har ett läge nu där till och med SVT måste erkänna valfusket.

En digital process är säkrare än blåa hår. Är en digital process perfekt? Nej. Är den bättre än blåa hår? Ja.
Det jag ville leda dig till är att de blåa håren (och många fler) är förbjudna för att hårdvaruaccess är i princip game-over för datasäkerhet. Och vilka kommer ha tillgång till röstningssystemen? Fortfarande de blå håren.
Om du inte litar på dem med papper, så varför litar du på dem med ett autmoatiserat system som ger dem mångdubbelt större möjlighet att påverka resultatet?

Det jag ville leda dig till är att de blåa håren (och många fler) är förbjudna för att hårdvaruaccess är i princip game-over för datasäkerhet. Och vilka kommer ha tillgång till röstningssystemen? Fortfarande de blå håren.
Om du inte litar på dem med papper, så varför litar du på dem med ett autmoatiserat system som ger dem mångdubbelt större möjlighet att påverka resultatet?
De blå håren skulle inte vara en del av processen längre.

I den bild jag har framför mig ingår inte extrapersonal som plockas rakt från gatan som nu.
Och du tror inte att det finns politiska aktivister inom IT?
Eller inom kontorsarbete?
Skulle det här röstsystemet du tänker dig vara en internetsida istället för syftestillverkad hårdvara i en röstlokal? Med tanke på att du säger att blå-håren från gatan inte skulle ha tillgång?
I så fall är det en ännu sämre idé eftersom att istället för blåhår från gatan och alla som röstar så har istället hela världens befolkning tillgång till systemet.

Och du tror inte att det finns politiska aktivister inom IT?
Eller inom kontorsarbete?
Skulle det här röstsystemet du tänker dig vara en internetsida istället för syftestillverkad hårdvara i en röstlokal? Med tanke på att du säger att blå-håren från gatan inte skulle ha tillgång?
I så fall är det en ännu sämre idé eftersom att istället för blåhår från gatan och alla som röstar så har istället hela världens befolkning tillgång till systemet.
Jo det är jag väl medveten om att det finns, det vet väl alla hur de manipulerat det politiska samtalet i åratal. Men de som manipulerar röstning idag är inte möjliga att hålla till svars. De är inte anställda, de gör "misstag", det blir ord mot ord, inget rår på det. I en organisation likt Skatteverket kan så klart aktivister ta sig in och försöka störa, det skulle jag säga är lättare att upptäcka än allehanda ung vänster blå hår som "gjorde så gott de kunde".

Än en gång, finns det brister i digital röstning? Ja.
Pågår fusk nu? Ja.
Gör någon något åt det? Nej.

Inte good enough.

Jo det är jag väl medveten om att det finns, det vet väl alla hur de manipulerat det politiska samtalet i åratal. Men de som manipulerar röstning idag är inte möjliga att hålla till svars. De är inte anställda, de gör "misstag", det blir ord mot ord, inget rår på det. I en organisation likt Skatteverket kan så klart aktivister ta sig in och försöka störa, det skulle jag säga är lättare att upptäcka än allehanda ung vänster blå hår som "gjorde så gott de kunde".

Än en gång, finns det brister i digital röstning? Ja.
Pågår fusk nu? Ja.
Gör någon något åt det? Nej.

Inte good enough.
Och du skulle ha exakt samma problem som nu, men med en rejält mycket längre hävarm för påverkan av resultatet med ett IT-system för röstning.
Och det skulle bli svårare att upptäcka röstfusket än vad det är nu, det skulle krävas att man gjorde dataanalyser för att hitta suspekta avvikelser. Lite som den här:

1720706267934.png

Men extremt mycket mindre uppenbara för alla förutom en statistiker.
En väl utförd attack skulle inte ens lämna kvar några spår i systemen av påverkansoperationen. Men det skulle jag säga är långt över förmågan hos de blåa håren, och mer något man kan vänta sig av statliga aktörer. Men vi har ju inga länder i grannskapet som utför påverkansoperationer i val så det behöver vi ju inte oroa oss för.

Vill du läsa vad ett tungt namn inom säkerhet säger om IT-röstsystem så kan du kolla Bruce Schneier.

Här är ett ganska nytt exempel:

Och du skulle ha exakt samma problem som nu, men med en rejält mycket längre hävarm för påverkan av resultatet med ett IT-system för röstning.
Och det skulle bli svårare att upptäcka röstfusket än vad det är nu, det skulle krävas att man gjorde dataanalyser för att hitta suspekta avvikelser. Lite som den här:

View attachment 500895

Men extremt mycket mindre uppenbara för alla förutom en statistiker.
En väl utförd attack skulle inte ens lämna kvar några spår i systemen av påverkansoperationen. Men det skulle jag säga är långt över förmågan hos de blåa håren, och mer något man kan vänta sig av statliga aktörer. Men vi har ju inga länder i grannskapet som utför påverkansoperationer i val så det behöver vi ju inte oroa oss för.

Vill du läsa vad ett tungt namn inom säkerhet säger om IT-röstsystem så kan du kolla Bruce Schneier.

Här är ett ganska nytt exempel:
Så vad ser vi här, klockan 06 den 4e november hände vad?

Jag tror vi pratar om olika saker, det slentrianmässiga vanliga vänsterfusket vs arrangerat deep state fusket.

Hur tycker du man skall komma tillrätta med det förstnämnda?

Så vad ser vi här, klockan 06 den 4e november hände vad?

En anomali i rösträkningen som ser suspekt ut. Om man vill fuska med ett IT-system kommer istället en sån spik inte finnas, utan vara helt naturligt inbakad i datan.

Om det var fusk eller inte vet jag inte, men det är helt klart något som sticker ut som ett blåbär i lingonsylten och borde ge upphov till en grundlig analys. Men personligen tycker jag de där resväskorna fulla med oregistrerade röstsedlar var lite skumma.

Jag tror vi pratar om olika saker, det slentrianmässiga vanliga vänsterfusket vs arrangerat deep state fusket.

Hur tycker du man skall komma tillrätta med det förstnämnda?
Det kommer man inte tillrätta med, det kommer alltid förekomma fusk i valsystemet.
Ett IT-baserat valsystem kommer inte rätta till problemet, det kommer turboladda problemet istället. I bästa fall kan man bygga ett system som gör att första rösträkningen blir ögonblicklig, men den riktiga rösträkningen kommer fortfarande behöva vara en manuell räkning av pappersbitar.
Och när de två räkningarna inte kommer överens så vet man i princip antingen att någon har myglat eller slarvat. Vilket är i princip samma som nuvarande system men med extra steg och högre komplexitet.

Det kommer man inte tillrätta med, det kommer alltid förekomma fusk i valsystemet.
Ett IT-baserat valsystem kommer inte rätta till problemet, det kommer turboladda problemet istället. I bästa fall kan man bygga ett system som gör att första rösträkningen blir ögonblicklig, men den riktiga rösträkningen kommer fortfarande behöva vara en manuell räkning av pappersbitar.
Och när de två räkningarna inte kommer överens så vet man i princip antingen att någon har myglat eller slarvat. Vilket är i princip samma som nuvarande system men med extra steg och högre komplexitet.
Ok och vad ser du i grafen?

Ok och vad ser du i grafen?
Jag ser ett enormt hopp i antalet röster för ena parten. Rent spontant ser det för mig ut som om någon plötsligt lagt till en enorm mängd röster på en gång. Det är väl möjligt att några latmaskar bara låtit bli att rapportera alla röster för ena kanditaten under hela blåa kurvan för att överraska sent med att rapportera in allt på en gång, men det låter lite långsökt för mig.
Skulle det vara senkomna inrapporteringar tycker jag det borde vara någorlunda synbart i båda graferna...
Men det är ju bara jag.

Jag ser ett enormt hopp i antalet röster för ena parten. Rent spontant ser det för mig ut som om någon plötsligt lagt till en enorm mängd röster på en gång. Det är väl möjligt att några latmaskar bara låtit bli att rapportera alla röster för ena kanditaten under hela blåa kurvan för att överraska sent med att rapportera in allt på en gång, men det låter lite långsökt för mig.
Skulle det vara senkomna inrapporteringar tycker jag det borde vara någorlunda synbart i båda graferna...
Men det är ju bara jag.
Nej det är inte bara du.

Vi får väl se hur de gör i november. Jag utgår från att Trump leder med ca 10% enheter men ändå förlorar.

Nej det är inte bara du.

Vi får väl se hur de gör i november. Jag utgår från att Trump leder med ca 10% enheter men ändå förlorar.
Jo, det kan bli intressant. Och om ny trumpen vinner, kommer han att benåda sig själv? Och hur högt skriker de blåa håren när det händer? :hihi
Några av USAs problem hade kunnat lösas med att ha några fler partier, och mindre tröskel för nya partier att slå sig in så att det fanns något annat att missnöjesrösta på än det andra partiet som man tycker lika illa om. Men det lär inte hända kort om något väldigt omvälvande inträffar, eftersom att båda sidorna av unipartiet gärna fortsätter existera som två sidor av ett uniparti.

Ang. vad som kan förbättras...

Redan idag skulle det krävas en konspiration av rätt stora mått för att kunna genomföra någon slags organiserat valfusk av betydelse. Fusket måste ta sig igenom inte bara den lokala rösträkningen och de kontrollfunktioner som finns där utan också länsstyrelsens slutliga rösträkning. Ibland upptäcks ju felaktigheter där och det har i vissa fall till och med lett till omval, på kommunal och regional nivå.

Dessutom är ju rösträkningen transparent så vem som helst kan gå dit och observera.

Ulvhamne har redan förklarat på ett utomordentligt sätt varför digital röstning är ett sämre alternativ.

Möjligen skulle det kanske gå att öka transparensen ytterligare, så att det är lättare att följa att allt går rätt till utan att behöva bege sig till vallokalen, men det skulle väl i såna fall innebära att livesända rösträkningen.

Ang. valsedlarna har ju tidöpartierna tillsatt en utredning som skall se över just det. Vi får väl se vad det landar i, t ex om det blir så att man får sätta ett kryss på röstkortet vilket parti man röstar på istället för krånglet med valsedlar.

Men i slutändan handlar det ju om att det finns förtroende för valsystemet. Där ligger Sverige, tillsammans med övriga nordiska länderna och bl.a. Schweiz i topp i världen. Uppdelat på partier har SD:s väljare ett lägre förtroende till valsystemet än övriga partiers väljare, men det har framför allt gällt historiskt och förtroendet ökade rejält 2022, så det är inte längre några dramatiska skillnader.

Går att grotta ner sig mer här: https://www.val.se/download/18.7df6...ystemet-och-genomforandet-av-allmanna-val.pdf

Kör en digital/analog kombo dårå. Stämmer inte den digitala räkningen med länsstyrelsens analoga räkning så har vi svaret.

Kör en digital/analog kombo dårå. Stämmer inte den digitala räkningen med länsstyrelsens analoga räkning så har vi svaret.
Att vi behöver omröstning? Det har vi ju redan så varför lägga extremt mycket pengar på att få ett mer komplext system som kommer räkna fel lite sådär spontant och orsaka omräkningar eller omval helt i onödan, ett system som dessutom kommer ha väldigt mycket sämre översyn än dagens system.

Vill man ha automatisk räkning kan vi alltid implementera automatisk avläsnming av valsedlar, det skulle vara billigare än ett fullfjädrat valsystem och skulle vara ungefär lika användbart.

Jag hade extremt gärna velat kunna säga att ett valsystem på datorer var ett bra val, för jag vill ha ett men det är ett sämre alternativ hur man än vänder på det.

Om inte annat skulle en fördel vara att vi fick valresultatet omedelbart och kunde gå direkt på analyser istället för att under flera timmar behöva genomlida partiernas firmafester med miljöpartister som dansar och fulla sverigedemokrater som ställer till med skandaler.

Men tror det blir samma problem som med en helt digital röstning. Skapar incitament för onda aktörer att påverka otillbörligt och då hjälper inte den extra manuella rösträkningen eftersom hela resultatet ändå kommer ifrågasättas, vilket skapar extra oreda.

Nyheter
Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Back