Sverige idag..

Men utdelning från AB är ju lägre skatt än lön från EF, borde inte det vara bättre att göra så?

Min enskilda har en hel del ackumulerade förluster sedan jag jag hade annan anställning och då blir det ju inte heller så mycket skatt. Nu har mitt AB rullat flera år utan att dela ut pengar också och därmed har jag rätt att dela ut en del så vi får väl se vad jag gör i framtiden.

Sen vad gäller enskild firma så är det ju lite svårare att styra ner "lönen", den tenderar ju att bli vad den blir.

Sen har jag varken intresse eller behov av att ta ut mer pengar än jag behöver, pengar som stannar i aktiebolaget är ju också indirekt mina pengar och lite lägre beskattade än om jag ska ha ut dom som lön.

Min enskilda har en hel del ackumulerade förluster sedan jag jag hade annan anställning och då blir det ju inte heller så mycket skatt. Nu har mitt AB rullat flera år utan att dela ut pengar också och därmed har jag rätt att dela ut en del så vi får väl se vad jag gör i framtiden.

Sen vad gäller enskild firma så är det ju lite svårare att styra ner "lönen", den tenderar ju att bli vad den blir.

Sen har jag varken intresse eller behov av att ta ut mer pengar än jag behöver, pengar som stannar i aktiebolaget är ju också indirekt mina pengar och lite lägre beskattade än om jag ska ha ut dom som lön.
Okej men då är det någon typ av sidoverksamhet? Om man har sitt AB som levebröd är jag nog inte helt övertygad att EF är lika attraktivt, framför allt om man vill minimera sin årliga skatt.

År efter år efter år får man höra om den där jävla spärren.

Ingen av dem kommer åka ut, fatta bara. 1000023219.jpg

En kort teknisk återgång till bakgavellyftarna.

Finns i huvudsak två typer; dels de som har hydrauliska kolvar för både upp och ner, används mest på lite större lastbilar/bussar. Dels de som bara har hydrauliska kolvar för lyft och använder fjädrar för sänkning, används mest på lite mindre lastbilar och bussar t.ex. rullstolsbussar. I denna typ ligger fjädrarna i spänn hela tiden och det är rätt kraftiga saker.
Jag har kört rullstolsbuss och faktiskt råkat ut för att en hydraulslang gick sönder. Bakgavellyften slog ner i backen likt en musfälla och hade nog svårt skadat/dödat någon som befann sej där, så jag kan förstå behovet av besiktning.

Därmed inte sagt att 40k låter som en rimlig böter.

Okej men då är det någon typ av sidoverksamhet? Om man har sitt AB som levebröd är jag nog inte helt övertygad att EF är lika attraktivt, framför allt om man vill minimera sin årliga skatt.

Har man lägre omsättning och behöver all vinst till en låg lön så tror jag inte det är nåt skattemässigt mervärde med ett AB.
Löneskatten är ju ganska låg vid låga löner. Sen kommer det väl någon gräns där det börjar löna sig att ta utdelning istället för lön.
Tror jag utan att kontrollera, man kan ju räkna i slutet av året och se vad man vill göra.

"Löna sig" är ju också en definitionsfråga då vissa verkar se ett stort värde i att några procent av skatten går till pension.
Jag hör inte till den gruppen utan tror nog mer på att låta den "pensionspengarna" stanna i ett AB.

En kort teknisk återgång till bakgavellyftarna.

Finns i huvudsak två typer; dels de som har hydrauliska kolvar för både upp och ner, används mest på lite större lastbilar/bussar. Dels de som bara har hydrauliska kolvar för lyft och använder fjädrar för sänkning, används mest på lite mindre lastbilar och bussar t.ex. rullstolsbussar. I denna typ ligger fjädrarna i spänn hela tiden och det är rätt kraftiga saker.
Jag har kört rullstolsbuss och faktiskt råkat ut för att en hydraulslang gick sönder. Bakgavellyften slog ner i backen likt en musfälla och hade nog svårt skadat/dödat någon som befann sej där, så jag kan förstå behovet av besiktning.

Därmed inte sagt att 40k låter som en rimlig böter.

En sprucken bromsslang kan också sluta illa och obesiktad bil ger bara 1500 kr i böter.

Ja, det kostar minst 15000 om företag koms på med att ha en stege som saknar dekalen som anger vad den tål.

Har man lägre omsättning och behöver all vinst till en låg lön så tror jag inte det är nåt skattemässigt mervärde med ett AB.
Löneskatten är ju ganska låg vid låga löner. Sen kommer det väl någon gräns där det börjar löna sig att ta utdelning istället för lön.
Tror jag utan att kontrollera, man kan ju räkna i slutet av året och se vad man vill göra.

"Löna sig" är ju också en definitionsfråga då vissa verkar se ett stort värde i att några procent av skatten går till pension.
Jag hör inte till den gruppen utan tror nog mer på att låta den "pensionspengarna" stanna i ett AB.
Jag håller med men du får ju ta ut >200 till ca 21% skatt per år, eller hälften av den bruttolön du tagit ut. Vad du menar med låg lön vet jag inte men 200 i utdelning motsvarar väl en lönekostnad på ca 350 beroende på skattesats, men då ingår ju ingen pensionsavgift i utdelningen.

Att låta pensionspengarna stanna i bolaget är möjligen rätt, men med det resonemanget som ledstjärna borde du ju ta intäkterna i AB, dela ut och inte ta ut lön i EF.

Kan man välja att flytta intäkterna i slutet av året med någon intern transaktion?

Nåväl.

Jag håller med men du får ju ta ut >200 till ca 21% skatt per år, eller hälften av den bruttolön du tagit ut. Vad du menar med låg lön vet jag inte men 200 i utdelning motsvarar väl en lönekostnad på ca 350 beroende på skattesats, men då ingår ju ingen pensionsavgift i utdelningen.

Att låta pensionspengarna stanna i bolaget är möjligen rätt, men med det resonemanget som ledstjärna borde du ju ta intäkterna i AB, dela ut och inte ta ut lön i EF.

Kan man välja att flytta intäkterna i slutet av året med någon intern transaktion?

Nåväl.

Som jag sa så finns det ackumulerade förluster i min enskilda firma och det är ju hål i huvudet att inte nyttja såna och styra över vinst till AB för att ge utdelning och betala både bolagsskatt och sedan skatt på inkomst av kapital.

Så vitt jag ser det så kan man väl fakturera mellan sina företag så länge man har en legitim förklaring.

På tal om regelkrångel för företag så finns det ju ljusglimtar också. 1 juli försvinner kravet på att spara papperskvitton i flera år, så då kan man bränna alla sina gamla pärmar/lådor med kvitton, så länge de finns inscannade. Tänk på att beakta eventuella eldningsförbud bara.

Går ju så klart att tänka sig att att rättssystemet istället fokuserar på att den som råkar ut för en olycka kan stämma skiten ur den där småföretagaren för att ekonomiskt radera dennes existens.
Ja det är rimligt att den som orsakats skada ersätts. Tycker rattfylleri är ett bra exempel, i Sverige är det hårda straff på att köra påverkad men låga straff om du orsakar en olycka påverkad. Hur detta synsätt blev gängse vet nog bara 68-vänsterns masterminds men något stinker i det.

Vapenlagen är en annan, om jag missköter mina jaktvapen kan jag få helt oproportionerliga straff/sanktioner.
Om jag skjuter ihjäl någon kommer jag under vissa förutsättningar inte få något straff alls eller straff som kanske inskränker mitt liv ännu mindre än om jag bara transporterat ett vapen laddat. Osv. Osv. OSV!!!!!!!11111

Så här kan vi inte ha det men det har vi.

Apropå vapen, hur kom Lille Ulf undan sitt brott egentligen?

Ja det är rimligt att den som orsakats skada ersätts. Tycker rattfylleri är ett bra exempel, i Sverige är det hårda straff på att köra påverkad men låga straff om du orsakar en olycka påverkad. Hur detta synsätt blev gängse vet nog bara 68-vänsterns masterminds men något stinker i det.

Vapenlagen är en annan, om jag missköter mina jaktvapen kan jag få helt oproportionerliga straff/sanktioner.
Om jag skjuter ihjäl någon kommer jag under vissa förutsättningar inte få något straff alls eller straff som kanske inskränker mitt liv ännu mindre än om jag bara transporterat ett vapen laddat. Osv. Osv. OSV!!!!!!!11111

Så här kan vi inte ha det men det har vi.
Absolut, håller med. Det är helt skevt idag.
Borde vara betydligt hårdare straff när man väl skadar någon, samtidigt som det är mer frihet under ansvar om man inte gör det. Likaså betydligt högre skadestånd till brottsoffer.

Samtidigt vill jag undvika baksidorna med ett system som i USA, med enorma civilrättsliga skadeståndsprocesser där det i slutändan ofta blir en kraftmätning vem som kan betala flest/bäst jurister (fenomenet finns iofs i betydligt mindre skala i Sverige också).

Så det borde helt klart bara en annan balans, men utan att falla över i andra ändläget.

Absolut, håller med. Det är helt skevt idag.
Borde vara betydligt hårdare straff när man väl skadar någon, samtidigt som det är mer frihet under ansvar om man inte gör det. Likaså betydligt högre skadestånd till brottsoffer.

Samtidigt vill jag undvika baksidorna med ett system som i USA, med enorma civilrättsliga skadeståndsprocesser där det i slutändan ofta blir en kraftmätning vem som kan betala flest/bäst jurister (fenomenet finns iofs i betydligt mindre skala i Sverige också).

Så det borde helt klart bara en annan balans, men utan att falla över i andra ändläget.
Ja, men kör du ihjäl någon full borde straffet vara att ditt eget liv förklaras förkortas avsevärt mha fängelsestraff, tex hälften av ditt beräknade kvarvarande liv, Pensionsmyndigheten kan ge prognos och riktlinjer. I mitt fall skulle det innebära ca 20 år faktisk tid om jag kör ihjäl någon berusad. Om någon däremot tar en eller tre starköl på vägen hem och parkerar om bilen är inte en stor fråga för mig.

Ja, men kör du ihjäl någon full borde straffet vara att ditt eget liv förklaras förkortas avsevärt mha fängelsestraff, tex hälften av ditt beräknade kvarvarande liv, Pensionsmyndigheten kan ge prognos och riktlinjer. I mitt fall skulle det innebära ca 20 år faktisk tid om jag kör ihjäl någon berusad. Om någon däremot tar en eller tre starköl på vägen hem och parkerar om bilen är inte en stor fråga för mig.
Det blir ju moraliskt rätt ur ett straffperspektiv och att ge upprättelse till brottsoffret.

Sen finns ju även frågan om prevention. Om det exempelvis fortsätter att dö en mycket stor mängd människor pga. rattfylleriolyckor och trots att de som kör ihjäl någon rattfull får mycket hårda straff går det ju att argumentera för att det även borde vara straffbart att köra bil rattfull, även om det inte orsakar en olycka, så länge orsakssambanden är tydliga och det har en stark preventiv effekt.

I vilket fall som helst bör ju straffet spegla den allmänna moraliska uppfattningen och har därför också delvis funktionen att hjälpa till att vidmakthålla en viss moralisk standard.

Men nu börjar vi närma oss en filosofisk diskussion som riskerar att bli lite väl djup.

Men för att koppla tillbaka till frågan om sanktionsavgiften. Det är inte ett straff och har alltså inte samma syfte. Sanktionsavgifter lägger snarare fokus betydligt mer på just den preventiva effekten och i ekonomiskt hänseende. Det skall helt enkelt vara ekonomiskt olönsamt att bryta mot reglerna, bl.a. för att företag inte skall kunna sätta i system att ha en farlig arbetsmiljö och därmed få en konkurrensfördel gentemot de som följer reglerna.

Motsvarande finns inom exempelvis miljöskydd, produktsäkerhet och personlig integritet (att bryta mot GDPR kan bli helt galet dyrt), men också för privatpersoner när det gäller t ex bygglov.

Såg när jag var i USA 2001 att ett rattfyllo som kört ihjäl fick 9 år i fängelse.
En kul grej jämfört med Sverige var att besöka Posten i Niles, Michigan.
Man kommer in i ett rum. På Golvet står 5 skrivbord. Bakom varje skrivbord sitter "Postkvinnan". Framför skrivbordet finns en besöksstol till mig. En annan sak
På dörren in till posten satt ett papper med texten som jag minns:
ASSAULTING A POSTAL SERVICEMAN
WILL GIVE YOU A MINIMUM OF 25 YEARS IN JAIL

Nyheter
Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Back