Sverige idag..

I Göteborgsregionen utnyttjar sju kriminella nätverk myndigheter för att begå brott. Nästan var femte anställd i tre förvaltningar säger att de utsatts för så kallad otillåten påverkan för att fatta ”fel” beslut i tjänsten.​

Det hävdas i en lägesbild som stadens utredare tagit fram.
Utredningen kan väl jämföras med
tullens beslag av tex narkotika, bara en bråkdel av narkotikan som som tas till Sverige upptäcks
så det rimliga är väl att ungefär alla anställda i myndigheterna har utsatts för otillåten påverkan .....

Last edited:

I Göteborgsregionen utnyttjar sju kriminella nätverk myndigheter för att begå brott. Nästan var femte anställd i tre förvaltningar säger att de utsatts för så kallad otillåten påverkan för att fatta ”fel” beslut i tjänsten.​

tullens beslag, bara en bråkdel av det som tas in upptäcks
så det rimliga är väl att ungefär alla anställda i myndigheterna har utsatts för otillåten påverkan .....
Arma land.
Tänker på vad jag fick berättat för mig om hur förfallet är inom soc malmö.
Chefernas agerande väcker frågor. Detta att de motarbetade alla som på något vis försökte stoppa förfallet/förskingringen.
De kan förstås vara rädda eller uppfyllda av förvridna godhetsideal, men troligare är att de har för mycket att vinna på att springa kriminellas ärenden, (eller förlora på att inte göra det). Naturligtvis kommer det att straffa sig när de inte behövs längre.

Undrar hur det känns att leva högt med den vetskapen, den att du och din familj ett, tu, tre kan och kommer att vara utraderad och av vilka?

tullens beslag, bara en bråkdel av det som tas in upptäcks
Det där är väl bara hur det alltid har skötts i Göteborg? Skillnaden är att de som gör det nu är mörka i ansiktet och inte rödmosiga som Göran Johansson.

C.Gambino är, förlåt var, inte så dum. Hiphop känns det inte som, mer svenska popballader. Vem vet, miss Li kanske är näst på tur.

Tro finns det särskilda byggnader för.
Göteborgsandan var/är ingen liten företeelse.
Kan så vara. Där köpkvarteret Nordstan nu ligger i Göteborg fanns förut enligt en mycket nyfiken bekant över 200 små butiker i låg bebyggelse. Hur kom det sig att "Stan" beslöt sig att riva rubbet och bygga Nordstan. Min bekant kom på 2020-talet fram till att besluten kunde hade fattats på möten i Rotary. Rotary protokollen fanns på ett Arkiv. Men min bekant nekades tillgång till Arkivet. Fanns risk för skada eller vad som nu motiverade avslaget ! :hihi

Vet inte hur mycket som lever kvar av den s.k. Göteborgsandan, tycker inte man hör om det så ofta numera och den generation som förknippades med andan har nog gått i pension vid det här laget.

En viktig distinktion tror jag är att den vänskapskorruption som präglat Göteborgsandan ändå utgått från att man åtminstone tror sig göra något gott för staden samtidigt som man själv vunnit på det (om inte annat att få gillanden från de andra i herrbastun).

Den korruption vi har fått istället har inga som helst ambitioner att göra staden bättre, tvärtom snarare.

Vet inte hur mycket som lever kvar av den s.k. Göteborgsandan, tycker inte man hör om det så ofta numera och den generation som förknippades med andan har nog gått i pension vid det här laget.

En viktig distinktion tror jag är att den vänskapskorruption som präglat Göteborgsandan ändå utgått från att man åtminstone tror sig göra något gott för staden samtidigt som man själv vunnit på det (om inte annat att få gillanden från de andra i herrbastun).

Den korruption vi har fått istället har inga som helst ambitioner att göra staden bättre, tvärtom snarare.
Även Miljöpartister anser att de vill göra världen bättre och jag är inte så säker på att Sossarnas bild av ett bra samhälle stämmer med min egen till 100 procent.
Jag är dessutom övertygad om att byggsektorns aktörer berikat sig ganska bra på att ha rätt kompisar.

Vanligt mygel förekommer överallt där föreningslivet finns, allt från lokala fotbollsklubben eller båtklubben, och vi är inte alls lika inför regler och förordningar, ju förr man accepterar detta desto lättare blir livet.

S har varit världsmästare på detta men precis som du beskriver har de gjort det för det lokala näringslivet och bygden i mångt och mycket även om de lyckats smörja sig själva också.

Att utstuderat infiltrera, plundra och stjäla är något helt annat.

Egentligen vet jag inte varför jag svarar dig då jag helt enkelt bara håller med om allt du skrev och nu återupprepar det med andra ord.

🥹

Även Miljöpartister anser att de vill göra världen bättre och jag är inte så säker på att Sossarnas bild av ett bra samhälle stämmer med min egen till 100 procent.
Jag är dessutom övertygad om att byggsektorns aktörer berikat sig ganska bra på att ha rätt kompisar.
Politiken ska ju hjälpa näringslivet kan jag tycka, att byggbranschen tjänar pengar när det allmänna satsar, ja det är väl positivt tänker jag.

Politiken ska ju hjälpa näringslivet kan jag tycka, att byggbranschen tjänar pengar när det allmänna satsar, ja det är väl positivt tänker jag.
Jag tycker att det är bra om det sköts korrekt så att konkurrensen fungerar, men alla är vi olika.

Även om mycket kulturen är kopplat till sossar, så skulle jag nog inte säga att Göteborgsandan varit speciellt ideologiskt präglad, även om det finns ett element av sossighet när det gäller att bygga imperier av en massa förvaltningar och kommunala bolag osv. Som så ofta när det gäller kommunpolitik är det annars mer präglat av pragmatism och i det här fallet också rätt mycket av samarbete mellan sossarna och de borgerliga partierna i större frågor - också en del av det som brukar beskrivas som göteborgsandan.

Sen har väl mycket av Göteborgsandan inte heller nödvändigtvis alltid varit direkt kopplat till politiker, utan ofta mellan t ex näringslivet och tjänstemän eller personer på höga positioner i kommunala bolag osv.

Fest de senaste decennierna, när just miljöpartiet satt sin prägel på politiken har det blivit mer ideologiskt. Uppfattar också sossarna som mer ideologiska i kommunalpolitiken idag.

Nyheter
Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Back