Sverige idag..

Kan inte svenskarna få välja så lokalt som möjligt då ute i kommunerna? Är väl bara låta folkomrösta om vilka som vill ha dessa byggnader/verksamheter hos sig.
 
De hade kunnat vänta med ett sådant utspel tills efter vi var NATO-medlemmar. Att de inte gjorde det tolkar jag som att de inte har något emot att vi blir utanför NATO eller att de ändå aldrig tror att vi kommer bli medlemmar.

Eller att vår syn på och inrikes hantering av islam(ism) inte har att göra med ett natomedlemskap - egentligen - och därför agerar de som att det är två separata ting.
 
Kan inte svenskarna få välja så lokalt som möjligt då ute i kommunerna? Är väl bara låta folkomrösta om vilka som vill ha dessa byggnader/verksamheter hos sig.
Skulle vilja se hur man skulle formulera en fungerande konsekvensneutral lagstiftning enligt den principen. Öppnar väl upp för en radikal inskränkning i äganderätten, där man kan konfiskera andras egendom på godtyckliga grunder så länge man kan få en majoritet att tycka så.
 
Eller att vår syn på och inrikes hantering av islam(ism) inte har att göra med ett natomedlemskap - egentligen - och därför agerar de som att det är två separata ting.
Bara för att det är två separata ting principiellt och att man tycker så innebär de inte att de är separerade kausalt. Sen kan man förstås ignorera konsekvenserna av principiella ställningstaganden, men det är också ett ställningstagande.
 
Bara för att det är två separata ting principiellt och att man tycker så innebär de inte att de är separerade kausalt.

Men dessa ting är inte kausala.
Att jag tycker om falukorv ska inte påverka mitt medlemskap hos smc (tycker jag). Det kan kanske göra det "kausalt" om det sitter någon som reggar medlemmar som inte gillar falukorv.

Tyå såhär:
 
Kan inte svenskarna få välja så lokalt som möjligt då ute i kommunerna? Är väl bara låta folkomrösta om vilka som vill ha dessa byggnader/verksamheter hos sig.

Är det något annat du tycker folket ska få rösta om också? Typ folk som börjar bygga bostäder runt en racingbana kan sedan rösta för att riva någon annans racingbana?
 
Men dessa ting är inte kausala.
Att jag tycker om falukorv ska inte påverka mitt medlemskap hos smc (tycker jag). Det kan kanske göra det "kausalt" om det sitter någon som reggar medlemmar som inte gillar falukorv.

Tyå såhär:
Det går naturligtvis att göra bedömningen att Åkessons utspel inte kommer påverka Sveriges NATO-anslutning negativt. Jag gör inte bedömningen. Det handlar inte om ifall det sker av den ena orsaken eller den andra utan om flera samverkande orsaker och i vilken utsträckning den handling man gör bidrar till att påverka utfallet i en eller annan riktning.
 
Är det något annat du tycker folket ska få rösta om också? Typ folk som börjar bygga bostäder runt en racingbana kan sedan rösta för att riva någon annans racingbana?
Nope. Inte riva i första hand men bygga nytt(det blir som ditt exempel ovan bakvänt att börja riva). Bygget borde vi fått besluta om lokalt från första början.

Vill svenskarna ha moskeer och minaret osv i sitt land? Det önskar jag veta som grund.

I min värld med återskapandet av alla tusentals socknar vi haft så hade det där aldrig varit ett problem från första början.
 
Nope. Inte riva i första hand men bygga nytt(det blir som ditt exempel ovan bakvänt att börja riva). Bygget borde vi fått besluta om lokalt från första början.
Vill svenskarna ha moskeer och minaret i sitt land? Det önskar jag veta som grund.

I min värld med återskapandet av alla tusentals socknar vi haft så hade det där aldrig varit ett problem från första början.
Att bygga nytt är en annan sak. Då är jag inte främmande för tanken om att medborgarna i större utsträckning kan påverka genom direktdemokrati. Men utspelet handlade om att riva/konfiskera.
 
Det går naturligtvis att göra bedömningen att Åkessons utspel inte kommer påverka Sveriges NATO-anslutning negativt. Jag gör inte bedömningen.
Håller med. Sen om det - i brist på bättre ord - borde vara så är kanske en annan pilsner.
 
SD har bevisligen rätt smarta personer i toppen och som strateger, kanske de med bäst sådan förmåga bland alla riksdagspartier. De vet naturligtvis vad de gör och vad som är en sannolik konsekvens av detta utspel. Observera att det alltså inte handlar om vad som faktiskt sägs och om det är rätt i sak, utan om vad reaktionen kommer bli.

De hade kunnat vänta med ett sådant utspel tills efter vi var NATO-medlemmar. Att de inte gjorde det tolkar jag som att de inte har något emot att vi blir utanför NATO eller att de ändå aldrig tror att vi kommer bli medlemmar.

SD är i en position där de vet att de kan skjuta regeringen framför sig och nu utnyttjar de den möjligheten. Borgerligheten har just nu inget alternativ annat än att välja på vilket sätt de blir långsiktigt utraderade, genom att bli lydpartier åt SD eller att lämna över makten åt socialister för lång framtid.
Jag tror inte det var analysen men det får vi aldrig veta.

Jag har redigerat mitt inlägg, stod SD förut där det står NATO nu i första stycket.
 
För det första känns det som att Åkesson vill försöka släcka eld med bensin. Att riva moskeer kommer reta upp fler muslimer varav många kanske är helt normala och fredliga.

Detta inlägg tycker jag besvaras ganska bra med Per Brinkemos krönika i bulletin igår.


Vi kan inte fortsätta möta islam, isis och Hamas som vi mötte Kenta och Stoffe 1977.

Se även Caterpillar D9T.
 
Nope. Inte riva i första hand men bygga nytt(det blir som ditt exempel ovan bakvänt att börja riva). Bygget borde vi fått besluta om lokalt från första början.

Vill svenskarna ha moskeer och minaret osv i sitt land? Det önskar jag veta som grund.

I min värld med återskapandet av alla tusentals socknar vi haft så hade det där aldrig varit ett problem från första början.

För min egen del tycker jag folk ska få bygga nästan vad dom vill på sin egen mark. Vill man styra över marken runt omkring sig så får man helt enkelt köpa marken själv.
 
Ser ut som att det kommer bli en lugn och fridfull lördag i Norrköping...
Vi har (Tidö-partierna) avskaffat danstillståndet.
Är det inte dags avskaffa tillståndet för allmän sammankomst ?
och avsätta polis till allmän sammankomst ?
Tror det skulle lösa problem som verkar hopplösa att lösa på annat sätt.
 
Vi har (Tidö-partierna) avskaffat danstillståndet.
Är det inte dags avskaffa tillståndet för allmän sammankomst ?
och avsätta polis till allmän sammankomst ?
Tror det skulle lösa problem som verkar hopplösa att lösa på annat sätt.
Tror det är en rätt dålig idé att avskaffa grundlagsskyddade delar av yttrandefriheten. Eller du kanske menar att avskaffa på kravet på att söka tillstånd för allmän sammankomst så att det kan ske när och hur som helst? Det är ju mer en ordningsfråga i såna fall. Tveksam till om det skulle förbättra något i nuläget att polisen inte ens av ordningsskäl har något att säga till om i sådana fall, men kan diskuteras.

Apropå grundlagar... Håller med Johan Westerholm här. I och med att det som Åkesson föreslår kräver grundlagsändringar som tidigast skulle kunna träda ikraft 2031 och det samtidigt finns en massa andra möjligheter som går att göra nu och som knappt ens påbörjats kan man fråga sig varför det var så viktigt att göra just detta utspel just nu, mitt i det känsliga läget med Sveriges NATO-anslutning och i ett redan extremt debattklimat

Skärmavbild 2023-11-26 kl. 14.49.51.png

 
Vi behöver väl inte riva fungerande byggnader. Vi kan ju helt enkelt ha nya företag i dem eller att ha kastat ut folket som stödjer terrorister. Exempelvis slakteri eller strippbar.
 
Vi behöver väl inte riva fungerande byggnader. Vi kan ju helt enkelt ha nya företag i dem eller att ha kastat ut folket som stödjer terrorister. Exempelvis slakteri eller strippbar.
Kanske går att lösa genom att kommunerna vid i sitt detaljplanarbete går igenom alla fastigheter som skulle kunna användas som moskéer och specar att de endast kan nyttjas för strippbarer. Då behövs inga grundlagsändringar. Skulle iofs ge en viss samhällsförändring som kan ge nya typer av problem, men alltid glädjer det någon.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top