Många moderater med darrande underläpp och förorättad uppsyn nu.Läser det här i GP.
den före detta EU-parlamentarikern Jessica Stegrud tog till plattformen X (tidigare känt som Twitter). Bakgrunden är att det skulle spelas en EM-kvalmatch i fotboll mellan Belgien och Sverige på måndagskvällen – som avbröts till följd av attacken, arenan evakuerades på svenska fans under ett stort säkerhetspådrag.
”Reinfeldt får poliseskort ut från arenan – efter det att två (troligen) svenska fotbollsfans dödats av islamist. Han om någon borde ha tvingats sitta kvar utan något som helst beskydd. Mina tankar går till de dödade och deras anhöriga. Mitt förakt går till alla de politiker – inklusive FR – som lagt grunden för detta,” skriver Stegrud i ett inlägg som snabbt raderades.
Senare förklarade hon sitt uttalande i ett nytt inlägg: ”Jag önskar att alla svenskar kunde känna sig trygga – inte minst på väg till en fotbollsmatch. Det gäller såklart också Fredrik Reinfeldt. Jag ser dock inte varför de som lagt den politiska grunden för denna otrygghet skall ha mer skydd än oss andra”.
Stegruds uttalande har kritiserats hårt, inte minst av ledande moderater. Carl Bildt skriver: ”Oerhört. Av en ledamot av Sveriges riksdag”.
Ja det är klar skillnad på dagens svenska politiker och "Stormakttidens" t.ex. Gustav II Adolf.
Dagens politiker gillar att skicka fram andra svenskar (t.ex. poliser) för att ta smällen.
Gustav II Adolf tvekade inte att själv leda trupperna på slagfältet.
Bildt verkar sakna begrepp om vad som är "oerhört", stackarn. Hoppas någon vuxen kan förklara för honom.