Jag tror att din mattelärare inte kom så långt med dig heller faktiskt. ?Jag säger som min mattelärare till de mindre intellektuellt begåvade eleverna. "Då tar vi det här från början."
Om en höginkomsttagare får högre lön så gör borttagningen av justeringen att de inte får något för det utan det som är extra tillfaller staten. Det tar bort incitamentet för dem att arbeta hårdare/mer. De som har högre inkomst tenderar att påverka samhället i större utsträckning än lågavlönade så att få välavlönade att inte vilja jobba är skadligt för samhället.
För en låginkomsttagare som plötsligt får mer pengar i plånboken utan att ha ansträngt sig kanske det är roligt med pengar, men det är i praktiken bara röstköp för småpengar. Det visar dessutom att man kan fortsätta utan att anstränga sig och man får sin belöning ändå.
Du vet att inte hela löneökning tillfaller staten va?
Alltså du fattar ju inte ens vad du själv skriver. Det finns inte en enda fråga du måste skriva i som du faktiskt förstår.
Att incitamenten skulle vara helt annorlunda för låg- respektive höginkomsttagare är ett smått spektakulärt påstående, har du för första gången fått en ordentlig lön och nu börjar brösta dig? ?