Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Är ju ingen som bryr sig om det öht. Godhetsknarkarna begriper inte och de bryr sig ändå inte.Hate to say it.
Tugga i er detta alla ni som gnällt här också, ingen nämnd, ingen glömd.
Röstboskapen har röstat samma samma och sedan samma samma igen och igen. Varför tror du att det skulle vara någon som helst skillnad nu? SDs mellanmjölk må ha räckt tidigare, men nu...njaaaa.Du har helt rätt i din analys men denna fråga handlar om vår överlevnad så vi fler tydliga val vi får chansen att göra desto bättre.
Jag förstår ditt resonemang och betvivlar inte din uppriktiga frustration, men när jag ser och hör retoriken från en del högt uppsatta SD-företrädare kring frågan (tänker t ex på Jörgen Fogelklou i Göteborg, men till viss del även Jomshof) får iaf jag tanken att det kanske inte primärt är vad yttrandefriheten syftar till som är vad dessa herrar vurmar för utan snarare att skapa en så stark konflikt mellan muslimer och icke-muslimer i Sverige att det skapar så stark efterfrågan på förändring att det går att få igenom kraftfulla förändringar i samhället som annars hade varit otänkbara. På sätt och vis är det ju samma typ av retorik, fast omvänt, som de som nu försöker påverka Sverige att inskränka yttrandefriheten använder sig av - att spela på människors rädsla för att få dem att ge upp något de annars inte skulle ge upp.Du har helt rätt i din analys men denna fråga handlar om vår överlevnad så vi fler tydliga val vi får chansen att göra desto bättre. Jag förstår att på kort sikt skulle det kunna gynna vänstern men nu är det som sagt Europas överlevnad som står på spel. Kriga eller dö, eller vad var det Mattias Karlsson sade. Vi kan inte montera ned våra friheter för att rädda en borgerlig regering när det var en borgerlig regering som satte oss i skiten från början.
Korrekt. Grundlagar är till för att bakbinda staten. Yttrandefriheten är till för att vi ska kunna håna staten, inte varandra, primärt.Jag förstår ditt resonemang och betvivlar inte din uppriktiga frustration, men när jag ser och hör retoriken från en del högt uppsatta SD-företrädare kring frågan (tänker t ex på Jörgen Fogelklou i Göteborg, men till viss del även Jomshof) får iaf jag tanken att det kanske inte primärt är vad yttrandefriheten syftar till som är vad dessa herrar vurmar för utan snarare att skapa en så stark konflikt mellan muslimer och icke-muslimer i Sverige att det skapar så stark efterfrågan på förändring att det går att få igenom kraftfulla förändringar i samhället som annars hade varit otänkbara.
Med all respekt, men jag tror att du eventuellt bortser från en dimension.Korrekt. Grundlagar är till för att bakbinda staten. Yttrandefriheten är till för att vi ska kunna håna staten, inte varandra, primärt.
Jag tror att du är lite snett ute.
De bara ser islam som islam är och kallar en spade för en spade och menar att islam är ren och skär förstörelse för det sverige vi känner. Islam är inte förenligt med det vi ser/har sett som det svenska. <0% islam i ett samhälle är dömt att gå åt skogen. Det kommer att förvanskas till något annat, det är bara en tidsfråga.
Lite så fattar jag deras retorik.
Men lyssnar någon av toleransprojektets riddare?
Menade absolut inte att du hade fel - binärt. Din andra mening ovan tror jag helt klart på, det är en del av det men också att kalla en spade för en spade sas.Med all respekt, men jag tror att du eventuellt bortser från en dimension.
Men att många SD-företrädare och anknutna röster framför allt syftar till att höja konfliktnivån betydligt för att kunna flytta gränsen för vad som är acceptabla åtgärder är inte ens en tolkningsfråga utan något som är direkt uttalat. Exempel på detta är formuleringar som antyder att vi är i krig mot islam. I krig är allt tillåtet.
Ja, precis - det som å ena sidan kan vara en adekvat kritik kan också såväl syfta till som uppfattas på det sätt jag beskrev ovan, vilket naturligtvis alla som uttalar sådant bör vara medvetna om när de väljer sina formuleringar.Menade absolut inte att du hade fel - binärt. Din andra mening ovan tror jag helt klart på, det är en del av det men också att kalla en spade för en spade sas.
Lite som Jimmie gjorde för ett antal år sedan. Han ville då undvika en dyster framtid, att få skit kastat på sig på köpet är värt det gentemot det skit som kommer om ingen lyssnar.
![]()
Åkesson: Muslimerna är vårt största utländska hot
Åkesson: Muslimerna är vårt största utländska hotwww.aftonbladet.se
Men vad spelar det för roll då?Ja, precis - det som å ena sidan kan vara en adekvat kritik kan också såväl syfta till som uppfattas på det sätt jag beskrev ovan, vilket naturligtvis alla som uttalar sådant bör vara medvetna om när de väljer sina formuleringar.
Om allt nu ändå är kört innebär det ju en rent nihilistisk uppfattning och det behöver knappast förklaras varför en sådan kan vara enormt skadlig.Men vad spelar det för roll då?
(Exempel, ingen liknelse)Om någon visar att en komet är påväg mot jorden och att den kommer att förinta allt liv om den träffar så ger jag blanka fan i om ett delsyfte till att denne någon delger mig detta är att piska upp en konflikt ellet skapa dålig stämning. Då missar jag poängen.
Jaa artikeln kom 2009. Om det inte är kört nu så antar jag att det definitivt inte var kört då iaf.Om allt nu ändå är kört innebär det ju en rent nihilistisk uppfattning och det behöver knappast förklaras varför en sådan kan vara enormt skadlig.
Men låt säga att det faktiskt finns en chans att det går att göra något åt den där kometen. Då inbillar jag mig att det vore utomordentligt viktigt att mänskligheten lyckas samarbeta för att avvärja hotet snarare än att springa runt i panik och slåss för just sin lösning på problemet.
Sen blockeras förstås en lösning om om människor vägrar se problemet, det är naturligtvis fundamentalt viktigt.
Men det gäller att ha båda dessa tankar i huvudet samtidigt för de står inte i motsats till varandra. Det gäller att BÅDE få människor att se allvaret i problemet OCH att skapa förutsättningar för att vi skall kunna lösa det på ett adekvat sätt, utan att göra människor till ännu större fiender än de redan är. Däri ligger ansvaret i hur de som har ledarroller väljer sina formuleringar.
Just såYes. Eller "tillåts"lyfta dem. Och diskutera dem. Sakligt. Lugnt och fint. Objektivt. Med känslorna på hyllan.
Tänker på det gällande energisystemhaveriet, lite ingenjörsmässigt.Just så
Svaret finns redan i Sverige och är bevisat utmärkt med lågt stabilt elpris och dundersäker leverans, backa 40-50år och studera dåtidens elsystem.Tänker på det gällande energisystemhaveriet, lite ingenjörsmässigt.
1. Vad vill vi ha för energisystem? Vilka egenskaper och attribut ska det ha och vilka randvillkor gäller?
2. Vad KAN vi då ha för ingredienser för att uppfylla 1(vilka kraftslag, hur mycket/lite, placering osv osv)?
Lite annan typ av fråga, men visst hade den vunnit på (för att uttrycka det milt) att politikerna hade fokuserat på egenskaper och randvillkor snarare än tekniska lösningar (och gärna lyssnat på expertisen när de påpekat egenskaper och randvillkor som kommer i konflikt med varandra).Tänker på det gällande energisystemhaveriet, lite ingenjörsmässigt.
1. Vad vill vi ha för energisystem? Vilka egenskaper och attribut ska det ha och vilka randvillkor gäller?
2. Vad KAN vi då ha för ingredienser för att uppfylla 1(vilka kraftslag, hur mycket/lite, placering osv osv)?
Inte hört Fogelklou men Jonshof har 100% rätt och precis alla vet det eller får nog ta och bemöta hans argument.Jag förstår ditt resonemang och betvivlar inte din uppriktiga frustration, men när jag ser och hör retoriken från en del högt uppsatta SD-företrädare kring frågan (tänker t ex på Jörgen Fogelklou i Göteborg, men till viss del även Jomshof) får iaf jag tanken att det kanske inte primärt är vad yttrandefriheten syftar till som är vad dessa herrar vurmar för utan snarare att skapa en så stark konflikt mellan muslimer och icke-muslimer i Sverige att det skapar så stark efterfrågan på förändring att det går att få igenom kraftfulla förändringar i samhället som annars hade varit otänkbara. På sätt och vis är det ju samma typ av retorik, fast omvänt, som de som nu försöker påverka Sverige att inskränka yttrandefriheten använder sig av - att spela på människors rädsla för att få dem att ge upp något de annars inte skulle ge upp.
Exakt. På den tiden saker växte fram till större del utifrån vad som var nyttigt och behövdes. Saker som fungerade.Svaret finns redan i Sverige och är bevisat utmärkt med lågt stabilt elpris och dundersäker leverans, backa 40-50år och studera dåtidens elsystem.
Alla har rätt till sin åsikt, så även du, och att du också är tydlig med vad du tycker, gör diskussionen mindre komplicerad.Inte hört Fogelklou men Jonshof har 100% rätt och precis alla vet det eller får nog ta och bemöta hans argument.
Men visst, jag står för att jag hellre tar konflikten nu än låter kommande generationer ta den, vad tycker du?
Den borde vara det. Det är då man får samhällen som är lugna i magen, samhällen som är samhällen - en sorts gemenskap av individer.En samhällskultur (den vi har nu, liksom den vi hade förut) är samtidigt något som växer fram dynamiskt över lång tid och inte något som bestäms och designas av någon.
Politikerna har ofta en övertro på att de kan skapa ett gott samhälle och så går de in och detaljstyr. Rätt ofta blir det ju inte som de hade hoppats i sina utopiska drömmar, men däremot uppstår en massa negativa oförutsedda konsekvenser av det de försökte styra. En av anledningarna till att politiker inte bör ges för stor makt och principen att beslut bör tas på lägsta möjliga nivå närmast människan.Den borde vara det. Det är då man får samhällen som är lugna i magen, samhällen som är samhällen - en sorts gemenskap av individer.
Men så är det näppeligen idag. Politikerna av idag har alldeles för stort mandat, i princip ingenting tillåts växa fram dynamiskt idag. Det finns ingen vrå som undviker politiker med fixarbyxorna, inget som tillåts växa fram i sitt naturliga flöde genom människors gnetande.
Kan de viktiga människorna med fixarbyxorna på bestämma att jag ska betala extra till dom för en plastpåse så har det gått för långt. Alldeles för långt.
Det är ju så ideologi i grunden är. Min ideologi säger att samhället ska se ut som x, så vill jag ha samhället. Är jag politiker så styr jag då med all makt mot x(vad undersåtarna tycker kan jag skita fullständigt i, står det politiker på visitkortet så har jag makt över andra att min fantasi ska bli verklighet).
|
|
Premiär för Östgöta Dundret
Under 1940 talet var Finspå... |
|
|
Ny 500-kubiks retro från Honda
Efter rykten om en ny retro... |
|
|
Ny 500-kubiks retro från Honda
Efter rykten om en ny retro... |