Sverige idag..

Jag misstänker att eventuella ryssar som deltar i vasaloppet kanske inte kommer få helt ideala förutsättningar för att göra ett bra loppet. Det tror jag publiken kommer se till, det är ett långt spår.
Jag håller inte med dig.
Då kan vi motiverar antisemitism här i Sverige med hänvisning till Israel.
De ryssar som åker Vasaloppet har som jag ser det alibi för deltagande i invasionen i Ukraina.

Jag håller inte med dig.
Då kan vi motiverar antisemitism här i Sverige med hänvisning till Israel.
De ryssar som åker Vasaloppet har som jag ser det alibi för deltagande i invasionen i Ukraina.

Vänta nu! Att jag tror en sak ska ske betyder väl ändå inte att jag stödjer saken?

Ifall jag tror att fotbollssupportrar kommer slåss när det är fotbollsmatch så ska det väl inte tolkas som att jag hejar på?

Jag kan bara säga att ifall jag hade en rysk vän som tänkt åka vasaloppet så skulle jag avråda honom från att åka. Får han snöbollar, saftmuggar och skit kastat emot sig här och var i spåret så kommer han ändå ha dåliga förutsättningar till en bra prestation.

Kan någon förklara logiken här?
Denna man är arg på alla orättvisor som svenskar utsätter araber för. Så långt är jag med.
Men när ryssen kommer så?
Tack på förhand.
35c97346ca35302b9c44714609c0fe34.jpg

Kan någon förklara logiken här?
Denna man är arg på alla orättvisor som svenskar utsätter araber för. Så långt är jag med.
Men när ryssen kommer så?
Tack på förhand.
35c97346ca35302b9c44714609c0fe34.jpg
Är det inte så att Kriminella ofta har behandlats bättre än Politiska fångar ? I fångläger.
Och det är det, bättre kriminell fånge än politisk fånge han avser ?

Prova i Sverige att idag...
Idag lade bl.a. TietoEvry ned sin verksamhet i Ryssland och avskedade alla ca 200 medarbetare där. Detta för att visa sin ståndpunkt med det Ryssland pysslar med i Ukraina. TietoEvry har 4000 anställda i Ukraina. Hela västvärlden visa sitt stöd för Ukraina och du menar att FIS inte kan eller får göra samma sak. Till vilket av följande länder ska du nu flytta till för att känna dig bättre till mods? Ryssland, Vitryssland, Nordkorea, Eritrea eller Syrien? De enda som röstade NEJ till resolutionen.
1646322999560.png

<edit>
Sorry, det är IBU som nu portat Ryssland och Vitryssland från allt deltagande.
Citat: "IBU avslutade pressmeddelandet med att sörja den 19-årige ukrainska skidskytten Jevhen Malysjev, dött i strid med ryska soldater." </edit>

Last edited:
Vänta nu! Att jag tror en sak ska ske betyder väl ändå inte att jag stödjer saken?

Ifall jag tror att fotbollssupportrar kommer slåss när det är fotbollsmatch så ska det väl inte tolkas som att jag hejar på?

Jag kan bara säga att ifall jag hade en rysk vän som tänkt åka vasaloppet så skulle jag avråda honom från att åka. Får han snöbollar, saftmuggar och skit kastat emot sig här och var i spåret så kommer han ändå ha dåliga förutsättningar till en bra prestation.
Jag förstår nu hur du tänker. Men hur fan ska man veta att det är en ryss som kommer åkande ?
Och jag tror inte det är många "så kallade fotbollssupportrar" längs Vasaloppspåret. Det är bara att kolla var klubbarna med "så kallade fotbollssupportrar" ligger. Inga vad jag kan se mellan Sälen och Mora. Men rätta mig gärna.
Större risk för "tjyvskyttar" och "varghatare" längs spåret tippar jag. Men dom ligger lågt dagtid.

Last edited:
Jag förstår nu hur du tänker. Men hur fan ska man veta att det är en ryss som kommer åkande ?
Och jag tror inte det är många "så kallade fotbollssupportrar" längs Vasaloppspåret. Det är bara att kolla var klubbarna med "så kallade fotbollssupportrar" ligger. Inga vad jag kan se mellan Sälen och Mora. Men rätta mig gärna.
större risk för "tjyvskyttar" och "varghatare" längs spåret tippar jag. Men dom ligger lågt dagtid.

Nationalitet och startnummer står väl i startlistan antar jag. Godhetsknarkare som står för det goda våldet behöver alltså bara invänta rätt startnummer.

För er kattägare så att ni inte missar detta. Ett tag kvar innan det börjar gälla men om jag kan hjälpa med att se till att ingen bryter mot lagen så har jag gjort mitt.

För er kattägare så att ni inte missar detta. Ett tag kvar innan det börjar gälla men om jag kan hjälpa med att se till att ingen bryter mot lagen så har jag gjort mitt.

Bra de tar viktiga beslut nu

Tur man inte är katt. Hade nog inte gillat att få hundstatus.

Måste man lära dom skälla också?

Skämt åsido, BRA att införa registreringskrav på katter.
Sen borde man tvingas ansöka som uppfödare för att slippa kastrera sina katter.
På några år skulle vi slippa övergivna sommarkatter/vildkatter som föder kull på kull.

Vi har ett par hittekatter som givetvis är kastrerade och registrerade. Det är obegripligt att folk låter katter föröka sig vilt med allt vad det innebär i fråga om inavel.

Blåbärssoppa = skidåkarsupportrar = inget våld
Öl = fotbollssupportrar = våld
Kan bara hålla med.
Fotbollssupportrar klara sig mindre än 1 km från ölunderstödet (resturanger, butiker, systemet).
Och syns alltså inte till i Dalaskogarna.
Dom vet med stor sannolikhet inte i vilken division vare sig Sälen, Evertsberg, Oxberg eller Mora spelar i och i och med det blir intresset för Vasaloppet (Vilken division spelar Vasaloppet i ?) 0 (noll).
Visserligen hatar "sk fotbollssupportrar" ryssar när Sverige spelar mot Ryssland.
Men detsamma gäller ju beroende på motståndet tyskar, engelsmän, serber, fransmän osv.

Kan bara hålla med.
Fotbollssupportrar klara sig mindre än 1 km från ölunderstödet (resturanger, butiker, systemet).
Och syns alltså inte till i Dalaskogarna.
Dom vet med stor sannolikhet inte i vilken division vare sig Sälen, Evertsberg, Oxberg eller Mora spelar i och i och med det blir intresset för Vasaloppet (Vilken division spelar Vasaloppet i ?) 0 (noll).
Visserligen hatar "sk fotbollssupportrar" ryssar när Sverige spelar mot Ryssland.
Men detsamma gäller ju beroende på motståndet tyskar, engelsmän, serber, fransmän osv.
Du glömde att stockholmare hatar göteborgare, och är det derby så hatar dom andra stockholmare för den delen...

Vi har ett par hittekatter som givetvis är kastrerade och registrerade. Det är obegripligt att folk låter katter föröka sig vilt med allt vad det innebär i fråga om inavel.
Bara lugn, räven tar dom alla vid tillfälle ! Och först de som har skadats av inavel, Darwinism.

Last edited:
En räv ger sig inte på en frisk katt, den riskerar att få ordentligt med spö och skador som den sedan dör av.

Källa: View attachment 469438

och utekatter.
Men en frisk katt förutsätter mat och omvårdnad. Våran Cissi gick ut Midsommarafton i "tuffa" Växjö. Och mötte där gissar jag lokala katter som hävdade sina revir. För hon kom inte tillbaka. Nåja, jag satte varje dag upp ca 10 A4 med foto på Cissi, telefonummer att ringa osv i omgivningen upp till 2 km från Skiftesvägen där jag bodde. Och telefonen började ringa.
Ett tips ledde till en röd hankatt. Inte Cissi men den gillad oss så när vi gick hängde den med.
Helt plötsligt gör den en rusning ca 2 meter och kniper en liten fågel, typ pilfink.
Den såg frisk och välmående ut och var säkert en match för en räv. När vi till slut fick ett samtal som gällde Cissi och jag fått på henne koppel och in i bilen så hämtade jag upp sonen vid sjön.
Så hon inte skulle smita. Han öppnade ytterdörren och jag skulle kontrollerat ta in henne. Inte en chans hon slet sig och var som en grå blixt inne genom ytterdörren. Var mycket mager och åt en hel burk kattmat i ett svep. Så mitt tips är att en katt som inte klarar försörja sig själv ute och speciellt av inavel skadade katter blir rävmat. Om inte förr, så till vintern, gissar jag.
Det här bekräftas av två katter jag sett hos en familj på landet.
Myssan och Bijou.
Myssan när hon fått ungar gick ut och efter en kvart var hon tillbaka med en fågel , råtta eller kaninunge till ungarna.
Bijou klarade ingenting.
Så Myssan tog Bijous ungar till sig och tog hand om dom.
Men att en frisk katt är en match har jag själv sett här i Majorna Göteborg. En räv (ungräv, unge ?) vill gå från ett grönområde (Pater Noster) över gatan till annat grönområde (Gråberget).
Den kommer i en passage mellan två hus med ca 15 meter lucka. Och nästan i mitten sitter en katt och spänner ögonen i räven som försöker passera så långt bort från katten som möjligt.......och till slut vågar sig förbi medan jag och många andra följer räven och katten på avstånd.
Det var 1:a gången jag sett en räv i naturen.

Nej, en frisk katt blir inte tagen av en räv, vildkatter blir av naturen ännu tuffare.

Men en inavlad, sjuk, eller skadad katt kan den kanske försöka sig på att ta, men då är ju frågan om inte det är livets gång?

Räven på bilden bet mig i fingret när jag matade den med korv, men det var ett misstag för att räven var hungrig och glupsk.
Annars var den rätt chill, gillade att leka med saker man hade glömt ute (mina arbetshandskar låg aldrig kvar där jag lämnade dom) och åt allt man gav den, men korv var en klar favorit.

Jag har fortfarande spår av hare och räv på gården rätt ofta, men det är nog en annan räv, för handskarna får ligga och jag har inte lyckats handmata den här.
Men hunden blir glad att det finns spår att följa i alla fall

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back