En räv ger sig inte på en frisk katt, den riskerar att få ordentligt med spö och skador som den sedan dör av.
Källa:
View attachment 469438
och utekatter.
Men en frisk katt förutsätter mat och omvårdnad. Våran Cissi gick ut Midsommarafton i "tuffa" Växjö. Och mötte där gissar jag lokala katter som hävdade sina revir. För hon kom inte tillbaka. Nåja, jag satte varje dag upp ca 10 A4 med foto på Cissi, telefonummer att ringa osv i omgivningen upp till 2 km från Skiftesvägen där jag bodde. Och telefonen började ringa.
Ett tips ledde till en röd hankatt. Inte Cissi men den gillad oss så när vi gick hängde den med.
Helt plötsligt gör den en rusning ca 2 meter och kniper en liten fågel, typ pilfink.
Den såg frisk och välmående ut och var säkert en match för en räv. När vi till slut fick ett samtal som gällde Cissi och jag fått på henne koppel och in i bilen så hämtade jag upp sonen vid sjön.
Så hon inte skulle smita. Han öppnade ytterdörren och jag skulle kontrollerat ta in henne. Inte en chans hon slet sig och var som en grå blixt inne genom ytterdörren. Var mycket mager och åt en hel burk kattmat i ett svep. Så mitt tips är att
en katt som inte klarar försörja sig själv ute och speciellt
av inavel skadade katter blir rävmat. Om inte förr, så till vintern, gissar jag.
Det här bekräftas av två katter jag sett hos en familj på landet.
Myssan och Bijou.
Myssan när hon fått ungar gick ut och efter en kvart var hon tillbaka med en fågel , råtta eller kaninunge till ungarna.
Bijou klarade ingenting.
Så Myssan tog Bijous ungar till sig och tog hand om dom.
Men att en frisk katt är en match har jag själv sett här i Majorna Göteborg. En räv (ungräv, unge ?) vill gå från ett grönområde (Pater Noster) över gatan till annat grönområde (Gråberget).
Den kommer i en passage mellan två hus med ca 15 meter lucka. Och nästan i mitten sitter en katt och spänner ögonen i räven som försöker passera så långt bort från katten som möjligt.......och till slut vågar sig förbi medan jag och många andra följer räven och katten på avstånd.
Det var 1:a gången jag sett en räv i naturen.