Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jomenvisst. Kolla hur illa danska försvaret fick respons efter filmen Armadillo. Att skrika könsord och svära när någon försöker ta en av daga är tydligen inte ok?Behövs helt klart jobbas mer med värdegrundsfrågor och feminism för att få bukt med det där.
Har inte hörtalas om.Jomenvisst. Kolla hur illa danska försvaret fick respons efter filmen Armadillo.
Det där är så enfaldigt så att det inte kan vara på allvar.Vi behöver väl inga soldater, längre. Vi har ju bra teknik som drönare och annat kul som man kan använda till att spränga saker med. Egentligen skulle vi kunna sitta hemma i soffan framför TVn, och jämna hela länder med marken.
Kolla även om du kan hitta tv4s dokumentärserier Fredsbaskrarna och Krig för fred. Där ser man en viss attitydskillnad på våra soldater i början av missionerna respektive efter en tid.Har inte hörtalas om.
Kikade snabbt på engelska wiki. Ser intressant ut, tack för "tipset".
Ja, men det är ju för att du bombar för lite. Dom vågar inte brassa på med allt dom har för att det "strider mot mänskliga rättigheter", eller nåt liknande tjafs humanisterna kommer på. Krig har bara ETT syfte - att vinnas till vilket pris som helst. Förstår man inte det så ska man aldrig starta ett.Exempel på konflikter där teknisk överlägsenhet inte lett till lätt (om ens någon slutlig) seger: Afghanistan för Sovjet och USA, Irak, Vietnam, Israel/Palestina, östfronten under andra världskriget.
Vi har väldigt olika åsikter om mänskliga rättigheter, folkrätt och syfte med att ta till våld som nation du och jag.Ja, men det är ju för att du bombar för lite. Dom vågar inte brassa på med allt dom har för att det "strider mot mänskliga rättigheter", eller nåt liknande tjafs humanisterna kommer på. Krig har bara ETT syfte - att vinnas till vilket pris som helst. Förstår man inte det så ska man aldrig starta ett.
Alltså jag menar bokstavligen drönare, flygande objekt som bär på precis allt kul du kan tänka dig; kemiska farligheter, explosiva projektiler, du kan t o m använda själva drönaren som avslutning när allt 'pang' på den är slut.
Världskrigen och Vietnam räknas inte, det är för långt tillbaka, det var fortfarande gubbväldets tid, stål och krut med kärnvapen på gång. Dagens krig kan utövas av kvinnor och mindreåriga, fjärrstyrt på ett för din omgivning miljövänligt sätt. Dagens soldat kan "arbeta hemifrån" =D som jag tidigare skrev kan du sitta hemma i soffan och tillsammans med din pluton grilla hela Peking, ungefär som i Counterstrike för några år sedan.
Såg en dokumentär med unga killar som satt i aklimatiserade kontainrar nånstans ute i Arizona-öknen och flög drönare över nån stad mellanöstern, för att precisionsbomba ett gäng på marken som man misstänkte var terrorister.
Nej nej, jag är fredlig, jag nämner bara potentialen med dagens sätt att kriga. Jag är inte *för krig*, tvärt om är jag för diplomatiska lösningar. Att "ta till våld" är för mig enbart relevant i självförsvar, eller möjligtvis som ett sätt att överleva i en trängd situation. Jag tycker också att folk/regeringar generellt tar till våld alldeles för lättvindigt.Vi har väldigt olika åsikter om mänskliga rättigheter,
Håller med om att för oss vanliga civila är nödvärn enda motiverade våldsanvändningen.Nej nej, jag är fredlig, jag nämner bara potentialen med dagens sätt att kriga. Jag är inte *för krig*, tvärt om är jag för diplomatiska lösningar. Att "ta till våld" är för mig enbart relevant i självförsvar, eller möjligtvis som ett sätt att överleva i en trängd situation. Jag tycker också att folk/regeringar generellt tar till våld alldeles för lättvindigt.
Däremot gillar jag tv-spel och simulationer av olika slag.
Ja, absolut. Människan är inte 'programmerad' att döda en annan människa, gör vi så, även med instinkt i försvar, blir det trauma för oss. Vi blir mentalt störda.Visste du förresten att drönarpiloter och pansar/flygpersonal i regel mår sämre än soldater på marken efter att ha dödat?
Det var just det som var skillnaden. En person framför dig som försöker ta ditt liv agerar du mer instinktivt mot. Men att göra samma sak utan ett direkt hot mot dig kräver annan typ av handling och samvetskval.Ja, absolut. Människan är inte 'programmerad' att döda en annan människa, gör vi så, även med instinkt i försvar, blir det trauma för oss. Vi blir mentalt störda.
Därför är spel en bra 'ventil' för oss som gillar handgemäng som sport, tex fightingspel som StreetFighter och King of Fighters, och så klart lite krigsspel som Battle Field, Crysis, Quake, Unreal och andra FP-shooters.
Det där "Livstetris" är ett jobbigt spel, speciellt på vintern.
Det finns även ett antal universitetsexperiment som försökt efterlikna "jag lydde bara order" som man kan studera om man t.ex. inte orkar förmå USA att anamma ICC. Heavy prylar så här veckan för jul.kräver annan typ av handling och samvetskval.
Utan fötter på marken går det inte att vinna några konflikter. Möjligen med ett undantag. Om man har kapacitet och vilja att göra om t.ex ett omtvistat område till parkeringsplats. Alltså verkligen "jämna det med marken." Inte ens då är det säkert. Det finns flera exempel på att inte ens markberedning i den större skalan helt och hållet tar kål på den lede fi.Vi behöver väl inga soldater, längre. Vi har ju bra teknik som drönare och annat kul som man kan använda till att spränga saker med. Egentligen skulle vi kunna sitta hemma i soffan framför TVn, och jämna hela länder med marken.
.. crossbana kanske?Sen kan man väl också undra vad man ska ha den nya markberedda ytan till?
Agent orange och napalm exempelvis.Det finns flera exempel på att inte ens markberedning i den större skalan helt och hållet tar kål på den lede fi.
Flickan är efter atombomben i Nagasaki eller Hiroshima.
|
|
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats
Om du vill förfina din hoj ... |
|
|
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats
Om du vill förfina din hoj ... |
|
|
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026
20-årige australiensaren Wi... |
|
|
Alltid redo för regn
Håll dig torr på hojen – ny... |
|
|
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours
Pressrelease från Bridgesto... |
|
|
Publikrekord under World Ducati Week
Ducati slog publikrekord un... |
|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |