Hot om våld/utpressning då? Frivilligt är det iaf inte.
Håller med i övrigt.
Mekanismerna kring skatt och statsapparat i stort är måhända intressanta ur något slags moralfilosofiskt perspektiv och för att tydliggöra skillnader ideologier emellan. Personligen är jag egentligen inte särskilt intresserad av detta utan konstaterar krasst att konsekvenserna av att frånskriva sig skatt och stat är anarkism. Det är helt OK med en sådan världsuppfattning men jag skriver själv inte under på den.
Jag har på senare tid börjat glida ifrån ungdomens idealism och oftast något förenklade världsbild till att i stället se till realpolitik och konsekvenser. Jag är helt OK med en stat, det kan t om vara en så kallad välfärdsstat. Men då ska också välfärden kommer medborgarna till gagn i en mycket större grad än vad den gör nu. Diskussionen behöver inte heller hållas kring ytterkanterna hela tiden, vilket lätt blir fallet över nätet. Jag är exempelvis helt emot både skattefinansierade kommunpoeter och skattefinansierade motorbanor. Annat som postväsende, vägnät och elnät får däremot gärna vara offentligt finansierat i min bok. Andra drar gränsen annorlunda och det är just här politiken verkar.