Sverige idag..

Och det är det här som är allvarligt; benägenheten att inte vara transparent och att inte kunna/vilja förändra en organisation.

Sedan är det så med främst offentlig verksamhet att det inte alltid är så att det senaste kvartalets utfall är talande för nästa utfall. Det finns en hel del verksamhet som går i fyraårscykler efter val och om vi tittar på exempelvis försvarsmakten (som innehåller mer administration än vad många nog inser) så kan det vara längre cykler än så.

Men jag vidhåller att den största mängden kritik mot ”onödig administration” kommer från grupper som inte har den minsta aning om vad den aktuella myndigheten ens har för grundläggande uppgifter.

”Ta bort chefer” är vanligt förekommande, som om chefen är oviktig i en organisation vilken som helst. Finns onödiga chefer är organisationen ändå helt åt skogen.

Mvh
Ett fenomen med kommunikatörerna som jag dock tycker är särskilt allvarligt är när de i allt större utsträckning skickas fram för att försvara diverse olika beslut osv som tagits i en myndighet, kommun eller region - med tillrörande svada av tillrättalagt ordbajseri. Det borde ALLTID vara ansvarig chef eller politiker som möter media - en viktig del i det demokratiska ansvarsutkrävandet.

Ett fenomen med kommunikatörerna som jag dock tycker är särskilt allvarligt är när de i allt större utsträckning skickas fram för att försvara diverse olika beslut osv som tagits i en myndighet, kommun eller region - med tillrörande svada av tillrättalagt ordbajseri. Det borde ALLTID vara ansvarig chef eller politiker som möter media - en viktig del i det demokratiska ansvarsutkrävandet.

Nu är beslutsfattande i offentlig verksamhet nästan alltid antingen politiska beslut eller myndighetsutövande. Det finns en mycket besvärande tendens att politiker vill skicka fram tjänstepersoner att försvara politiska beslut och det är mycket olyckligt på alla sätt, inte minst vad gäller det demokratiska ansvarsutkrävandet och tydligheten om hur saker och ting fungerar.

Kommunikationsansvarig kan ju vara precis som i fallet stora företag vara de som sköter mediekontakter och -information. Chefer har sällan tillräcklig mediaträning och skapar ofta fler frågetecken än de rätar ut, särskilt när det inte ens är de som fattat beslutet ifråga men förväntas försvara det utåt. Det får pressansvarig göra.

De beslut som fattas av tjänstepersoner är mycket sällan föremål för uppmärksamhet, det är som sagt myndighetsutövning och expedierande beslut.

Men jag håller helt med om att de ofta använder ett språk som är tillrättalagt, meningslöst och fyllt av klyschor. Det går att informera tydligt på ett kortfattat och konkret vis. ”Vi följer utvecklingen” är som att säga att ”vi avvaktar kraftfullt” eller helt sonika ”vi skiter i det helt och hållet”. Skriv det då.

Mvh

Nu är beslutsfattande i offentlig verksamhet nästan alltid antingen politiska beslut eller myndighetsutövande. Det finns en mycket besvärande tendens att politiker vill skicka fram tjänstepersoner att försvara politiska beslut och det är mycket olyckligt på alla sätt, inte minst vad gäller det demokratiska ansvarsutkrävandet och tydligheten om hur saker och ting fungerar.

Kommunikationsansvarig kan ju vara precis som i fallet stora företag vara de som sköter mediekontakter och -information. Chefer har sällan tillräcklig mediaträning och skapar ofta fler frågetecken än de rätar ut, särskilt när det inte ens är de som fattat beslutet ifråga men förväntas försvara det utåt. Det får pressansvarig göra.

De beslut som fattas av tjänstepersoner är mycket sällan föremål för uppmärksamhet, det är som sagt myndighetsutövning och expedierande beslut.

Men jag håller helt med om att de ofta använder ett språk som är tillrättalagt, meningslöst och fyllt av klyschor. Det går att informera tydligt på ett kortfattat och konkret vis. ”Vi följer utvecklingen” är som att säga att ”vi avvaktar kraftfullt” eller helt sonika ”vi skiter i det helt och hållet”. Skriv det då.

Mvh
Det kan mycket väl vara så att kommunikationsansvarig är bättre på att tillrättalägga budskapet men jag tycker likväl att det är fel att det är de som skall möta journalisternas granskande frågor. Tjänstepersoner som fattat myndighetsbeslut bör i normalfallet inte vara de som ställs till svars, däremot antingen ansvarig myndighetschef (ifall det gäller interna rutiner och liknande) eller ansvarig politiker (om det är frågor där det kan utkrävas politiskt ansvar). Sen kan förstås pressansvarig bistå med stöd till den som granskas, finnas med vid intervjuer osv.

Det kan mycket väl vara så att kommunikationsansvarig är bättre på att tillrättalägga budskapet men jag tycker likväl att det är fel att det är de som skall möta journalisternas granskande frågor. Tjänstepersoner som fattat myndighetsbeslut bör i normalfallet inte vara de som ställs till svars, däremot antingen ansvarig myndighetschef (ifall det gäller interna rutiner och liknande) eller ansvarig politiker (om det är frågor där det kan utkrävas politiskt ansvar). Sen kan förstås pressansvarig bistå med stöd till den som granskas, finnas med vid intervjuer osv.

Japp, håller med!

Mvh

Det är väl inte så enkelt att bussarna konstaterar att batteriet är under +5C och därför stoppar laddning ? Örebro.
1736680186898.png

Last edited:
Man skall inte underskatta vad en flod av bullshit kan åstadkomma.
True. Det är ju detta forum ett bra exempel på.

Man skall nog inte överskatta vad en inkvoterad borgmästare kan åstadkomma heller.

Apropå etc skulle jag bara vilja uppmärksamma följande som i alla fall jag missat:

1000043050.jpg

😍😍😍😍😍🙈

Man skall nog inte överskatta vad en inkvoterad borgmästare kan åstadkomma heller.

Apropå etc skulle jag bara vilja uppmärksamma följande som i alla fall jag missat:

View attachment 509136

😍😍😍😍😍🙈
Jag får lust att gå och lägga mig och dra täcket över huvudet en stund, tills världen blivit rimlig igen, i alla avseenden.

Får starta ett nytt parti: MORRA, Make Our Reality Reasonable Again.

Last edited:
Jag får lust att gå och lägga mig och dra täcket över huvudet en stund, tills världen blivit rimlig igen, i alla avseenden.

Får starta ett nytt parti: MORRA, Make Our Reality Reasonable Again.

En släkting skickade en bild på en bumpersticker med "ARA 2024"

Tittar man närmare står det Any Resonable Adult

Det var tydligen för mycket att hoppas på

En släkting skickade en bild på en bumpersticker med "ARA 2024"

Tittar man närmare står det Any Resonable Adult

Det var tydligen för mycket att hoppas på
Ja verkligheten under täcket framstår nu som det enda rimliga alternativet. Varmt, skönt och det enda obehaget man behöver stå ut med är ens egna fislukt.

View attachment 509136

😍😍😍😍😍🙈
Det där gav rubriker då, men är knappast något att reagera på nu.

1. Svartöstan
2. Örebro
3. .....

Det är sällan bra att med tvång vara PK innan man har fungerande teknik. Men man fick säkert ha mingel, champagne och tårta betald av skattepengar när kontraktet skrevs på...?

Ang. kommunikatörerna... kollade närmare på det som regeringen gick ut med och måste ändå säga att iden om att redovisa syftet bakom de pengar man lägger på kommunikation i myndigheter är rätt bra och borde tillämpas inom fler områden. Är man transparent så kommer det ju också framgå när det görs för vettiga syften och inte. Sen gissar jag att detta inte påverkar kommuner och regioner som vi diskuterat, eftersom regeringen inte styr över dem.

Såg förresten att en av allas våra favorit-kommunikatörer om Covid var positiv. Kan säkert glädja en och annan på forumet. :)

Skärmavbild 2025-01-12 kl. 20.10.38.png

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back