Sverige idag..

Dålig upphandling beror BARA på dålig kompetens (här ingår blåögdhet och miljö&godhetsknarkande) och/eller korruption.
Har jobbat som konsult i offentliga upphandlingar och det går utmärkt att upphandla i fler steg där man först utvärderar egenskaperna/förmåga, (gallra bort de som saknar detta) för att i nästa steg foka på pris
Jag har träffat på och arbetat med konsulter i ett tiotal offentliga upphandlingar. Likväl blir det inte alltid som man tänkt sig även om just dessa inte har varit miljardupphandlingar utan kanske handlat om storlekar mellan 2 och 70 mkr. I alla större upphandlingar kör man flera steg skulle jag säga.
Problemen uppstår nog oftare i nästa steg när en leverantör av IT-system har vunnit upphandlingen och några år in i leveransen märker man att det inte fungerar som tänkt…

Nu är jag för kärnkraft av flera skäl, men inte prismässigt i alla fall.

Jag är nämligen inte alls säker på att det hade varit billigare el sett över året om man istället för vindkraft osv hade investerat i ny kärnkraft. Den gamla hade ändå inte kunnat köras utan stora nyinvesteringar.

Däremot hade vi haft färre svängningar i priset tack vare stabilare baskraft i södra Sverige, dock hade elpriset sannolikt legat betydligt högre sett över året eftersom kärnkraftsel helt enkelt är dyrare än vindkraftsel. Dvs investerings- och driftskostnaderna är mycket större för kärnkraft (det är därför ingen investerar i den idag) än för vindkraft (det är därför så många vill investera i vindkraft). Någonstans har jag läst en siffra på 63 öre/kWh för kärnkraft medan landbaserad vindkraft ligger på 23 öre, havsbaserad typ 33 öre.

Det är det märkliga med att marknadsekonomi helt plötsligt inte skall avgöra kraftslag, det är planekonomi och enskilda politikers åsikter, många gånger enbart populistiskt grundade. Samma dike som man anser att S+MP körde i, tänker nu dagens regering köra i. Mot bättre vetande. S+Mp hade i varje fall en folkomröstning att luta sig emot.
Fast vindkraft lönar sig ju inte ens innan EoL för möllan, så skulle bidragen för att bygga dem dras tillbaka skulle de sluta byggas, så det är en orättvis jämförelse med kärnkraft som istället straffskattas.

skulle bidragen för att bygga dem dras tillbaka skulle de sluta byggas

Nä, vänta nu...? Det där låter ju som en annan diskussion som gått varm på detta forum...? Jag minns inte riktigt vad den handlade om, men kan det ha varit något om olika "bränslen" till bilar...?

Dopad marknad -> ökad försäljning, klackarna i taket och we shall overcome.
Konkurrensutsatt marknad -> minskad försäljning och brutalt uppvaknande i verkligheten.

Det hade varit intressant att se samhällskostnader för lou visavi korruptionen som den är menad att hindra.
Den hindrar inte korruptionen (möjligen försvårar eller kanske förändrar) men den innebär många gånger enorma kringkostnader och en enkel upphandling kan ta flera år med överklaganden och omtag. Korruption i offentlig sektor kan upptäckas och undvikas med oberoende revision och stickprovskontroller inklusive personliga kopplingar.

Den hindrar inte korruptionen (möjligen försvårar eller kanske förändrar) men den innebär många gånger enorma kringkostnader och en enkel upphandling kan ta flera år med överklaganden och omtag. Korruption i offentlig sektor kan upptäckas och undvikas med oberoende revision och stickprovskontroller inklusive personliga kopplingar.
Ja jag är väl ingen förespråkare för lou som sådan, jag har sett många exempel på där det resulterat i mycket sämre och dyrare inköp professionellt.

Kanske hade det i vissa fall varit bättre med extrem transparens kombinerat med tydligare och mer långtgående tjänstemannaansvar. Offentlighetsprincipen har kanske varit otillräcklig i många fall eftersom det blir omöjligt för medborgare att plöja igenom all information och journalister inte ens har teoretiska möjligheter att granska allt som sker. Därför är Jens Nylanders initiativ väldigt intressant. Utöver AI och kvantitativa metoder finns det även kvalitativa metoder som kan vara användbara för att hitta mönster som avviker.

Kanske hade det i vissa fall varit bättre med extrem transparens kombinerat med tydligare och mer långtgående tjänstemannaansvar. Offentlighetsprincipen har kanske varit otillräcklig i många fall eftersom det blir omöjligt för medborgare att plöja igenom all information och journalister inte ens har teoretiska möjligheter att granska allt som sker. Därför är Jens Nylanders initiativ väldigt intressant. Utöver AI och kvantitativa metoder finns det även kvalitativa metoder som kan vara användbara för att hitta mönster som avviker.
Jens Nylander är en hjälte!

......

........

Dvs investerings- och driftskostnaderna är mycket större för kärnkraft (det är därför ingen investerar i den idag) än för vindkraft (det är därför så många vill investera i vindkraft). Någonstans har jag läst en siffra på 63 öre/kWh för kärnkraft medan landbaserad vindkraft ligger på 23 öre, havsbaserad typ 33 öre.

Det är det märkliga med att marknadsekonomi helt plötsligt inte skall avgöra kraftslag, det är planekonomi och enskilda politikers åsikter, många gånger enbart populistiskt grundade. Samma dike som man anser att S+MP körde i, tänker nu dagens regering köra i. Mot bättre vetande. S+Mp hade i varje fall en folkomröstning att luta sig emot.
Men då är det ju bara sätta igång och bygga landbaserad vindkraft där strömmen behövs, i Stockholm, i Malmö och i Göteborg.
Moderna vindkraftverk är ju så höga att de går över befintlig bebyggelse.
Eller ?

Men då är det ju bara sätta igång och bygga landbaserad vindkraft där strömmen behövs, i Stockholm, i Malmö och i Göteborg.
Moderna vindkraftverk är ju så höga att de går över befintlig bebyggelse.
Eller ?
Du får väl kolla hur det ser ut…

Du får väl kolla hur det ser ut…
Precis. Och det är inte många möllor i Göteborg. Det står en på en bergknalle nära Gårdsten och några (om dom är kvar ?) på skären mellan hamnen och ut mot Vinga.
Problemet för vindkraften är att vindkraften är en så miljöovänlig verksamhet att få vill ha Vindkraft i egna kommunen. Och absolut inte över den egna tomten.
Utan den ska vara någon annanstans.
Datacenter och batterifabriker är populärt som gärna få vara i den egna kommunen.
Så då återstår att minska elbehovet. Dvs minska befolkningen. Och vilket politiskt parti vill ha färre väljare ? Här kommer demokratins dilemma in.
Ett styrelse sätt som lever på att lova guld och gröna skogar i en ändlig värld.
Nåja inte mitt bekymmer. Jag pratade med en vän nu ikväll. Vi önskade varandra gott nytt år 2025 och hon påpekade att i vår ålder kan det vara slut i år.

Ebba Busch har gjort ett misstag, ett fel i ett inlägg i social media sysselsätter nu Sveriges hela förljugna presskår.

Vad händer samtidigt i Sverige och i världen? Orka bry, Ebba hade fel.

Har en kompis som är på nya KS och skall föda barn.
Det är kö till rummen så de väntar i korridoren. Sedan 50 timmar.
Vad kostade sjukhuset sade någon? 😅

Antingen inte tillräckligt eller också har pengarna använts på fel sätt.
...

Ebba hade fel i ett väldigt viktigt ärende där vi har frångått rättsstatens principer och med hennes utsvävning hade varit ännu längre in i mörkret.

Hälvten så många sängplatser som gamla karolinska samtidigt med stigande befolkning.
Allt går att sälja till de icke populistiska partierna. :hihi

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back