Sverige idag..

Jag behöver inte kläcka ur mig några hemgjorda förslag. Jag stöttar de lobbyister som redan har levererat det rätta svaret - behåll elområdesindelningen och håll högsta amerikanska hastighet med upp- och återbyggnad av planerbar, stabil elproduktion. Detta tar liksom inte femton år annat än i Miljöpartiets propaganda...

Att rucka på elområdesindelningen må vara bättre för privatekonomin i landets södra delar, men får förödande konsekvenser för Sveriges basindustri och detta kommer att få minst lika förödande konsekvenser för de som gapar mest, även om de inte verkar förstå det själva.
Det snabbaste sättet för stabil baskraft måste väl vara nya kolkraftverk i sydsverige ?
För att ersätta de nedlagda kärnkraftverken i Ringhals ?
När Barsebäck lades ner ersatte Danmark kärnkraften från Barsebäck med ett nytt kolkraftverk på Amager strax söder om Köpenhamn.
Och kol är INNE.
2023 startades ~70 GW kol kraftverk ~21 GW lades ner för en ökning med ~48 GW ! :)

Last edited:
När Barsebäck lades ner ersatte Danmark kärnkraften från Barsebäck med ett nytt kolkraftverk på Amager strax söder om Köpenhamn.
Amagerverket startades redan 1971, så jag antar det var en utbyggnad i såna fall. För övrigt eldar de helt med biobränsle numera. Kuriosa i sammanhanget är att det tidigare ägdes av Vattenfall.

Amagerverket startades redan 1971, så jag antar det var en utbyggnad i såna fall. För övrigt eldar de helt med biobränsle numera. Kuriosa i sammanhanget är att det tidigare ägdes av Vattenfall.
Jag började jobba på Electrolux 1994 och vi inom kommerciell kyla hade en samarbetspartner i Köpenhamn på Amager så det var på så sätt jag vid resorna såg byggandet av det nya kraftverket. Det var mina danska kolleger som pekade ut bygget. Det byggdes av EU-arbetskraft, dvs polacker som fick tyska pass för de kunde bott i tyska delar av Polen enligt 1930-tals karta. Vilket sågs av mina danska kolleger som att Tyskland kringgick reglerna om EU arbetskraft för ta hem ordern.
1734699273928.png

Ännu mer kuriosa. Transportbandet som lastade in kol i Amagerverket har vi numera på mitt jobb! Transporterar salt, sand, soda, kalk, dolomit, och fältspat nuförtiden.

Ännu mer kuriosa. Transportbandet som lastade in kol i Amagerverket har vi numera på mitt jobb! Transporterar salt, sand, soda, kalk, dolomit, och fältspat nuförtiden.
Du som väl bor i Halland har ju nära till Ringhals. Ni borde åka dit och kolla om de har nåt överblivet från de nedstängda reaktorerna som ni kan ta över. Då snackar vi kuriosa! 😅

Du som väl bor i Halland har ju nära till Ringhals. Ni borde åka dit och kolla om de har nåt överblivet från de nedstängda reaktorerna som ni kan ta över. Då snackar vi kuriosa! 😅
Ja, en gammal reaktortank kanske man kan bygga om till en silo:)

Gissar det var det här stället jag på avstånd såg bygget / utbyggnaden av av,
1734705396231.png
Inte på Amager, bredvid. ber om ursäkt.

Gissar det var det här stället jag på avstånd såg bygget / utbyggnaden av av,
View attachment 507998
Inte på Amager, bredvid. ber om ursäkt.
Aha, ja det låter rimligt. Amager, Avedoere... På danska hör man ändå bara vokalerna och då låter det likadant. Går till och med att se den gigantiska kolhögen från rymden på Google Maps.

Aj aj aj. För det första bör de ögonaböj övergå till det mer moderna begreppet pansexuella och dessutom inte som några grottmänniskor fortsätta harva i det binära könens träsk.
För det andra är det absurt att kräva att de är singlar. Vet de inte vad poly är? Stjärnfamiljer?

Bakläxa på den.

Ja, hög utbildningsnivå hjälper inte när man har en låtsaskompis som trumfar all modern vetenskap.

ÅAS är låtsaskompisar populära i många länder, inte minst USA, men alla låtsaskompisar kräver inte att man ska döda "otrogna"

Det skrivs idag att han är psykiater och flytt Saudi för att han lämnat islam.
Och att han hyllat AfD.
Finns säkert någon spinn på det om det är samt.

Vad är det som har gått snett…? Snubben som utförde dådet påstås vara en extrem anti-islamist från Saudiarabien…och mejar sedan ner folk på en julmarknad som rimligtvis inte innehåller en enda muslim…

WTF…?

Vad är det som har gått snett…? Snubben som utförde dådet påstås vara en extrem anti-islamist från Saudiarabien…och mejar sedan ner folk på en julmarknad som rimligtvis inte innehåller en enda muslim…

WTF…?
Har sagt det förr och säger det igen.

Nuförtiden är folk dum i huvudet nå djävulskt!

Sätter på SVT, är en musikal om Gustav Vasa.
Varför Gustav Vasa är en kvinna med skägg som rappar om att att alla ska få bo i Sverige är lite oklart men verkar vara en bra musikal.

Sveriges motsvarighet till general Mannerheim gestaltad av en afrikan…?

Sveriges motsvarighet till general Mannerheim gestaltad av en afrikan…?
Det är "hämnden" för att Astrid skrev om en vit negerkung i söderhavet!!!!

Men nu är det väl pk med en vit som gestaltar Nelson Mandela i dokumentärer. :)

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back