Sverige idag..

Reinfelt lyckas återigen............ Stora evenemang i Saudi som har en typisk förlegad kvinnosyn och medeltida rättspatos. Samt att jag tror att fjollbollssupportrar gärna vill ha förströelse före, under och efter matcherna och då ska det serveras alkoholfritt enligt lokala traditioner.
Dags för Burka som supportkostym för kvinnliga supportrar!

Jag är glad att jag aldrig kommer att flukta eller intressera mig för det där. Förra VM i sandlådan var väl en flopp.

Toppjuristen Kerstin Elserth är ordförande i förbundets överklagandenämnd och har under nio år haft uppdrag i olika förbundsnämnder.

Nu har hon meddelat valberedningen och förbundets generalsekreterare Andrea Möllerberg att hon lämnar sitt uppdrag i förtid.

Det är efter att ordföranden Fredrik Reinfeldt meddelade vid medlemsländernas omröstning hos Fifa att de tänkte rösta ja till VM i Saudiarabien.

Beslutet motiverades med att de ansåg att Fifas eget regelsystem ställer höga krav på arrangörsländerna, bland annat när det fäller mänskliga fri- och rättigheter.

Ja visst ja, vi behöver vapen också, tänkte inte på det.

Sako blir bra, men de har saknat kapacitet att möta efterfrågan och nybyggnation av fabrik har tagit sin tid (vet ej om det är klart än).

Och så var det ju det där med att vi exporterade stora mängder AK4 till Estland mfl när vi inte "behövde" längre. Och med ett Hemvärn som ökar och fler beväringar har det blivit svårt att möta upp kraven (för just AK4 går åt, trots att det är en gammal konstruktion med svagheter mot nya AR15 och AR10 tex). Gäller en del annan utrustning också.

Allt grundar sig i politiska kortsiktiga beslut om nedrustning. Går fort att avveckla men lång tid att bygga upp igen.

Kan jämföras med sommaruppehållet 1965, jag blir inkallad till plutonchefen, som jag minns sergeant Aronsson.
Plutonchefen: Har R skjutbana hemma och vill öva under sommaren ?
R. Ja det har jag
Plutonchefen: Då kan R hämta ut 200 ptr och ta med kpisten hem och öva.
Så jag hade kpisten och 200 ptr med i den gröna bagen hem.
Jo det var lite annat förr... Det åktes tåg med AK4 eller FBU som kvitterade ut KSP och hade hemma innan det var dags för övning osv. Och det var ju i princip aldrig några problem. Skjutningen i Uppsala 1970 (-69?) med kpist och sen Flink 1994, är väl undantag.

Allt grundar sig i politiska kortsiktiga beslut om nedrustning. Går fort att avveckla men lång tid att bygga upp igen.

Jag bor inte väldigt långt ifrån den kaj där femtusen bandvagnar lastades på båt och skickades till någon sydeurope. En minst sagt mäktig och märklig syn, någon gång runt millennieskiftet.

Femtusen stycken, i exemplariskt skick, hämtade direkt ur mob-förråd över hela norra Norrland. Sålda i ett parti för några enstaka kronor per styck…för de här kommer vi ju aldrig att behöva igen…

Tack och lov har vårt östra grannland fortfarande livs levande människor som har varit med om krig. Och inte heller lika många hbtq-certifierade nyliberala progressiva storstadsmänniskor som politiker…

1734634667903.png
Enl Livsmedelsverket så är jag väl redan död, min 750g rött kött och lika mycket vitt sen dricks det något mer än rekomenderat alkoholintag och jag ligger över hastighetsbegränsningen.
Är jag död då?

View attachment 507943
Enl Livsmedelsverket så är jag väl redan död, min 750g rött kött och lika mycket vitt sen dricks det något mer än rekomenderat alkoholintag och jag ligger över hastighetsbegränsningen.
Är jag död då?
Japp. Och eftersom du inte kan köra när du är avliden så kan jag ta över alla tvåhjuliga fordon mot en schablonersättning på 1000 kr styck. Från ditt dödsbo till mig.

Jag bor inte väldigt långt ifrån den kaj där femtusen bandvagnar lastades på båt och skickades till någon sydeurope. En minst sagt mäktig och märklig syn, någon gång runt millennieskiftet.

Femtusen stycken, i exemplariskt skick, hämtade direkt ur mob-förråd över hela norra Norrland. Sålda i ett parti för några enstaka kronor per styck…för de här kommer vi ju aldrig att behöva igen…

Tack och lov har vårt östra grannland fortfarande livs levande människor som har varit med om krig. Och inte heller lika många hbtq-certifierade nyliberala progressiva storstadsmänniskor som politiker…

Miljöpartiet krävde ju att militärfordonen skulle skrotas, vi skulle inte få sälja eller ge bort dom, för dom hade ju inte avgasrening.....

Vet du vad, jag tycker inte det ser ut som att det är största problemet med krig....

Man blir vansinnig.

Kortfattat kan man ju säga att grafen är en pungspark på alla som kritiserar systemet med elområden. Grafen visar ju klart och tydligt att det knappt var några prisskillnader alls mellan olika elområden under nästan tio år. Så länge Sverige och omvärlden hade stabil elproduktion…

Men när först Sverige lägger ner två reaktorer och sedan Tyskland lägger ner sex reaktorer till, då händer det minsann grejer. Då blir alla elområden dyrare och ju längre söderut desto dyrare och ju mer Tyskland lägger ner desto ÄNNU dyrare blir det…

Så vad är problemet…? Att vi har elområden…? Eller att vi inte har elproduktion…? Eller att vi numera är så sjukt jävla uppkopplade mot Europa att minskad elproduktion i Tyskland har mycket större effekt på svenska priser än att vi minskar elproduktionen själva…?

Det uppenbara svaret är naturligtvis att Sverige måste bygga kärnkraft OCH omedelbart avsluta exporten söderut i Europa.

Kortfattat kan man ju säga att grafen är en pungspark på alla som kritiserar systemet med elområden. Grafen visar ju klart och tydligt att det knappt var några prisskillnader alls mellan olika elområden under nästan tio år. Så länge Sverige och omvärlden hade stabil elproduktion…

Men när först Sverige lägger ner två reaktorer och sedan Tyskland lägger ner sex reaktorer till, då händer det minsann grejer. Då blir alla elområden dyrare och ju längre söderut desto dyrare och ju mer Tyskland lägger ner desto ÄNNU dyrare blir det…

Så vad är problemet…? Att vi har elområden…? Eller att vi inte har elproduktion…? Eller att vi numera är så sjukt jävla uppkopplade mot Europa att minskad elproduktion i Tyskland har mycket större effekt på svenska priser än att vi minskar elproduktionen själva…?

Det uppenbara svaret är naturligtvis att Sverige måste bygga kärnkraft OCH omedelbart avsluta exporten söderut i Europa.
Ellerrr, bygga tillräckligt med kärnkraft för att driva hela Tyskland, och pungslå dem nå så in i helvete för nöjet.

Last edited:
Sverige behöver också importera ibland och import/export av el kan vara bra men det är orimligt att bla. Tyskland kan påverka vårt elpris så mycket. Tyskland och övriga Europa måste bygga kärnkraftverk, det är dem som ska återstarta (vilket de kan) eller investera och bygga fortast möjligt alternativt att vi bygger men har olika priser i Sverige och för exporterad el. Varför ska vi betala för deras kris och dåliga beslut?
Nu har vi också Rysslands krig i Ukraina som påverkar, USA sprängde troligtvis Nordstream (se Bidens hot och varning).
Nedläggningen av kärnkraftverk i Sverige är problematiskt men gör också så att vi inte kan exportera tillräckligt med el från norr till söder eftersom de (stora turbiner) behövs för att stabilisera elnätet om jag förstått det rätt. Elnätet kollapsar med för mycket vindkraft. Det är alltså begränsat för hur mycket vindkraft man kan ha i förhållande till planerbarenergi som kärnkraft och vattenkraft.
Forsmark 3 är också tillfälligt avställd för revision.

Har redan gnällt i en annan tråd om detta men det ökar. Nu är det 5 grannar som yttrat sig och hatar Ebba Busch för vad "hon" ställt till med 🤡

Last edited:
Även om elområden inte var den direkt utlösande orsaken så utesluter det inte att det har förvärrat konsekvensen av situationen, iaf för alla som inte bor i Norrland.

Även om elområden inte var den direkt utlösande orsaken så utesluter det inte att det har förvärrat konsekvensen av situationen, iaf för alla som inte bor i Norrland.

Titta på grafen igen. Elpriset är lågt och dessutom snudd på detsamma i alla elområden från 2011 till 2020. Sedan kommer effekten av stängda reaktorer, lägligt placerade i elområde 4 eller strax söder om elområde 4…

Någon sa att Maud Olofsson är Sveriges dyraste kvinna tack vara Nuon- och Postnordaffärerna. Hon är dessutom Centerpartist så pedofili eller annan sexuell avvikelse kan inte uteslutas…Men just angående tileln Sveriges dyraste kvinna så tror jag att hon har god konkurrens av Maggan, Märta, Nooshi och Anni. Nedläggning av stabil elproduktion är inte det bästa beslut de fattat…

Titta på grafen igen. Elpriset är lågt och dessutom snudd på detsamma i alla elområden från 2011 till 2020. Sedan kommer effekten av stängda reaktorer, lägligt placerade i elområde 4 eller strax söder om elområde 4…

Någon sa att Maud Olofsson är Sveriges dyraste kvinna tack vara Nuon- och Postnordaffärerna. Hon är dessutom Centerpartist så pedofili eller annan sexuell avvikelse kan inte uteslutas…Men just angående tileln Sveriges dyraste kvinna så tror jag att hon har god konkurrens av Maggan, Märta, Nooshi och Anni. Nedläggning av stabil elproduktion är inte det bästa beslut de fattat…
Och hur hade kurvorna sett ut utan elområden, allt annat lika?

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back