Sverige idag..

I Wales fall verkar det handla om att ifall man blir fälld så förhindras man att bli parlamentsledamot under ett antal år.
Det skulle ju undanta Trump från att bli president under några tusen år. 😅
(Om nu mytomaner kan sägas ljuga medvetet? 🤔)

I Wales fall verkar det handla om att ifall man blir fälld så förhindras man att bli parlamentsledamot under ett antal år.
Vore fan bra. Med full lön. Då kan de iaf inte ställa till med något elände med alla skitbeslut de fattar hela dagarna i ända.

Gör alla politiker arbetslösa, med full lön. Problem solved.

Vore fan bra. Med full lön. Då kan de iaf inte ställa till med något elände med alla skitbeslut de fattar hela dagarna i ända.

Gör alla politiker arbetslösa, med full lön. Problem solved.
Varför med full lön? För att inte ge incitament för dem att ta ett annat jobb där de kan ställa till med elände?

Det skulle ju undanta Trump från att bli president under några tusen år. 😅
(Om nu mytomaner kan sägas ljuga medvetet? 🤔)
Magdalena Andersson och Hultqvist hade väl här varit redo för Riksdagspension resten av livet ?

Haha jag skojar ju lite men ja annars vill de ju inte bli "arbetslösa".
Skulle iofs kunna ge icke avsedda effekter om de fick lön. Plötsligt skulle vi börja se ett enormt intresse för att bli politiker och alla skulle ljuga värre än någonsin, bara för att kunna sitta resten av livet med en paraplydrink i handen utan att behöva anstränga sig.

Magdalena Andersson och Hultqvist hade väl här varit redo för Riksdagspension resten av livet ?
Om hela världen införde samma regel så skulle nog bara någon procent att nuvarande politiker bli kvar i tjänst. 🤭🙃

Om hela världen införde samma regel så skulle nog bara någon procent att nuvarande politiker bli kvar i tjänst. 🤭🙃
Ja tyvärr är det nog den trista sanningen. Läsningen av Min kamp (mot vansinnet i fängelset)
Titeln förkortad av förlaget. Jag orkade bara med halva. Gav mig insikten att om den här intellektuella kapaciten räcker för att bli framgångsrik politiker i väst Europas största land, vad fodras då för att bli det i Sverige ? Exempel Carl Bildt, Mona Sahlin, Reinfeldt, Johan Floderus, Hultqvist ...

Last edited:
Såg att Wales verkar vara på gång att göra det förbjudet för politiker att ljuga medvetet.
Skulle det kunna vara något att överväga i Sverige?

Vi har ju visserligen redan konstitutionsutskottet, men det är väl i grunden rätt tandlöst och fyller mest funktionen av politisk pajkastning. Kanske hade gjort en större skillnad att introducera ett straffrättsligt ansvar med prövning av oberoende domstol.

Så klart inte oproblematiskt. Det kan i sig bli ett politiskt vapen och det kan bli svårigheter med gränsdragning, men samtidigt så är ju domstolar vana vid att hela tiden pröva frågan om människor ljuger eller ej. Sen är frågan om det går att skapa tillräckligt oberoende domstolsprövningar för att det skall bli trovärdigt i praktiken.
Vore utmärkt men ett dråpslag mot vänstern som skulle utplånas över en natt.

Vore utmärkt men ett dråpslag mot vänstern som skulle utplånas över en natt.
Tror det skulle påverka fler än vänstern. Framför allt skulle det vara intressant att se hur hela det politiska samtalet förändrades med vetskapen att det inte går att komma undan med att ljuga.

Tror det skulle påverka fler än vänstern. Framför allt skulle det vara intressant att se hur hela det politiska samtalet förändrades med vetskapen att det inte går att komma undan med att ljuga.
Gissar att oberoende av vilken fråga som någon politiker ställer till en annan politiker i en debatt så skulle den som svarar köra ett väl inövat inlägg om något som ligger den politikern varm om hjärtat (=kan locka väljare). För så är det ju redan idag, ibland.

Gissar att oberoende av vilken fråga som någon politiker ställer till en annan politiker i en debatt så skulle den som svarar köra ett väl inövat inlägg om något som ligger den politikern varm om hjärtat (=kan locka väljare). För så är det ju redan idag, ibland.
Det problemet får man nog lösa på annat sätt.

Men poängen med lagen är ju inte att politiker skall förväntas sitta inne med fullständiga sanningar man kan slänga fram ur bakfickan vid varje fråga, den förmågan har ingen människa. Handlar ju mer om att få bort de rena lögnerna, där det otvivelaktigt är så att man medvetet sprider direkta lögner trots att man kan förväntas känna till att det är osanning.

Annars kanske uttrycket ”jag vet inte” skulle vara användbart att använda oftare och kanske till och med inge visst förtroende.

Inga kommentarer
Jag kan varken bekräfta eller förneka
Läget gör att jag är förhindrad att uttala mig
Osv...
Vore trevligare än självsäkra uttalanden som inte har bäring i verkligheten.

Inga kommentarer
Jag kan varken bekräfta eller förneka
Läget gör att jag är förhindrad att uttala mig
Osv...
Vore trevligare än självsäkra uttalanden som inte har bäring i verkligheten.
Ja om straffet för lögn vore avsked utan Riksdagspension så tror jag du har rätt.
Den som inte gjort något, inte sagt något kan ju omöjligt varken ljugit eller gjort nått fel.

Ja om straffet för lögn vore avsked utan Riksdagspension så tror jag du har rätt.
Den som inte gjort något, inte sagt något kan ju omöjligt varken ljugit eller gjort nått fel.
Ja, men samtidigt hade de nog inte lockat så många väljare på det sättet.

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back