Sverige idag..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Långt ifrån alla de som faktiskt inte är lämpade för värnplikt.
Tyvärr är det ju så i Sverige som så många andra länder att det gått inflation i psykiatriska diagnoser de senaste 30 åren. Ofta diagnoser som tjatats fram av trötta och oförstående föräldrar när barnen haft det tufft.

Varit uppe i nyheterna nu ett par gånger om personer som vuxit upp, mognat, lugnat ner sej och insett att de är helt normala välfungerande människor, men att den där diagnosen från många år tidigare ligger kvar i alla register och stänger dörrar för dem resten av livet.
Är ju bara en byråkratisk skitfråga, det är som att påstå att 2/3 inte är lämpade att ha ett annat arbete.
Försvaret tror de är så speciella, vilket de flera gånger bevisat att de inte är.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Långt ifrån alla de som faktiskt inte är lämpade för värnplikt.
Tyvärr är det ju så i Sverige som så många andra länder att det gått inflation i psykiatriska diagnoser de senaste 30 åren. Ofta diagnoser som tjatats fram av trötta och oförstående föräldrar när barnen haft det tufft.

Varit uppe i nyheterna nu ett par gånger om personer som vuxit upp, mognat, lugnat ner sej och insett att de är helt normala välfungerande människor, men att den där diagnosen från många år tidigare ligger kvar i alla register och stänger dörrar för dem resten av livet.
För övrigt kan det också vara så att det inte är helt lätt att vara i sena tonåren i allmänhet. Ett år i uniform i en tillvaro med tydliga regler och krav innan vuxenlivet kan då vara av godo.

Jag menar, vilken av er kan med ärlighet säga att ni var mentalt solida som urberg när ni var 18-19 år gamla?

Ett år hemifrån var otroligt utvecklande för mig iaf.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
För övrigt kan det också vara så att det inte är helt lätt att vara i sena tonåren i allmänhet. Ett år i uniform i en tillvaro med tydliga regler och krav innan vuxenlivet kan då vara av godo.

Jag menar, vilken av er kan med ärlighet säga att ni var mentalt solida som urberg när ni var 18-19 år gamla?

Ett år hemifrån var otroligt utvecklande för mig iaf.

Vi var på vår pluton eniga om att det hade varit en sjukt bra idé att läsa gymnasiet EFTER lumpen…
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
För övrigt kan det också vara så att det inte är helt lätt att vara i sena tonåren i allmänhet. Ett år i uniform i en tillvaro med tydliga regler och krav innan vuxenlivet kan då vara av godo.

Jag menar, vilken av er kan med ärlighet säga att ni var mentalt solida som urberg när ni var 18-19 år gamla?

Ett år hemifrån var otroligt utvecklande för mig iaf.
Svenska försvaret gör allt för att få in muhammedaner och kvinnor, biologiska och andra, men någon med myror i byxorna klarar man inte av. Pajas-försvar rakt igenom.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
View attachment 496752
Sverige idag, muslimska brödraskapets reklam på Stockholms bussar.

Men glöm inte att Ryssland är hotet mot vår livsstil. 🥹😅
Och här rullar det på i Lingonmonarkien !
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

JA, det är färre trafikpoliser i dag än förr !​

Tycker jag nästan aldrig ser trafikpoliser där jag gillar köra MC och det kan jag tacka (?) gängkriminaliteten för !
Där har vi väl också förklaringen till att bedrägerier drar in mer än Narkotika idag.
Färre poliser mot bedrägerier också ! :huvet
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vi var på vår pluton eniga om att det hade varit en sjukt bra idé att läsa gymnasiet EFTER lumpen…
Att börja med militär utbildning, tex skjutning på friluftsdagarna redan i grundskolan är alltså en bra ide. Osäker på om jag började skjuta med m/96 i realskolan eller först i gymnasiet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Att börja med militär utbildning, tex skjutning på friluftsdagarna redan i grundskolan är alltså en bra ide. Osäker på om jag började skjuta med m/96 i realskolan eller först i gymnasiet.

I vårt fall var det nog snarare väx-upp-i-grupp som var grejen.

(Skjuta hade många gjort tidigare, hade skyttet spelat roll hade jag haft 5.0 i medelbetyg…)
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM

JA, det är färre trafikpoliser i dag än förr !​

Tycker jag nästan aldrig ser trafikpoliser där jag gillar köra MC och det kan jag tacka (?) gängkriminaliteten för !
Där har vi väl också förklaringen till att bedrägerier drar in mer än Narkotika idag.
Färre poliser mot bedrägerier också ! :huvet
Ännu en dold kostnad för det sociala experimentet med FP mfl i spetsen - hur många andra brottsoffer och dödsfall inträffar för att polisen är upptagen med denna cirkus? 50, 100, 1000?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det verkar ha gått många förbi att vi fått ett nytt parti i Sverige.
Folklistan startades av Sara Skyttedal och hoppas komma med i EU-parlamentet.

Vad är målgruppen?
Personer med Porsche och Louis Vuitton som gilar maja? :va
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Det verkar ha gått många förbi att vi fått ett nytt parti i Sverige.
Folklistan startades av Sara Skyttedal och hoppas komma med i EU-parlamentet.

Vad är målgruppen?
Personer med Porsche och Louis Vuitton som gilar maja? :va
Undrar om hon startade det partiet med ambitionen att förbättra samhället via politiken eller om det var för att hon gillar lönen och livet som EU-parlamentariker...
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Göteborgsposten skriver idag:
1712144488269.png
Inget är längre vad det ser ut som - män ser ut som kvinnor, mopeder ser ut som motorcyklar och pistoler ser nu ut som revolvrar - vad kommer härnäst?

(f.ö. är GP:s journalistkår fullständigt kass, ett antal unga vuxna som saknar allmänbildning och nödvändiga kunskaper i svenska språket - det är också Sverige idag)
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Undrar om hon startade det partiet med ambitionen att förbättra samhället via politiken eller om det var för att hon gillar lönen och livet som EU-parlamentariker...
Ytterligare en faktor kanske är att hon vägrar vika ner sig, då hon inte kan acceptera att någon annan än hon själv bestämmer hennes öde.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Sverige idag

SVT klipper i Ebbe the movie​

På den tiden så var det ju Leif GW Persson som var sexköpsexperten hos Rikspolisen ... det var ju han som fick uppdraget se över sexköpen, bland annat intervjua sexarbetarna (som det heter idag) av rikspolischefen Carl Persson.
Så det var hans rapport med Geijer som ledde till att han fick sparken. Visselblåsarens öde.
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Har ni också någon som återställer erat kapital om ni gör en dålig affär? Inte?

När vaknar pöbeln och inser att riksbanken gör oss alla fattigare och bör läggas ner omgående?

Cervenkas syn på det hela.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har ni också någon som återställer erat kapital om ni gör en dålig affär? Inte?

När vaknar pöbeln och inser att riksbanken gör oss alla fattigare och bör läggas ner omgående?

Cervenkas syn på det hela.
Det här har varit känt en tid.
I Klartext började Riksbankchefen Stefan Ingves från 2015 köpa "Bostadsobligationer" med låg ränta från byggföretagen när bankerna vägrade finansiera byggandet pga risken. Stefan Ingve körde över andra medarbetare på Riksbanken som opponerade sig. Stefan Ingve motiverar idag köpen med att andra gjorde det, dvs ECB.
Nåja SI gjorde det fullt stöd från (s)-regeringarna. Och förmodligen också från (m). Anmärkningsvärt hur lite det skrivets om det i pressen, både (s) och andra media.
Här kliar man i det längsta varandras rygg.

Tyvärr hjälper det inte lägga ner Riksbanken, avskaffa SEK, och ansluta sig till ECB och Euro för få ordning på ekonomin. Euron har ju blivit ett ekonomiskt fiasko som får Riksbanken's spekulationer i obligationer att blekna. "Alla" minns väl när Merkel sa till Reinfeldt att Sverige skulle gå i borgen för 10 Miljarder € lån till Grekland. Och Reinfeldt gick med på det !
Större delen av Eorobefolkningen lever idag i länder med så dålig offentlig ekonomi , skuld mer än 60% av BNP att de inte skulle kunna bli medlemmar i EU.
1712175960966.png
från Statista
Och detta är den officiella bilden. Hur ser det ut när man granskar siffrorna, ta tex Sverige där man håller nere "Statsskulden" genom att inte staten lånar till investeringar utan det görs av tex Trafikverket och att det görs av Trafikverket innebär visst att då blir svensk statsskuld mindre ! Bra Va !
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Har ni också någon som återställer erat kapital om ni gör en dålig affär? Inte?

När vaknar pöbeln och inser att riksbanken gör oss alla fattigare och bör läggas ner omgående?

Cervenkas syn på det hela.
Jag har så svårt ta Cervenka på allvar:

En hög med 43,7 miljarder i tvåhundralappar väger cirka 200 ton eller lika mycket som ryms i tio av försvarets transportflygplan Lockheed C-130 Hercules.

43,7 miljarder motsvarar ett års lönekostnad för 68 000 sjuksköterskor eller 74 000 grundskolelärare.

Beloppet är sju gånger mer än de 6 miljarder som regeringen nyligen sagt sig vilja skicka till de ekonomiskt pressade regionerna i vårbudgeten.

43,7 miljarder är också ungefär lika mycket som statens biståndsbudget och en tredjedel av vad det krigsrustade försvaret beräknas kosta i år.

Pengarna skulle också räcka till att renovera statsminister Ulf Kristerssons gym på Harpsund. 90 000 gånger om.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top