Sverige idag..

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vegetariskt är jättegott men ingen vill bli tvingad av en woke mattant så det har självklart en politisk dimension.
Plus att alla vet att Lycksele är ett mångkulturellt helvete så detta är sannolikt en islam -fråga, det är standard.
Säga vad man vill om mattanter, men woke är nog det sista man kan kalla dem...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Skulle säga att det är precis tvärtom. Dock bara min subjektiva bild som är lika intetsägande som din.

Jag känner bara en mattant, det är inte hon som bestämmer vad som ska serveras, hon gör bara sitt bästa med det hon har att jobba med.

Men det är klart hon upplevs "Woke" när hon tvingas servera halal-slaktad kyckling och vegetarisk mat gjord av pressad sojagegga till dom som inte vill ha det.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
För det första är det inte ”mattanterna” som bestämmer menyn; det är ”kostchefen”; oftast en bastant kvinna i 60-årsåldern med en 40-årig karriär i skolbespisningar bakom sig.

För det andra är ”mattant” inget högstatusjobb för vänsterakademiker och de ideologiskt drivna i den riktningen söker sig nog till andra mer lukrativa branscher…

Men har inte begreppet ”woke” dött ut nu sedan Tucker Carlson kommit ut som Putinrövslickande dårhushjon?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
För det första är det inte ”mattanterna” som bestämmer menyn; det är ”kostchefen”; oftast en bastant kvinna i 60-årsåldern med en 40-årig karriär i skolbespisningar bakom sig.

I Lycksele var det en bastant (öst?)Tysk man med okänd karriär bakom sig, som tyckte att ungdjävlarna skulle äta blåmusslor och saurkraut och hålla käften.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
För det första är det inte ”mattanterna” som bestämmer menyn; det är ”kostchefen”; oftast en bastant kvinna i 60-årsåldern med en 40-årig karriär i skolbespisningar bakom sig.

För det andra är ”mattant” inget högstatusjobb för vänsterakademiker och de ideologiskt drivna i den riktningen söker sig nog till andra mer lukrativa branscher…

Men har inte begreppet ”woke” dött ut nu sedan Tucker Carlson kommit ut som Putinrövslickande dårhushjon?
Du verkar ha en färdig bild av människor baserat på yrkesval. Intressant.

Hur ser profilen ut för de som jobbat inom kommunen i hela sitt yrkesliv?
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Exakt, och min poäng är att de många gånger inte ens smakar på maten. Ibland har de missat att det är vegetariskt och då äter de med god aptit. "-Va, är det inte köttfärs menar du?" har jag hört mer än en gång när den finnige tonårspojken hämtar påfyllning för andra gången...

Har dina ungar blodsockerbrist pga att maten saknar kött så ligger nog felet någon helt annanstans än i maten.
Nej, det har såklart blodsockerbrist för att de inte äter maten, inte för att de skulle få blodsocker av kött.
personligen äter jag ofta och gärna vegetariskt och har matlagning som hobby. Två av mina tre barn har tyvärr inte fattat grejen med mat och äter så lite som möjligt förutom om det serveras pannkakor. Den äldsta är så känslig att han omedelbart känner skillnad på hur maten smakar om jag ändrat minsta lilla i tex köttfärssåsen. Han kan nog fankänna av vegofärs innan den ens lämnat frysen, och om han har svårt med vanlig köttfärs så är det omöjligt med vegetarisk.

Vad jag stör mig på är att vi plötsligt har åsidosatt ungarnas behov av att äta under skoldagen till förmån för att sätta en klimatsmart stämpel på kommunens hemsida.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Precis, varför laborera med skolmaten, det är viktigare att ungarna hittar något dom äter än att det är en viss del klimatkompenserade bönor från sydafrika i kosten.

Tycker man att det är viktigt att ungarna tvingas äta blåmusslor och sojafärs får man servera det hemma.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det stjäls bensin.
Visst, det har det väl alltid gjorts, och med stigande priser ökar... ...incitamentet, typ, att tanka på annans bekostnad.

Men, kamerabevakade pumpar och betalning i förväg har minskat möjligheterna.

Så hur bär den moderna bensintjyven sig åt på macken?





image00001.jpg


Tydligen bär man ut alkylatbensin dunkvis från macken, tankar över en bit ifrån och slänger dunkarna där man står och går.

Jag ser det över hela landet. Bilden är från Lund, men det händer på fler ställen.

Ett tips? Njae, mest riktat till mackpersonal isf.
Det är inte en pågående motorsågsmassaker som boostar försäljningen av den dyra dunksoppan.
Lås in det ni vill ha betalt för!
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
För det första är det inte ”mattanterna” som bestämmer menyn; det är ”kostchefen”; oftast en bastant kvinna i 60-årsåldern med en 40-årig karriär i skolbespisningar bakom sig.

För det andra är ”mattant” inget högstatusjobb för vänsterakademiker och de ideologiskt drivna i den riktningen söker sig nog till andra mer lukrativa branscher…

Men har inte begreppet ”woke” dött ut nu sedan Tucker Carlson kommit ut som Putinrövslickande dårhushjon?
Vet inte varför du vill flytta fokus till Tucker Carlson men jag gissar att det beror på att du inte står på helt solid grund i din argumentation.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Man är inte mätt lika länge på grönsaker som på proteiner så jag tror visst att särskilt barn kan vara väldigt hungriga när det kommer hem från skolan runt kl 14-15:30 och inte har ätit sedan lunchen som ibland kan vara så tidigt som 10:30. Och särskilt om lunchen var vegetarisk.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ja, för köttsubstituten fungerar ju jättebra
Samma med andra näringsämnen. Biotillgänglighet/upptag är sämre i vegetabilier. Hemjärn vs icke-hemjärn, retinol vs betakaroten och ALA vs EPA/DHA tex. Och då innan man ens tagit hänsyn till fytater, lektiner, oxalater och annat kemiskt joks som växterna har som försvar mot angrepp. Insekticider, fungicider och herbicider får man ofta på köpet av de bra vegetariska rätterna också.
Ät vegetariskt sa dom. Det är nyttigt sa dom.

Hur mycket spannmål tror ni man hittade i Sverige i december för 5000 år sedan? Älg fanns det iaf...
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Man är inte mätt lika länge på grönsaker som på proteiner så jag tror visst att särskilt barn kan vara väldigt hungriga när det kommer hem från skolan runt kl 14-15:30 och inte har ätit sedan lunchen som ibland kan vara så tidigt som 10:30. Och särskilt om lunchen var vegetarisk.

Allt handlar om hur man komponerar maten. Linser innehåller mer protein än kyckling tex. Det är främst veganfolket som måste tänka till då de får svårare att få i sig spårämnen och mineraler men en köttfri dag i veckan märks inte näringsmässigt om man äter som vanligt.

Minst en gång i veckan bör man för övrigt äta inälvsmat - av samma anledning.


Själv är jag däremot en utpräglad carnivor då vi har både vild torsk, lax, älg och ren i frysen, numer tyvärr mindre skogsfågel då tiden är begränsad.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Att barn klagar på skolmaten är en gammal svensk tradition. Utan att det egentligen är nåt större fel på den, har man insett så här i efterhand.
Det var säkert heller inget fel på Lyckseles nya matsedel. Ja förutom att den var ny då.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top