Sverige idag..

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Vänsterkurva för Norrgående trafik. Som Lastbilen.

Det här är väl platsen där RangeRovern krockat med Lastbilen ?
Och sedan har Range Rovern kasat med Lastbilen ca två mittmarkeringar "bakåt.
Innan bilarna stannat.
(hur långt är detta ?, två mittmarkeringar ? någon som vet.)
Att krocka en personbil med en lastbil som håller 90km/h bli borde bli som sammanlagd hastighet i en stenmur ?
Eller är det ännu värre för personbilen åker ju baklänges ?

Anmärkning: Fotot i #7067 tror jag är taget
när Range Rovern fortfarande befann sig på rätt södergående körbana i en högerkurva för södergående.
Min reflektion när jag ser det är att ett hjul (vänster framhjul?) inte roterar utan är låst,
därav det kraftiga svarta hjulspåret.
Kan luftfjädringen "smällt" och hjulet låst sig mot hjulhuset ?
Eller varför roterar inte ett hjul utan verkar låst ?
Bilden är ju helskum. Längden på och avstånd mellan streckningarna, stolparna tätt som energiskog och ser inte personen ut som Gargantua? Måste ha mixtrat med bilden för att göra någon slags poäng jag inte begriper. Bara att jämföra med andra bilder som gemensamt visar på ett mer utdraget förlopp. Inga proportioner stämmer.

Undrar mer om de 3 smällarna någon vittnade om. Var och när de skedde hade varit intressant.

På Werzions bild ser det ut som att lastbilschauffören, av vilken anledning (t ex tid) det vara må, inte förmått en tendens till undanmanöver. Här ser streckningarna ut som de ska och att det inte är några knyckar i 90 graders vinkel.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Bilden är ju helskum. Längden på och avstånd mellan streckningarna, stolparna tätt som energiskog och ser inte personen ut som Gargantua? Måste ha mixtrat med bilden för att göra någon slags poäng jag inte begriper. Bara att jämföra med andra bilder som gemensamt visar på ett mer utdraget förlopp. Inga proportioner stämmer.

Undrar mer om de 3 smällarna någon vittnade om. Var och när de skedde hade varit intressant.

På Werzions bild ser det ut som att lastbilschauffören, av vilken anledning (t ex tid) det vara må, inte förmått en tendens till undanmanöver. Här ser streckningarna ut som de ska och att det inte är några knyckar i 90 graders vinkel.

Detta är en helt naturlig effekt av att bilden är tagen med ett teleobjektiv på långt avstånd. Då trycks perspektivet ihop och saker ser ut att stå närmare varandra än vad de gör i verkligheten. Det omvända gäller vid användning av vidvinkelobjektiv. Sannolikt har väl olycksplatsen varit avspärrad och det har varit svårt för fotografer att komma tillräckligt nära och då är det teleobjektiv som gäller.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vänsterkurva för Norrgående trafik. Som Lastbilen.

Det här är väl platsen där RangeRovern krockat med Lastbilen ?
Och sedan har Range Rovern kasat med Lastbilen ca två mittmarkeringar "bakåt.
Innan bilarna stannat.
(hur långt är detta ?, två mittmarkeringar ? någon som vet.)
Att krocka en personbil med en lastbil som håller 90km/h bli borde bli som sammanlagd hastighet i en stenmur ?
Eller är det ännu värre för personbilen åker ju baklänges ?

Anmärkning: Fotot i #7067 tror jag är taget
när Range Rovern fortfarande befann sig på rätt södergående körbana i en högerkurva för södergående.
Min reflektion när jag ser det är att ett hjul (vänster framhjul?) inte roterar utan är låst,
därav det kraftiga svarta hjulspåret.
Kan luftfjädringen "smällt" och hjulet låst sig mot hjulhuset ?
Eller varför roterar inte ett hjul utan verkar låst ?

Det faktum att bilen verkar ha blivit överstyrd och sladdat får mig och tro att det är ett bakhjul som fått punktering(eller annat fel).
Att ett spår är svartare kan också bero på att gummiringen på fälgen har annat gummi än däcken. Det känns mer sannolikt än att ett hjul skulle ha låst sig helt.
Menar alltså, den gummiringen som ska gå att köra på efter en punktering.
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Menar du att folk som röstar på S och MP är människor som är vakna och kloka och tänker själva?
Jag tycker personer som historiskt röstat på MP säkert kunnat vara intelligenta och pålästa politiskt. Men upplever det svårt att ha förtroende för partiet idag, då de inte direkt lyckats åstadkomma några miljöförbättrande åtgärder, ens när de var stora.

S kan jag absolut tänka mig innehålla hela skaran, med andra ord skulle tro att S är representativt för normalfördelningen i riket.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det faktum att bilen verkar ha blivit överstyrd och sladdat får mig och tro att det är ett bakhjul som fått punktering(eller annat fel).
Att ett spår är svartare kan också bero på att gummiringen på fälgen har annat gummi än däcken. Det känns mer sannolikt än att ett hjul skulle ha låst sig helt.
Menar alltså, den gummiringen som ska gå att köra på efter en punktering.
På fotot i #7067 är det svagare hjulspår ovanpå de "svartaste". Är det så att det är ett bakhjul som låst sig har alltså bakhjulet varit på väg mot wireräcket först och följts av framhjul som sladdat över spåret från bakhjulet.

I så fall som jag ser det har Range Rovern åkt baklänges genom wireräcket.
Men poliserna tränar väl körning baklänges ?
Backa i lite högre hastighet. Men han kanske inte fått i backen och det svarta spåret är för att motorn driver bakhjulet framåt samtidigt som Range Rovern åker baklänges genom wireräcket ?
 

niclas88

Medlem
Gick med
22 Jun 2014
Ort
Järna
Hoj
KTM 990 adv Yamaha XT 600 Yamaha WR250r Yamaha WR400f
Jag tycker personer som historiskt röstat på MP säkert kunnat vara intelligenta och pålästa politiskt. Men upplever det svårt att ha förtroende för partiet idag, då de inte direkt lyckats åstadkomma några miljöförbättrande åtgärder, ens när de var stora.

S kan jag absolut tänka mig innehålla hela skaran, med andra ord skulle tro att S är representativt för normalfördelningen i riket.
Om det nu är människor som är kloka o vakna som du tycker som röstar på S. Varför har dessa kloka vakna människor tillåtit massinvandring som håller på att slita sönder Sverige, med skjutningar sprängningar och med kriminalitet som aldrig aldrig funnits i Sverige tidigare?
Tycker du det är klokt och ansvarsfullt?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
På fotot i #7067 är det svagare hjulspår ovanpå de "svartaste". Är det så att det är ett bakhjul som låst sig har alltså bakhjulet varit på väg mot wireräcket först och följts av framhjul som sladdat över spåret från bakhjulet.

I så fall som jag ser det har Range Rovern åkt baklänges genom wireräcket.
Men poliserna tränar väl körning baklänges ?
Backa i lite högre hastighet. Men han kanske inte fått i backen och det svarta spåret är för att motorn driver bakhjulet framåt samtidigt som Range Rovern åker baklänges genom wireräcket ?

Kan man verkligen avgöra vilket däck som ritat före det andra?

Backa? Ja, jag tror iofs att dom åkt halvt baklänges genom räcket. Dom har ju först varit i räcket en gång sen ut på vägen igen och dom har väl helt enkelt snurrat runt helt okontrollerat på retursladden.

Det är så jag tolkar spåren men inte baserat på att jag tycker mig kunna avgöra vilket däck som ritat över det andra utan bara baserat på hur dom svänger över vägen.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Frågan är inte så svår, det handlar nämligen om vilken social kostnad det är att engagera sig i SD respektive andra partier, och då förstås vilken typ av människor som inte bryr sig om det sociala priset.
Det tror jag är den främsta orsaken.
Men det förklarar inte Centerpartiets och Miljöpartiets överrepresentation gällande sexualbrott mot barn, är det någon som har en teori?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Har vi några kattägare här?
Jag bor i samma hus som två katter, men de skulle aldrig acceptera att jag påstår att jag äger dem.

Egentligen tycker jag att det är alldeles för dåligt reglerat med katter. Jag har tagit hand om några katter som lämnats vind för våg och sen hamnat på katthem. Jag skulle aldrig ha katter gående fritt utomhus om de inte var steriliserade. Tyvärr tänker inte alla som jag.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag bor i samma hus som två katter, men de skulle aldrig acceptera att jag påstår att jag äger dem.

Egentligen tycker jag att det är alldeles för dåligt reglerat med katter. Jag har tagit hand om några katter som lämnats vind för våg och sen hamnat på katthem. Jag skulle aldrig ha katter gående fritt utomhus om de inte var steriliserade. Tyvärr tänker inte alla som jag.
Är i indirekta kattköpartankar kan man säga och vad jag fattar så är denna ett försök att reglera detta för första gången.
2 § Djurhållaren ska vidta nödvändiga försiktighetsåtgärder för att förebygga oplane-
rad, oönskad eller överdriven reproduktion av de djur som han eller hon ansvarar för.

Allmänna råd till 6 kap. 2 §
Katter som rör sig fritt utomhus bör vara kastrerade, steriliserade eller på annat
sätt förhindrade från att kunna föröka sig okontrollerat.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det där med sommarkatt måste i alla fall vara en myt.
Är det någon som känner någon som tyckt det är okej att köpa katt till barnen och lämna på landet efter semestern? Låter helt påhittat, och då har jag ändå träffat rätt många miffon.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag tror inte att folk lämnar katter med berått mod, men det är gott om honkatter som får ungar på alla möjliga ställen som ingen märker när det händer.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag tror inte att folk lämnar katter med berått mod, men det är gott om honkatter som får ungar på alla möjliga ställen som ingen märker när det händer.
Yes, det händer säkert. Ser att någon skrivit på temat.
Sedan kan man förvisso undra ändå, kolla blocket på hundar nu, när alla börjar gå tillbaka till kontoret. Man tror inte det är sant, men det verkar det vara.
2818c5c093c79e74901a36454ceac5f9.jpg


Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
b656fa190f3a32b2dc5bbe1998e3746c.jpg
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det där med sommarkatt måste i alla fall vara en myt.
Är det någon som känner någon som tyckt det är okej att köpa katt till barnen och lämna på landet efter semestern? Låter helt påhittat, och då har jag ändå träffat rätt många miffon.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
Pratades en hel del om problemet när jag gick i låg-mellan, vilket skedde på yngre juratiden. Vi skulle stötta på något vis, ekonomiskt eller ta hand om katter, minns inte så noga men det var alltid överskott på katter. Ingen turistfälla där jag växte upp men neråt kusten däremot.

Ibland hittar katterna nåt hem, eller gård där de kan bli mätta och skyddade. I andra fall blir räven mätt. Bäst om förutsättningar för självförsörjning finns, så de inte blir för bortklemade.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Frågan är inte så svår, det handlar nämligen om vilken social kostnad det är att engagera sig i SD respektive andra partier, och då förstås vilken typ av människor som inte bryr sig om det sociala priset.
Det tror jag är den främsta orsaken.
Men det förklarar inte Centerpartiets och Miljöpartiets överrepresentation gällande sexualbrott mot barn, är det någon som har en teori?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
Antagligen för att Centerpartister och Miljöpartister är Djurintresserade.
Och det är barn också, Djurintresserade.
Och så möts de....
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det där med sommarkatt måste i alla fall vara en myt.
Är det någon som känner någon som tyckt det är okej att köpa katt till barnen och lämna på landet efter semestern? Låter helt påhittat, och då har jag ändå träffat rätt många miffon.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
Det är slutet på sommaren och många sommarstugeägare har städat ur och begett sig hem till stan. Men att det skulle lämnas kvar en massa sommarkatter är en långlivad skröna.

 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Antagligen för att Centerpartister och Miljöpartister är Djurintresserade.
Och det är barn också, Djurintresserade.
Och så möts de....
Bra teori, jag tänkte det kunde ha något med det här vulgärlibera synsättet att göra, och om man är okej med alla möjliga avarter gissar jag att pedofili bara blir ännu en grej på intresselistan.
Eller så söker sig pedofiler till de mest korkade grupperna då de är lättast att dupera.
Apropå det såg jag att Federley var i Hanif Balis kommentarsfält, av alla ställen, i morse och sökte upprättelse.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Om det nu är människor som är kloka o vakna som du tycker som röstar på S. Varför har dessa kloka vakna människor tillåtit massinvandring som håller på att slita sönder Sverige, med skjutningar sprängningar och med kriminalitet som aldrig aldrig funnits i Sverige tidigare?
Tycker du det är klokt och ansvarsfullt?
Rimliga personer kanske ser andra problem och möjligheter i samhället än invandrare?
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top