Sverige idag..

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Österrikisk ekonomi betraktar ekonomi utifrån verkligheten/mänskligt handlande/praxeologi och rent vetenskapligt förklaras sedan det som utifrån detta observerats.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
"Drygt 870.000 personer som inte är folkbokförda i Sverige har fått ett samordningsnummer för att kunna leva och verka här. I flera år har polisen och Skatteverket slagit larm om att runt 45 procent av dem inte har styrkt sin identitet.

– Vi har ett parallellsamhälle som bara växer och vi har tappat kontrollen över vilka som är här, säger Marit Murphy Handelsberg, civil utredare vid gränspolisen."
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jo, men nu var fråga om herrn anser att vi borde viga mer pengar till bistånd vs gratisboende i Sverige?

Eller tror du på riktigt att det är ett nollsummespel enligt Keynes teorier?


Att sedan jämföra migrationen idag med utvandringen som skedde till USA är förhoppningsvis en avsiktlig brandfackla. Det är milsvida skillnader mellan dessa händelser, vilket du troligen också förstår, då du verkar vara en tänkande människa i övrigt.
Tror inte alls han förstår så mycket som du försöker ge sken av. I så fall hade han inte dragit upp fake news migrationsinfo/CUF eller påstått att det är jättemånga flyktingar i Libanon i samma andetag som Sveriges havererade massinvandring.
Helt klart ett troll, medvetet eller omedvetet.


Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Raderad medlem 51742

Guest
Hmm... vad hände med tråden under tiden jag var borta?
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Hmm... vad hände med tråden under tiden jag var borta?

jag tror att det som hände är att dom flesta är överens om att det största felet idag i sverige är att massinvandring och antal personer/figurer som ej jobbar för sig eller bidrar med en enda krona till svenska välfärden är det stora problemet.... kortfattat.
 

Raderad medlem 51742

Guest
jag tror att det som hände är att dom flesta är överens om att det största felet idag i sverige är att massinvandring och antal personer/figurer som ej jobbar för sig eller bidrar med en enda krona till svenska välfärden är det stora problemet.... kortfattat.

För att råda total konsensus förefaller tråden ha oväntat hög grad av polarisering. Jag tycker snarare det ser ut som att tråden gick från att diskutera komplexiteten och nyanserna i just det du skriver till att med en allt hårdare ton diskutera huruvida grundantagandet är sant eller falskt.
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
För att råda total konsensus förefaller tråden ha oväntat hög grad av polarisering. Jag tycker snarare det ser ut som att tråden gick från att diskutera komplexiteten och nyanserna i just det du skriver till att med en allt hårdare ton diskutera huruvida grundantagandet är sant eller falskt.

ok...
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
För att råda total konsensus förefaller tråden ha oväntat hög grad av polarisering. Jag tycker snarare det ser ut som att tråden gick från att diskutera komplexiteten och nyanserna i just det du skriver till att med en allt hårdare ton diskutera huruvida grundantagandet är sant eller falskt.

Meningsskiljaktigheterna ligger i huruvida man vill öka klyftorna och i förlängningen etablera parallellsamhällen. Det är möjligt att vänstern tagit inspiration från länder såsom USA, HK, SG, UAE, där billig arbetskraft importerats för att serva den lokala medel- och överklassen.

Personligen har jag det oförskämt bra och tillhör ekonomiskt sett de stora vinnarna av en utveckling i den riktningen. Det jag opponerar mig emot är marginaliseringen av pensionärer och andra som redan är utsatta i dagens samhälle - det är dessa som kommer få det sämre och jag anser att vi som kan bör stå upp för dem.

Det är tråkigt att vissa saknar basal medmänsklighet och en välplacerad tacksamhet för de som gått före oss.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Meningsskiljaktigheterna ligger i huruvida man vill öka klyftorna och i förlängningen etablera parallellsamhällen. Det är möjligt att vänstern tagit inspiration från länder såsom USA, HK, SG, UAE, där billig arbetskraft importerats för att serva den lokala medel- och överklassen.

Personligen har jag det oförskämt bra och tillhör ekonomiskt sett de stora vinnarna av en utveckling i den riktningen. Det jag opponerar mig emot är marginaliseringen av pensionärer och andra som redan är utsatta i dagens samhälle - det är dessa som kommer få det sämre och jag anser att vi som kan bör stå upp för dem.

Det är tråkigt att vissa saknar basal medmänsklighet och en välplacerad tacksamhet för de som gått före oss.

...och här har vi en av anledningarna till att S tappar till SD. Effekten av politiken blir den du skriver, men samtidigt skulle ingen politiker säga att det är syftet. Det blir en målkonflikt som inte går ihop för väljarna eftersom vänstern borde vara de som motverkar klyftor.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
...och här har vi en av anledningarna till att S tappar till SD. Effekten av politiken blir den du skriver, men samtidigt skulle ingen politiker säga att det är syftet. Det blir en målkonflikt som inte går ihop för väljarna eftersom vänstern borde vara de som motverkar klyftor.


Ja. S har övergivit arbetare och fd arbetare nu pensionärer.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Apropå belastningen på välfärdssystemet har det nu kommit mer data som visar hur lång tid det tar för utomvästliga invandrare att komma upp till en inkomst om minst 20 000 kr/månad. Tidigare har man endast diskuterat mediantiden till att komma i någon form av arbete och det har då visat att det tar 8-9 år innan 50% är i arbete, men det har då definierats som endast minst en timmes arbete i veckan och även inkluderat diverse arbetsmarknadsprogram.

Nu har professor Sven-Olov Daunfeldt med flera på Handelns Forskningsinstitut undersökt saken. Daunfeldt skriver så här:

Resultaten visar att endast 29% av de utrikes födda från Afrika och Asien har en månadslön som överstiger 20 000 kronor efter 9 år i Sverige. Efter 15 år har andelen ökat till 37%. Hälften av alla utrikes födda som var i åldern 21-50 år när de anlände till Sverige är efter 15 år arbetslösa, utanför arbetskraften eller i ett arbetsmarknadspolitiskt program.

Detta står i ganska stark kontrast mot det Stefan Löfvén påstod nyligen: att tiden för att få nyanlända i arbete skulle ha kortats från nio år 2014 till 4,5 år i dag.

Resultatet går att ta del av här: https://handelnsforskningsinstitut.se/wp-content/uploads/2019/11/hfinote01.pdf
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
...och här har vi en av anledningarna till att S tappar till SD. Effekten av politiken blir den du skriver, men samtidigt skulle ingen politiker säga att det är syftet. Det blir en målkonflikt som inte går ihop för väljarna eftersom vänstern borde vara de som motverkar klyftor.

Ja, det är lite som om M skulle höja skatterna eller SD släppa invandringen fri.
Det händer inget eller går tom åt fel håll.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Apropå belastningen på välfärdssystemet har det nu kommit mer data som visar hur lång tid det tar för utomvästliga invandrare att komma upp till en inkomst om minst 20 000 kr/månad. Tidigare har man endast diskuterat mediantiden till att komma i någon form av arbete och det har då visat att det tar 8-9 år innan 50% är i arbete, men det har då definierats som endast minst en timmes arbete i veckan och även inkluderat diverse arbetsmarknadsprogram.

Nu har professor Sven-Olov Daunfeldt med flera på Handelns Forskningsinstitut undersökt saken. Daunfeldt skriver så här:



Detta står i ganska stark kontrast mot det Stefan Löfvén påstod nyligen: att tiden för att få nyanlända i arbete skulle ha kortats från nio år 2014 till 4,5 år i dag.

Resultatet går att ta del av här: https://handelnsforskningsinstitut.se/wp-content/uploads/2019/11/hfinote01.pdf

Det är en bättre vald synvinkel än 1 timme per vecka men 20000 är iofs en lite väl högt vald tröskel, jag undrar om en städerska kommer upp i sån lön?
15000 kr kunde ha varit en lämpligare vald nivå, det räcker för att försörja både sig själv och ytterligare en person utan bidrag om man vill.

Fast när man läser länken inser man att det är lite av hårklyveri när ca 50% är arbetslösa, i åtgärder eller helt utanför arbetsmarknaden även efter 9år.
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top