Sverige idag..

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nu känner jag mig jeTtE-TryGg!11!!!11! :3freak #IroniMätareITopp
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Haha igår deltog jag som utställare i en dansk digital mässa som riktar sig mot svenska marknaden. Bland det första arrangören säger är att "svenskarna förstår inte danska - prata engelska om ni vill vara säkra på att bli förstådda". :)

Jag har danska kollegor som inte ens danskarna själva förstår, bland annat en tekniker som inte får ha jourtjänstgöring då ingen förstår honom. Danska barns språkutveckling tar betydligt längre tid än alla andra länders.

Det är ett muppigt språk! Många skåningar i min ålder som vuxit upp med dansk tv kan ändå inte förstå danska.

Men det går. Jag har kämpat och är rätt grym på danska numera, både att förstå och göra mig förstådd.
Får mig att tänka på det här youtubeklippet.

 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Nej alltså ärligt talat så tycker jag det är ett hån mot hårt arbetande skattebetalare som gör rätt för sig att han får leva vidare på detta vis med en fantasilön som många aldrig kommer i närheten av. En lön de också tvingas finansiera.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Nej alltså ärligt talat så tycker jag det är ett hån mot hårt arbetande skattebetalare som gör rätt för sig att han får leva vidare på detta vis med en fantasilön som många aldrig kommer i närheten av. En lön de också tvingas finansiera.
Jag håller med helt. Hade jag misskött mitt jobb på det viset hade jag inte fått chansen igen. Varför skall det vara annorlunda för honom? Tyvärr är det just sådant här som underbygger politiker- och tjänstemannaförakt.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Tror ingenting i det fallet. Jag konstaterar att han tycks ha fått det uppdrag som åtminstone jag trodde att MSB hade...
Ytterligare en intressant nyans av det hela är väl för övrigt att bakgrunden och syftet till att MSB inrättades som myndighet för att vara en samordnande krisberedskap uppvisar slående likheter med hur man nu beskriver Eliassons nya uppdrag.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
uppvisar slående likheter med hur man nu beskriver Eliassons nya uppdrag.
...samtidigt som jag är förvånad över varför media inte har varit mer på hugget över anledningen till hans flygresa. Det var ju inte i dignitet med Federley men ändock så pass allvarlig att rikets säkerhet skulle kunna äventyras. Vad har han för hållhakar som gör att han få stanna kvar inom offentligheten?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
...samtidigt som jag är förvånad över varför media inte har varit mer på hugget över anledningen till hans flygresa. Det var ju inte i dignitet med Federley men ändock så pass allvarlig att rikets säkerhet skulle kunna äventyras. Vad har han för hållhakar som gör att han få stanna kvar inom offentligheten?
Ja dom bilderna han har på övriga regeringens sexorgier måste vara saftiga...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
...samtidigt som jag är förvånad över varför media inte har varit mer på hugget över anledningen till hans flygresa. Det var ju inte i dignitet med Federley men ändock så pass allvarlig att rikets säkerhet skulle kunna äventyras. Vad har han för hållhakar som gör att han få stanna kvar inom offentligheten?

Jag har snarare funderat på om inte Eliasson är en såndär "målvakt" som får ta skitjobben att göra om myndigheter. Givetvis blir det impopulärt och mycket oväsen så han "offras" för att göra populasen nöjda - fast omorganisationen är ju sedan gjord.

Sedan vidare till nästa myndighet som fastnat i gamla hjulspår. En revolverman på svenskt vis. I sitt kontrakt har han då att han får ta all skit i medierna men sitter säkert i sin anställning. Då slipper ju politikerna hamna i skitstormen och det går ganska raskt att förändra ganska tröga strukturer.

Dan Eliasson är ingen duvunge och jag tror faktiskt inte att han är särskilt korkad.


(Vill för tydlighets skull klargöra att jag är ingen fan av Eliasson eller något särskilt parti men jag har sett några "dealar" i verkligheten som påminner om scenariot ovan.)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Visst förkommer det målvaktsjobb, men dom personerna brukar göra ett, max två såna uppdrag innan pension.

Eliasson har väl inte direkt reformerat någonting, I alla fall inte till det bättre, hans efterträdare har fått röja upp röran han har lämnat.

Nej, jag tror faktiskt på gedigen inkompetens i det här fallet, att man hittar på ett nytt jobb som inte tidigare har funnits åt honom tyder ju på "hållhake-teorin" annars hade man ju bara tackat för målvaktsjobbet och skickat hem honom att lyfta pension...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jodå, han fick ju uppdraget att genomföra Polisens största omorganisation sedan förstatligandet. Vilket han också gjorde. Innan dess var han generaldirektör på Försäkringskassan i tre år och innan dess Migrationsverket i fem år. Extremt impopulära poster som knappast renderar pluspoäng någonstans... och så MSB som skulle väckas upp ur törnrosasömnen där efter "den eviga freden".

Jag tror på "målvaktsteorin". :fyllisar
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Som vilken annan bananrepublik som helst.
Chefen på äldreboendet lät sin egen familj vaccinera sig mot covid-19 – samtidigt som personal blev utan vaccin.

 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället

0:46 - "Comes in right around 30 dollars"

aviation_usd_to_sek.jpg

Svenska plånböcker gråter, de småländska gråter en skvätt extra (så länge det är gratis vill säga).
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja

0:46 - "Comes in right around 30 dollars"

View attachment 458365

Svenska plånböcker gråter, de småländska gråter en skvätt extra (så länge det är gratis vill säga).
Dom kan gott höja priset ännu mer, vem fan bryr sig om priset på sprit liksom, jämför bensinpriset istället.

Om det krävs en liter sprit varje morgon för att man måste till jobbet kanske man ska byta jobb...
Behövs det sedan en liter till för att man måste hem kanske man ska söka hjälp med livet...
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top