Sverige idag..

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
"Norrland" som geografisk angivelse är ju i bästa fall lite gulligt i sin tanklösa ignorans men oftast snarare provocerande stockholmscentriskt. Väder är lokala fenomen, då kan man ju inte ange ett område som är längre än Tyskland och säga att det skall snöa där.
N-ordet ska vi väl inte säga längre?
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Nu kollar jag ju inte vädret eftersom det inte intresserar mig. SR P1-s land- och sjöväder är däremot föredömligt formulerad och avhandlar alla mätpunkter likvärdigt. Från Tyborön och Oksöy fyr till Kemi fyr och Storön. En mycket fin avrundning på kvällen 21.50.

P1:s sjöväderprognos med tillhörande observationer är ren poesi.

Arcona, sydväst 7, god sikt.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Kollade precis vad slaskpressen skriver om vädret som råder utanför fönstret just nu...

Snöchock...
Snösmocka...
Snökaos...

Nej du kära lilla uppmärksamhetstörstande brat som har mage att kalla dig journalist efter sex veckor på en folkhögskola, här råder varken ”chock”, ”smocka” eller ”kaos”. Det snöar ungefär så intensivt som det brukar flera gånger varje vinter och det här snöfallet har ju dessutom funnits med på prognosen en längre tid, så ingen känner sig chockad eller överrumplad. Är man hemma skottar man sin gård eller uppfart, är man på jobbet gör man det lite senare, innan man börjar fundera på allt kul man kan hitta på i pudret till helgen.

Ingen är skadad, ingen håller på att dö och det ligger inga blodsprutande lemlästade människor i snödrivorna. Således känns ”kaos” något överdrivet och snösmocka vet ingen ens vad det betyder.

Kan man möjligtvis dra slaskpressen som kollektiv inför Svenska Akademien för att de missbrukar språket, eller rent av inför tinget för att de sprider en nyhetsrapportering som inte stämmer överens med verkligheten...?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Kollade precis vad slaskpressen skriver om vädret som råder utanför fönstret just nu...

Snöchock...
Snösmocka...
Snökaos...

Nej du kära lilla uppmärksamhetstörstande brat som har mage att kalla dig journalist efter sex veckor på en folkhögskola, här råder varken ”chock”, ”smocka” eller ”kaos”. Det snöar ungefär så intensivt som det brukar flera gånger varje vinter och det här snöfallet har ju dessutom funnits med på prognosen en längre tid, så ingen känner sig chockad eller överrumplad. Är man hemma skottar man sin gård eller uppfart, är man på jobbet gör man det lite senare, innan man börjar fundera på allt kul man kan hitta på i pudret till helgen.

Ingen är skadad, ingen håller på att dö och det ligger inga blodsprutande lemlästade människor i snödrivorna. Således känns ”kaos” något överdrivet och snösmocka vet ingen ens vad det betyder.

Kan man möjligtvis dra slaskpressen som kollektiv inför Svenska Akademien för att de missbrukar språket, eller rent av inför tinget för att de sprider en nyhetsrapportering som inte stämmer överens med verkligheten...?
Ja alltså sweet baby jesus wept, vad har hänt?

Snösmocka
Snösnyting
Rysskyla
Iskyla
Snökanon
...und so weiter.

Festligt var det i chatten på SVT för någon vecka sedan när någon just ifrågasatte ordet "iskyla". Svaret från SVT var "det är inget uttryck de använder sig av". Just ISKYLA stod i den rapportering av SVT som chatten hörde till. Tusan vet varför dessa ord behövs. Räcker det inte med att säga att det snöar, ungefär som det brukar göra på vintern i Sverige?

Antagligen trendord. När SD kom in i Riksdagen använde ALLA uttrycket "salongsfähig". Senaste modeuttrycket som politikerna slänger sig med nu är ju "game changer". Så vansinnigt jävla töntigt. ?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja, och häromdagen såg jag en annons inför en filminspelning där de eftersökta skådespelarna skulle tala "genuin norrländska"...

Dög inte "svealändska" eller "götaländska"?

Nu kollar jag ju inte vädret eftersom det inte intresserar mig. SR P1-s land- och sjöväder är däremot föredömligt formulerad och avhandlar alla mätpunkter likvärdigt. Från Tyborön och Oksöy fyr till Kemi fyr och Storön. En mycket fin avrundning på kvällen 21.50.
Det torde väl vara samiska eller meänkieli ?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Danmark...

Jag vet enligt säkra källor att bl.a. sprutor på väg till norra Sverige sitter fast i Danmark och detta gör mig lite smått förbannad...Ett skitigt jävla lilleputtland på en fuktig och möglig sandbank med en konstant bakfull lågintelligent befolkning som ingen förstår vad de säger ska alltså få riskera livet på våra gamlingar...?

Dags att börja fundera på bro, tunnel eller kraftigt utbyggd färjetrafik direkt till Tyskland, sedan bypassar vi dem och spränger dessutom bort bron i Malmö så att de äckliga jävlarna inte kan komma hit med sitt konstanta vomiterande läte.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Haha.
Ja att prata med danskar är ett kroniskt missförstånd.
Haha igår deltog jag som utställare i en dansk digital mässa som riktar sig mot svenska marknaden. Bland det första arrangören säger är att "svenskarna förstår inte danska - prata engelska om ni vill vara säkra på att bli förstådda". :)

Jag har danska kollegor som inte ens danskarna själva förstår, bland annat en tekniker som inte får ha jourtjänstgöring då ingen förstår honom. Danska barns språkutveckling tar betydligt längre tid än alla andra länders.

Det är ett muppigt språk! Många skåningar i min ålder som vuxit upp med dansk tv kan ändå inte förstå danska.

Men det går. Jag har kämpat och är rätt grym på danska numera, både att förstå och göra mig förstådd.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag har danska kollegor som inte ens danskarna själva förstår, bland annat en tekniker som inte får ha jourtjänstgöring då ingen förstår honom.
Haha vafan. Riktigt roligt ju.
Ett märkligt "arbetsmiljöproblem", det är nått för HR att bita i.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Haha vafan. Riktigt roligt ju.
Ett märkligt "arbetsmiljöproblem", det är nått för HR att bita i.
It's funny because it's true! Det är verkligen så. Tror HR duckar den frågan, de förstår nog inte heller vad han säger. :ROFLMAO:

Jag har släpat med honom på många projekt, för han är en riktigt bra tekniker, men han är verkligen svår att förstå. Förutom en tung dansk dialekt så pratar han både snabbt och sluddrigt.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
It's funny because it's true! Det är verkligen så. Tror HR duckar den frågan, de förstår nog inte heller vad han säger. :ROFLMAO:

Jag har släpat med honom på många projekt, för han är en riktigt bra tekniker, men han är verkligen svår att förstå. Förutom en tung dansk dialekt så pratar han både snabbt och sluddrigt.
Som den här då ungefär fast på danska? Minus vapen och lite annat.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top