Sverige idag..

Tycker du Honda bygger tråkiga hojar? Gå med i styrelsen!

:hihi

Seriöst, tror du på det själv? Du skall flaskmatas in från ungdomsförbund. Din tro på systemet är dock beundransvärd

Lägg till att den som går in i ett parti och har egna idéer, röstar annat än vad partiet påbjuder har snabbt bränt sina möjligheter till karriär uppåt inom något parti.

Och andra sidan, i mina mest bittra stunder har jag lekt med tanken att gå med landets mest växande parti och göra just så. Vara en nickedocka som säger vad som förväntas inom partiet och bara satsa på en politisk karriär och se det som en slags skådespelarkarriär.
 
Ställs till svars? Det är väljarna som gör det, genom att gå till urnorna.

Genom att låta bli lämnar man fältet öppet.

Grunden är faktiskt brist på engagemang hos väljarna. I en demokrati måste VÄLJARNA ta ansvar, annars blir det bara skit.

Det är bara halva sanningen. Vallagen har ändrats av politikerna. Nu kan man kryssa upp politiker. Förr kunde man stryka politiker.
Det var likadant i Norge.
Men efter ett val i Norge när man verkligen utnyttjat möjligheten och skickat misshagliga politiker högt upp på valsedlarna ut i arbetslöshet så gjordes vallagen om i Sverige.

Möjligheten stryka över politiker togs bort. Och ersattes med möjligheten kryssa upp politiker.
För att garantera att de största äggen alltid skulle kläckas till en riksdags plats. Oavsett hur illa folk tyckte om dom.

I många partier har det varit de lokala partiavdelningarna som nominerat kandidater till riksdagslistan.
Detta har inneburit att en lokal politiker långt ner på riksdagslistan genom en rejäl personvalskampanj kommit in i riksdagen på bekostnad av någon mer etablerad politiker.
Inte bra, så det förekommer att Riksdagslistorna numera ska göras i Stockholm, lokala partiavdelningar får inte längre göra Riksdagslistorna.

Till sist, har ni tänkt på att det i Sverige är omöjligt nominera sig själv till riksdagsvalet ?
Endast partier är tillåtna ställa upp i riksdagsvalet.
Demokratiskt ?

Vi har oss själva att skylla ? Ja kanske.
Men vi ska ha klart för oss att vi styrs av en nomenklatura som framför allt är intresserad av det egna välbetalda jobbet.
Innan riksdagen kanske de hade 1 timmes arbete i månaden. det som väl fodras för man ska "vara i arbete", inte arbetslös.
Och de försvarar sina privilegier till 100%.
Ta Margareta Anderson:
"Positivt att arbetskraftutbudet ökat. Det visar att fler vill arbeta."

Rätta mig gärna.
 
Last edited:
Vidare har ju inte riksdagen någon närvaroplikt.
Det går bra att sitta hemma i soffan och skriva sin självbiografri eller driva eget på sidan medan det är votering.
 
Allt för att blidka 4%-arna. Jäkligt bra demokrati där, för övrigt..
https://www.svd.se/sverige-planerar-sorti-som-industrination

Det smakar lite anis i munnen när folk sitter och klappar dig för bröstet om hur bra och väl fungerande den svenska medbestämmandemodellen är. Jag undrar om de har fel på läsförståelsen eller får betalt för att säga det. Alternativet är ju lite mer oroande.
 
Last edited:
Last edited:
Här FettSnok. Se vad mycket viktigare saker våra skattepengar går till än sån strunt som försvar och skydd av nationens gränser.
Kanske inte det svaret du ville ha men iaf ett svar.
Det där har ju iaf en, om än väääldigt liten, poäng. Konstutställning för daggmaskar däremot, där kan vi snacka valuta för pengarna! :fakta
 
Det där har ju iaf en, om än väääldigt liten, poäng. Konstutställning för daggmaskar däremot, där kan vi snacka valuta för pengarna! :fakta

Vet inte om jag man skratta eller gråta. Det är på nått vis surrealistiskt att vi har hamnat här.
Kan inte alla bara zooma ut några kilo och helt skralt bara ta in det vi håller på med. Hur känns det?
 
Hur funkar det. Gör det batterier främst/endast till fordonsindustrin och tar de in beställningar och ingår avtal med fordonstillverkare om att tillverka batterier åt dem?
Som jag har förstått det hela ska just NV1 bara tillverka till industrin, inte till fordon.
Den andra fabriken som ska byggas i Tyskland, i samarbete med VW om jag inte minns fel, ska däremot tillverka till fordonsbranschen.
 
Hur funkar det. Gör det batterier främst/endast till fordonsindustrin och tar de in beställningar och ingår avtal med fordonstillverkare om att tillverka batterier åt dem?

Jag tror att de har intecknat all produktion för rätt många år framåt redan...
 
Vet inte om jag man skratta eller gråta. Det är på nått vis surrealistiskt att vi har hamnat här.
Kan inte alla bara zooma ut några kilo och helt skralt bara ta in det vi håller på med. Hur känns det?
För jävligt är nog mitt svar på den frågan.
 
Som jag har förstått det hela ska just NV1 bara tillverka till industrin, inte till fordon.
Den andra fabriken som ska byggas i Tyskland, i samarbete med VW om jag inte minns fel, ska däremot tillverka till fordonsbranschen.

Jag tror att de har intecknat all produktion för rätt många år framåt redan...

Ok.
Ni får ersätta google nu men det ska väl byggas något i Västeråstrakterna också?
Skellefteå(NV1?) och västeråsfabriken(NV2?) ska tillverka samma typ av batterier eller är det olika inriktningar?
 
Det ska bli produktion i Northvolt Ett i Skellefteå och Northvolt Zwei i Tyskland. I Västerås sker forskning och utveckling. I Polen finns en sammansättningsfabrik där de monterar samman moduler för olika kunder.
 
Test och utveckling (forskning) i Västerås, produktion i Skellefteå.

För övrigt en gigantisk anläggning, ett av Sveriges största industriprojekt någonsin skulle jag tro.

EDIT: Pucktvåa
 
Här FettSnok. Se vad mycket viktigare saker våra skattepengar går till än sån strunt som försvar och skydd av nationens gränser.
Kanske inte det svaret du ville ha men iaf ett svar.
En miljon kr är verkligen piss i havet jämfört med dom hundra miljarder årligen det kostar att göda skäggiga gapiga gökungar från hela världen.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top