Sverige idag..

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Kärnkraften har alltid gjort revision på sommaren, varför funkade inte det i år? Har vi för lite likadan/annan kraftproduktion med samma egenskaper? Eller för mycket kraftproduktion med "fel" egenskapet kanske. Problemet löstes genom mer kärnkraft...borde väl ge en hint om vad för typ av egenskaper vi ska tillföra elnätet för att inte se samma sak nästa år.

Så om vi slutar smacka upp vindkraft och låter tex R1 leva ett tag till så slipper vi detta investeringsbehov på ytterliggare nätstabilisering.

Vet inte vilket som är bäst och billigast om båda ger oss samma slutprodukt.

1. En blandning av kraftproduktionsslag som ger oss ett stabilt nät. Med visdt behov av stabilitetshöjande åtgärder.
2. En blandning av kraftproduktionsslag som ger oss ett mindre stabilt nät med större behov av investeringar i stabilitetshöjande åtgärder.

Går ju att räkna på respektive kostnad för de olika krafttyperna och stabilitetsåtgärderna i båda fallen.

Fel fel fel. Problemet löstes inte av mer kärnkraft! Krisen var över långt innan R1 överhuvudtaget kom igång! Det var den opredikterbara Vindkraften som började leverera snabbare än den predikterbara kärnkraften som löste problemet. Inte att vi drog igång Ringhals 1. Att ha igång R1 däremot sänker risken att det ska hända igen en smula. Men om den också går sönder/ är under revision samtidigt som alla andra reaktorer så sitter vi med tasken i brevlådan ånyo.

Du benämner fortfarande dessa frekvensregleringsåtgärder som enbart kostnads-ställen. Jag hävdar att det är mycket snabbare och mer pålitligt/skalbart och framförallt mycket, mycket mer ekonomisk lösning på ett problem vi har idag, här och nu. En bråkdel av investeringskostnaden av ett KKV och en ordning av magnitud snabbare återbetalning, med i runda slängar troligen 15-20% årlig avkastning. Kanske t.o.m mer. Eventuellt mycket mer.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Fel fel fel. Problemet löstes inte av mer kärnkraft! Krisen var över långt innan R1 överhuvudtaget kom igång! Det var den opredikterbara Vindkraften som började leverera snabbare än den predikterbara kärnkraften som löste problemet. Inte att vi drog igång Ringhals 1. Att ha igång R1 däremot sänker risken att det ska hända igen en smula. Men om den också går sönder/ är under revision samtidigt som alla andra reaktorer så sitter vi med tasken i brevlådan ånyo.

Du benämner fortfarande dessa frekvensregleringsåtgärder som enbart kostnads-ställen. Jag hävdar att det är mycket snabbare och mer pålitligt/skalbart och framförallt mycket, mycket mer ekonomisk lösning på ett problem vi har idag, här och nu. En bråkdel av investeringskostnaden av ett KKV och en ordning av magnitud snabbare återbetalning, med i runda slängar troligen 15-20% årlig avkastning. Kanske t.o.m mer. Eventuellt mycket mer.


Vi sitter med tasken i brevlådan med vindkraft. PunGt

Men du får gärna läsa #3285 och återkomma hur du hanterar vindlösa vinterdagar.
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
R1 körs nu. Men du menar att den behövs som backup om vindkraften slutar leverera igen?
Kan ju fråga sig om vi har för mycket vindkraft av totalen om intermittensen kan få såna här följder.

Men ok R1 löste inte roblemet utan det löstes av att det började blåsa mer. Låter det som ett bra uppbyggt elsystem. Säkra backuppen till vindkraften innan mer vindkraft installeras så är jag med på banan.

För 10 år sedan och längre bakåt hade vi typ ingen vindkraften alls. Blåst eller icke-blåst hade inte spelat någon roll i juni i år om vi hade haft det elsystem vi hade då.
Menar du förresten att det började blåsa mer än normalt? Vinden kom tillbaka och täckte och täcker fortfarande upp bortfallet av vind+kärnkraft?

Nej jag är intresserad av vad som lett oss fram till dessa investeringsbehov, om de är reella i den mån att vi kanske kan fixa någon bakomliggande orsak och om vi inte kan det vilka alternativ på investeringar det finns för att styra upp skutan igen.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag vill ha en helhetssyn på det hela.

Detta är intressant att man nystar i. Påverkan på andra anläggningar av intermittensen av tex sol och vind och vad det innebär då dessa andra anläggningar i allt större utsträckning kanske körs intermittent.
https://energiforskmedia.blob.core....sk-drift-sicc-energiforskrapport-2015-192.pdf
Föreliggande projekt behandlar initiering och tillväxt av töjningsinducerad
korrosionssprickning, SICC, hos vattenberörda komponenter i pannor. Tillväxt av SICC är kopplat till kallstarter av pannan och en ökad frekvens kallstarter skulle kunna medföra reducerad livslängd hos kritiska komponenter.

Under senare år har mer frekventa starter och stopp blivit aktuellt för allt fler kraftvärmepannor. Svängningar i elpris och utbyggnaden av vindkraft har medfört
ett ökat behov av intermittent driftsätt
. Det innebär risk för ökad frekvens av skador och att allvarliga haverier kan uppstå i komponenter som inte har haft skadeproblem tidigare.
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag vill ha en helhetssyn på det hela.

Detta är intressant att man nystar i. Påverkan på andra anläggningar av intermittensen av tex sol och vind och vad det innebär då dessa andra anläggningar i allt större utsträckning kanske körs intermittent.
https://energiforskmedia.blob.core....sk-drift-sicc-energiforskrapport-2015-192.pdf
You and me both.

Vattenfall har ju fattat galoppen lite och börjar installera batterisystem i direkt anslutning till turbinerna. Eftersom de agerar reglerkraft så blir det mycket öka/bromsa i deras turbiner med slitage som följd. Med batteribank på plats räknar de med väsentligt reducerat slitage, då de kan öka/bromsa mycket mjukare. Plus att de höjer tillgänglig effekt med samma "hårdvara" så att säga. Win-win..
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tomt till fullt 4000 gånger

30-80% betydligt fler, i praktiken (empiriskt) ej känd gräns...

That’s what all the sales rep say... men åter till verkligheten. Även i det australiska projektet då framgår det att det täcker upp innan nåt annat verk startar... nåt annat verk finns inte i Sveriges fall då det inte ersätta reaktorer. Varsågod och skölj.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Nu orkade jag inte läsa allt ni skrivit. Men att lägga kabel från norra delarna av Sverige till söder är inte ekonomiskt försvarbart.
Bara att schakta för 400kV kabel ~3000A kostar 1500kr/m. Givetvis går det att förhandla med vid långa sträckor.
Förutsatt då att man inte stöter på berg, som vi har en del av i det här landet.
En 52kV kabel, 630kvmm, som klarar 1350A kostar runt 250-280kr/m. Jag har inga bra uppgifter på större kablar tyvärr.
Så det kostar en rejäl slant att lägga kabel.

Det finns däremot projekt där man utökar antalet linor i dom befintliga stamlinjer som redan finns i Sverige. Betydligt mycket billigare och ökar överföringskapaciteten från ca 4500A med 3x 910kvmm lina till ca 6100A med 4x 910kvmm lina.
Andra europeiska länder använder även grövre ledare.


Sent from my Pixel 4 using Tapatalk
 

MrTurbo

Pucko utan puckar...
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Göta
Hoj
MT-10
Är detta en politisk tråd lär jag få hålla mig här ifrån. :D
Få saker kan trissa igång mig mer än korkade svärjevänner.... :5sure :brynad
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Shit, den missade jag nästan i rappet. Intressant att man kommit så långt med återvinning av bladen, hade jag ingen aning om. I absolut värsta fall har man alltså mer eller mindre perfekt fyllnadsmaterial, i bästa fall får man betalt för dem och kan bygga annat av dem. Nice!

Du måste vara väldigt positivt lagd... :)
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Är detta en politisk tråd lär jag få hålla mig här ifrån. :D
Få saker kan trissa igång mig mer än korkade svärjevänner.... :5sure :brynad

Vilken sagolikt korkad kommentar.

"Sverige idag" är summan av de politiska beslut som tagits under de gångna 50 åren.

Somligt är bra, annat är mindre bra.
Många av dåtidens beslutsfattare lever fortfarande, och vissa sitter kvar på beslutande positioner i samhället - några pinnhåll upp, ner eller åt sidan.

Detta är politiker av alla färger, som verkat i olika regeringar, i olika konstellationer.
Sverigedemokraterna, som du verkar irritera dig på är förvisso hittills oprövade som regeringsparti, men jag är övertygad att dessa har potential att fucka upp landet dom med - som alla andra som givits chansen det senaste halvseklet.

Politik är vansinnigt intressant och stimulerande, partipolitik dess raka motsats och ofta en skam för mänskligheten.

Om vi tittar närmare på det som diskuteras just nu - vår elförsörjning, överföringskapacitet och uppbyggnaden av vårt elnät så har (borde) bristerna varit allmänt kända sedan typ julen 1983.

Då small EN avskiljare på EN kopplingspunkt i Mälardalen - och halva Sverige blev strömlöst i 30 timmar.


Här är rapporten:

https://lagen.nu/sou/1984:69

Den är sällsynt illa skriven rent språkligt, och är fylld med fel som gör att man kan misstänka att den som sammanställt den faktiskt inte förstår ämnet: "matning" skrivs som "mätning" och andra irriterande fel finns här och var, tillsammans med förvirrande kommatering. Dessutom har dokumentet farit sällsynt illa vid digitaliseringen.

Men ändå. Svaret finns här.
Svaret till frågan om dagens problem med elöverföring. Kända redan för snart 40 år sedan.
Listade svart på vitt, 1984.

Hur mycket har åtgärdats sedan dess?

Det finns inget att skylla på.
Kostnaden för el har skjutit i höjden sedan dess, energiskatter har tillkommit - och höjts, och speciell "nätavgift" har börjat tas ut.

Det har passerat högkonjunkturer där det funnits chans att raka in extrapengar, det har passerat lågkonjunkturer där det hade varit mycket lämpligt att dra igång tunga infrastrukturprojekt.

Varför ställs ingen till svars?

Varför låter vi politikerna komma undan? Gång på gång - oavsett partifärg?
Varför sitter inte en viss "näringslivsminister" i häkte?
"Oförstånd i ämbetet" är fan ingen ursäkt.

Ingenting hände de första 20 åren efter "storstörningen" - och vi skall komma ihåg att detta var under den period som benämndes "kalla kriget", en period med mycket fientlig (sic!) aktivitet i och runt Sverige - och en tid vi fortfarande hävdade att vi hade ett Totalförsvar.

Ändå ligger vårt eldistributionssystem för fäfot och inga åtgärder vidtas.

2003 kom påminnelsen:

https://www.hn.se/nyheter/halland/värsta-elstoppet-på-två-decennier-1.3573160

En stencil på Hamra 1983, med kortare duration, men kanske större skadeverkningar - på ett samhälle som gjorts ändå skörare.

Vad har gjorts sedan dess?
Ytterligare 20 förlorade år, säger jag.

Hamra och Öxnevalla är två obetydliga orter i Sverige, med stor betydelse för landets väl och ve.
Det finns fler sådana platser.
Var smäller det härnäst?

Varför ställs ingen till svars?
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ställs till svars? Det är väljarna som gör det, genom att gå till urnorna.

Genom att låta bli lämnar man fältet öppet.

Grunden är faktiskt brist på engagemang hos väljarna. I en demokrati måste VÄLJARNA ta ansvar, annars blir det bara skit.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ställs till svars? Det är väljarna som gör det, genom att gå till urnorna.

Genom att låta bli lämnar man fältet öppet.

Grunden är faktiskt brist på engagemang hos väljarna. I en demokrati måste VÄLJARNA ta ansvar, annars blir det bara skit.

Min röst, en av nästan 8 miljoner gör ganska liten skillnad jämför med en röst av 349.

Oavsett hur mycket energi jag skulle lägga på att engagera mig så kommer det inte förändra samhället ett jävla piss så jag föredrar att lägga energin på att anpassa mitt eget liv efter de elände som 349 ställer till med.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Hur ställs någon politruck till svars för kaoset de skapat genom ett eventuellt förändrat parlamentariskt läge? Det är ju business as usual med val var fjärde år, det är inget straff.

Är det ett rimligt sätt att se på att "ställas till svars" map proportion till ansvaret och de beslut som tas på allra högsta nivå i samhällets namn?
Hur gör man om man vill ställa en minister till svars för något den gjort, vilket parti ska man rösta på då? Hur gör man om ministern sitter i det parti som man tycker är bäst sett till helheten?

Är man totalt jävla kass men ändå minst kass av alla så får man kanske sitta kvar på tronen och slipper ställas till svars. Låter som en brist i systemet isf.

Det är ju för bövelen ingen jävla syjunta det här där kassören i föreningen ställs tills svars/röstas bort på stämman för att ha råkat fippla bort 50 kr i kassan. Konsekvenserna är grövre för barnen på dagis när de ätit sand än business as usual val.

Att låta bli är ju såklart det bästa man kan göra. Jag spelar inte med och leker i lekstugan och är inte på något vis ansvarig för hur ni väljer att leka er lek och resultatet av den.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ställs till svars? Det är väljarna som gör det, genom att gå till urnorna.

Genom att låta bli lämnar man fältet öppet.

Grunden är faktiskt brist på engagemang hos väljarna. I en demokrati måste VÄLJARNA ta ansvar, annars blir det bara skit.

Peka ut något parti som gått till val för totalförsvaret och en samhällsutbyggnad som sker i takt med den (till synes) befolkningsökning som önskas.

Jag väntar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Peka ut något parti som gått till val för totalförsvaret och en samhällsutbyggnad som sker i takt med den (till synes) befolkningsökning som önskas.

Jag väntar.

Grundläggande lektion i demokrati:

Engagera dig i ett parti och påverka partilinjen. Ju mindre parti desto lättare att påverka linjen, men desto mindre inflytande har partiet på riktplanet. Så är spelreglerna och har alltid varit.

Att gnälla på politiker ger absolut inga som helst pluspoäng.


Väljarna sitter med makten, men fattar inte att de har ett ansvar.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Grundläggande lektion i demokrati:

Engagera dig i ett parti och påverka partilinjen. Ju mindre parti desto lättare att påverka linjen, men desto mindre inflytande har partiet på riktplanet. Så är spelreglerna och har alltid varit.

Att gnälla på politiker ger absolut inga som helst pluspoäng.


Väljarna sitter med makten, men fattar inte att de har ett ansvar.

Tycker du Honda bygger tråkiga hojar? Gå med i styrelsen!

:hihi

Seriöst, tror du på det själv? Du skall flaskmatas in från ungdomsförbund. Din tro på systemet är dock beundransvärd
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top