Sverige idag..

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Rädsla, panik, ångest, depression, skapar ohälsa.

BTW:Visste ni att ca tio miljoner människor drabbas av TBC varje år? Och att 1,5 miljoner avlidör varje år? Det är 125 000 i månaden..
Vad gör WHO åt detta? Troligen inget
alls..

Undvik att relativisera. Det blir väldig konstigt.

Med en spridning på 70% av jordens befolkning och en dödlighet på 10% av alla 60+ uppå alla TBC-fall, trafikolyckor eller vad helst man nu vill göra sig kunnig om. Vad blir kalkylen?

Jag hjälper dig med lite ingångsvärden;

960milj människor är 60+.

Räkna på att 70% får det och 10 % av dessa dör.

I övrigt kommer Corona tillbaks senare.
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag lyssnar på dem som jag tycker är kloka.

Jag har heller inga problem med att tycka att någon har rätt i en sak, fel i en annan och bara oförskämd i en tredje.

Chrome? Jag kör Tapatalk förstås, eller sitter folk och kollar på en dator?


Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Tapatalk? Nä, det ger sämre överblick än webbläsaren i telefonen. Tydligen missar man en del funktionalitet i Tapatalk också.


Jag lyssnar också på de jag tycker verkar vettiga. Det är sällan de som kommer med drastiska lösningar som låter vettiga.
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Undvik att relativisera. Det blir väldig konstigt.

Med en spridning på 70% av jordens befolkning och en dödlighet på 10% av alla 60+ uppå alla TBC-fall, trafikolyckor eller vad helst man nu vill göra sig kunnig om. Vad blir kalkylen?

Jag hjälper dig med lite ingångsvärden;

960milj människor är 60+.

Räkna på att 70% får det och 10 % av dessa dör.

I övrigt kommer Corona tillbaks senare.
Tack, men nej tack. Jag bad inte om några ingpngsvärden.
För mig är ett liv ett liv. Den enes liv är inte mindre värd än den andres!
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Allting är relativt.

Vissa är rädda för att åka/köra motorcykel, medans andra bara njuter.
Tycker du att vi ska göra somdem inte vågar köra/åka motorcykel?

Är eller kan kan rädslan vara befogad?
Tycker inte "vi" ska göra någonting, du jag och alla andra individer får och kan väl bestämma själva om de vill åka mc eller inte.

Om allt är relativt så har du i sak fel när du gör ett binärt uttalande som detta:
Det är inte Coronaviruset som är farlig. Det är din rädsla som är farlig.

Är inte covid-19/SARS-CoV-2 farligt relativt något annat i hela världen? Allt är ju relativt säger du.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag anser att man bör vara försiktig.
Jag anser också att man bör vara en smula orolig.
Jag själv har nyss legat en vecka med feber och hosta, troligtvis smittad av barnbarnet, eller möjligen på den enda bussresa jag har gjort senste halvåret. (ironiskt nog en sjukresa)

Jag är försiktig för min egen skull, men jag är orolig för andras skull.

Även om jag är gammal som fan så är inte dödligheten i min åldersgrupp särskilt hög, men nästa åldersgrupp har 10 gånger så hög dödlighet (beroende på vilken undersökning man läser)

Så jag klarar mig troligast även om jag smittas, men om mina föräldrar smittas så är det betydligt allvarligare.
(nu bor dom ensligt till och har vett att vara försiktiga, men ändå)

Jag har även (genom min hobby) ett flertal bekanta i mina föräldrars åldersgrupp eller till och med äldre, många av dom är sjuka av annat och skulle definitivt inte palla Corona på det.

Så, ja jag är försiktig, och ja, jag är orolig (för andra) men man måste tygla det och hålla det på en rimlig nivå och inte låta det lamslå livet
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Oro är inte valfritt, och dessutom är det sunt att känna så.

Du skulle förhoppningsvis också känna oro om du hade en dotter som skulle gå hem från buss/tunnelbana sent på natten i en dålig förort.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ur minnet:

Ovis man alla nätter vakar
grubblar och grämer sig för allt
Trött är han när morgonen kommer
Vedermödan - är som den var.


Buy quality, cry once
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Som medelålders astmatiker var jag kanske inte glad när jag insåg att jag både har ont i halsen, lite extra trögt att andas och feber, men jag räknar med att överleva. Gör jag inte det så är det inte mitt problem. Jag har äldre släktingar som jag inte tänker besöka närmsta tiden.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Coronaviruset oroar - Nu behövs bondförnuft

Överläkare Asko Järvinen från Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt, HUS, säger att nu borde man ta tillbaka bondförnuftet. Det tycks ha försvunnit de senaste dagarna, enligt Järvinen. Han uppmanar människor tänka efter hur man beter sig vid vanliga andningsvägsinfektioner.

https://arenan.yle.fi/1-50474225
https://svenska.yle.fi/artikel/2020...nalaget-i-finland-beredskapslagen-behovs-inte

Ursäkta avvikelse från ämnet, det här är inte Sverige idag... :rodnar
Men att titta på andra nyheter än svenska kan ge lite perspektiv. Fast det är bara vad jag tycker... :krama
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Coronaviruset oroar - Nu behövs bondförnuft

Överläkare Asko Järvinen från Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt, HUS, säger att nu borde man ta tillbaka bondförnuftet. Det tycks ha försvunnit de senaste dagarna, enligt Järvinen. Han uppmanar människor tänka efter hur man beter sig vid vanliga andningsvägsinfektioner.

https://arenan.yle.fi/1-50474225
https://svenska.yle.fi/artikel/2020...nalaget-i-finland-beredskapslagen-behovs-inte

Ursäkta avvikelse från ämnet, det här är inte Sverige idag... :rodnar
Men att titta på andra nyheter än svenska kan ge lite perspektiv. Fast det är bara vad jag tycker... :krama

Jo, Corona är ju ingenting vi inte har sett förr, skillnaden är bara hur snabbt den sprids och att den är lite elakare mot dom som redan är gamla/sjuka

En epidemolog jag pratade med för länge sedan sa att det djävligaste man kunde tänka sig är något med lång inkubationstid som smittar innan symptomen syns, samt att även sådana som inte själv insjuknar kan bära/sprida den.

Han föreslog en snabb resa till någon avlägsen Ö dit det är svårt att ta sig, om dom som bodde där var smittfria...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Skillnaden är att ingen är immun. Jämfört med alla andra kända. Härav som en löpeld, som når svaga.

Och ja, Corvid-19 smittar innan symptom.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nu har i min stad en stackars tonåring blivit rånad och misshandlad. Med tillhygge. Såklart av ett gäng. Bytet? En matlåda!
Alltså vad fan!
Vad har hänt!? Bura in fanskapet!
Men nejdå..
Jag däremot tittar ut genom ett galler på byggboden när jag äter min matlåda. Som en jävla fånge!
Ibland går jag ner till Hemköp och tar en fika. Alltid fullt av samhällets toppskikt vid affärens spelavdelning. De spelar ur en i det närmaste outsinlig kassa, pensionärer och invandrare. De sistnämnda alltid välklädda män (det är alltid bara män, hucklena står utanför med nya barnvagnar). Själv känner jag mig malplacerad i mina skitiga knegarkläder. Försöker men kan ändå inte tränga bort känslan av att det är jävligt provocerande!

Hittade just trådens kanske bästa inlägg.

Fy fan vad jag mår illa och hoppas Corona-helvetet medför en rejäl uppsträckning och senare upprensning.

Vi ska inte dela med oss längre, de som bidrar stannar, resten lämnar, vare sig de vill eller inte.

Nu kanske svenne banan får upp ögonen för att allt går, Danmark stängde gränserna, alla andra (utom Sverige) också.

Allt går och de ska ut.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jo, Corona är ju ingenting vi inte har sett förr, skillnaden är bara hur snabbt den sprids och att den är lite elakare mot dom som redan är gamla/sjuka

En epidemolog jag pratade med för länge sedan sa att det djävligaste man kunde tänka sig är något med lång inkubationstid som smittar innan symptomen syns, samt att även sådana som inte själv insjuknar kan bära/sprida den.

Han föreslog en snabb resa till någon avlägsen Ö dit det är svårt att ta sig, om dom som bodde där var smittfria...
En kollega till mig är australiensare.
De skickar alla misstänkta fall till någon av öarna de haft till "flyktingar".

Gissa om Sverige eller Australien kommer klara sig ur detta bäst.

Statskupp, nu. Var är militären? Visst ja, genusläger.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Skillnaden är att ingen är immun. Jämfört med alla andra kända. Härav som en löpeld, som når svaga.

Och ja, Corvid-19 smittar innan symptom.

Var kan man läsa om det?

Folkhälsomyndigheten säger så här:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...t/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/#

Smittar covid-19 under inkubationstiden?

Tillgänglig fakta visar att det nya coronaviruset smittar när patienten är sjuk och i samband med insjuknandet. Den kunskap och erfarenhet som vi har just nu visar också att personer inte smittar under inkubationstiden, det vill säga tidsrymden mellan smittotillfället och när sjukdomen bryter ut. De som har varit utsatta för smitta ska dock vara uppmärksamma på tidiga tecken på sjukdom.

Vi grundar vårt ställningstagande bland annat på följande:

Det finns gedigna vetenskapliga studier och en vetenskaplig utvärdering om coronaviruset som ger sjukdomen sars, som spreds i världen våren 2003. Utvärderingar från det utbrottet, visar tydligt att sars-coronaviruset inte smittar över huvud taget under inkubationstiden. Bland samtliga kända virussjukdomar är det mycket ovanligt att man smittar under inkubationstiden. Däremot smittar många virus i samband med att sjukdomen bryter ut. Mycket tyder därför på ett liknande händelseförlopp även för det nya coronaviruset.
Många fall av det pågående utbrottet av covid-19 från länder där smittspridning pågår har nu identifierats. Bland dessa fall finns det inga bekräftade beskrivningar om smittspridning under inkubationstiden.

Kunskaper om det nya coronaviruset tillkommer varje dag och vi följer kunskapsläget noga. Om faktaunderbyggda nya uppgifter framkommer som ger anledning till att förändra våra bedömningar kommunicerar vi detta. Folkhälsomyndigheten samarbetar nära WHO i dessa frågor.

ECDC verkar iaf öppna för den möjligheten.
https://www.ecdc.europa.eu/en/novel-coronavirus-china/questions-answers

5. What is the mode of transmission? How (easily) does it spread?

While animals are the original source of the virus, it is now spreading from person to person (human-to-human transmission). There is not enough epidemiological information at this time to determine how easily and sustainably this virus spreads between people, but it is currently estimated that, on average, one infected person will infect between two and three more. The virus seems to be transmitted mainly via respiratory droplets that people sneeze, cough, or exhale. The virus can also survive for several hours on surfaces such as tables and door handles.

The incubation period for COVID-19 (i.e. the time between exposure to the virus and onset of symptoms) is currently estimated at between two and 14 days. At this stage, we know that the virus can be transmitted when people who are infected show flu-like symptoms such as coughing. There is evidence suggesting that transmission can occur from an infected person with no symptoms; however, uncertainties remain about the effect of transmission by non symptomatic persons on the epidemic.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En kollega till mig är australiensare.
De skickar alla misstänkta fall till någon av öarna de haft till "flyktingar".

Gissa om Sverige eller Australien kommer klara sig ur detta bäst.

Statskupp, nu. Var är militären? Visst ja, genusläger.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Näerå, militären gör vad dom ska, övar på fördrojningsstrid och indirekt artellerield uppe i norrbotten.
verksamheten pågår för fullt, trots Coronan, Vintersol 2020 slutar den 26'e

Ny fräna granatkastarvagnar har dom också fått, utöver Archer, så jag skulle påstå att dom aldrig har haft bättre förutsättningar. (om man inte går tillbaka till fortens tid)
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top