Senast jag agerade sjuktransport fick jag lite tid över att ta en kaffe i centralhallen bland alla andra.
En gammal tant stod där ensamen med sin telefon och försökte ringa, personen som stod brevid erbjöd sig att hjälpa henne det visade sig att transporten hade rullat ner tanten från avdelningen och dumpat henne, ingen hade beställt färdtjänst åt henne, telefonsamtal med avdelningen som ansåg att det var hennes boende som skulle ha bokat, telefonsamtal med boendet som sa "vi kunde ju inte veta hur länge du skulle bli där, så det kunde vi ju inte göra, det faller på avdelningens ansvar"
Nytt samtal till avdelningen (på högtalartelefon det var därför jag hörde allt) där personen som hjälpte henne sa "Jag har inte tid att stå här och tjafsa för att hjälpa en tant jag inte ens känner, nu fixar ni det här" varpå avdelsningen sa "Det kan vi inte"
Sista samtalet direkt till resecentrum "Hej det här är Bosse på onkologen, vi har rullat ner Hjördis i centralhallen, hon ska ha en färdtjänstresa tillbaka till sitt boende, hon sitter till vänster om dörren, fixa det ASAP"
Det skulle komma en taxi, men både personen som hjälpte henne och jag lämnde innan den kom, personerna jag skjutsade sa "det är därför vi ringer dig"