Sverige idag..

Så klart, hela tiden lägre krav, men inte för att få in folk som vill skydda befolkningen, tvärtom.

View attachment 518376

Nyss körde dom ihjäl en fyllskalle.

Fyllskallen klev väl ut i gatan utan att se sig för tillräckligt men jag misstänker att polisbilen kanske även höll hög hastighet utan signaler.

Jag tycker det är väldigt mycket olyckor med just polisbilar inblandade.

M tar över SDs politik även här, jag trodde vi behövde mer Europa, inte mindre?

Vindkraftens verkliga kostnader för Sverige – med Prof. Magnus Henrekson​

Ytterligare en anledning till varför det känns svårt att flytta tillbaka till Sverige och ha familj där. Oavsett vad som är rätt och fel, så ligger inte samhällsutvecklingen i riktning med mina värderingar, eller med de värderingar jag vill att mina barn ska växa upp med.

Jag känner mig otroligt lyckligt lottad som har en välinformerad konservativ partner som vill vara engagerad i barnens uppväxt, helst genom hemskolning och inblandning i andra aktiviteter viktiga under barnens uppväxt. Den viktigaste aspekten här är att jag/vi lyckats skapa en situation där vi kan investera tiden som krävs för att uppfostra barnen istället för att förlita oss på det offentliga skolsystemet - detta är få förunnat och ger oss stor flexibilitet när det kommer till var vi kan bosätta oss, även om kvaliteten på lokala skolor till viss del påverkar vännerna våra barn träffar under unga år.

Troligtvis blir den en ranch med hästar, hundar, och mycket utomhuslek.
Sverige, Frankrike, kanske är lika illa oavsett.

"Du kan aldrig gissa vad som hände sen", eh jo.

På onsdagskvällen publicerade Emil Skoglund ett officiellt inlägg på sociala medier där han larmade om situationen:
”I skrivande stund finns enbart en ambulans för hela Stockholm City, flera hundratusentals människor. Alla tre dygnsbilar är avställda pga personalbrist, eller brist på vettiga villkor som gör att folk vill jobba. Endast en kvällsbil är i drift på citystationen då resterande dagbilar slutat för dagen”, skriver han i inlägget där han kallar Sveriges totalförsvar för ett ”skämt”.
Jag känner igen det här.
En sjuksköterska (manlig) slutade på Sahlgrenska för han visste aldrig när jobbet var slut (Kan du ta nästa pass ? vi saknar personal.) Utan gick över till bemanningsföretag.
Jag känner honom inte personligen men känner hans mamma som berättade.

Last edited:
Någon måste få sparken och få ykresförbud inom vård.

Tyvärr är detta inte helt ovanligt och beror oftast på att vårdtagaren förbjudit hemtjänsten att beträda vissa rum, t.ex. där vederbörande sover… och/eller upplevs aggressiv, är ständigt full osv. Kombineras gärna med att han/hon inte äter maten hemtjänsten kommer med utan den står och blir dålig.

Har man då kilat vidare i sängen, stereon som vanligt står på, hemtjänsten går in och byter mat och konstaterar den vanliga misären så kan det särskilt på sommaren med vikarier hända att det tar några dagar innan det upptäcks.

Alternativ? Knacka ändå på dörren tills man får svar i form av raseriutbrott eller en kastrull/hantel/ölburk kastad på sig? Ha en webbkamera i sovrummet? Pulsmätare uppkopplad till hemtjänstens rastlokal?

Jäkligt beklagligt och alltid ”mot reglerna” men tills någon kommer på ett sätt att lösa det utan ingrepp i den personliga integriteten så kommer det att fortsätta att hända. Eftersom det oftast ligger något betydligt svårare i botten än vad som står i tidningen.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tyvärr är detta inte helt ovanligt och beror oftast på att vårdtagaren förbjudit hemtjänsten att beträda vissa rum, t.ex. där vederbörande sover… och/eller upplevs aggressiv, är ständigt full osv. Kombineras gärna med att han/hon inte äter maten hemtjänsten kommer med utan den står och blir dålig.

Har man då kilat vidare i sängen, stereon som vanligt står på, hemtjänsten går in och byter mat och konstaterar den vanliga misären så kan det särskilt på sommaren med vikarier hända att det tar några dagar innan det upptäcks.

Alternativ? Knacka ändå på dörren tills man får svar i form av raseriutbrott eller en kastrull/hantel/ölburk kastad på sig? Ha en webbkamera i sovrummet? Pulsmätare uppkopplad till hemtjänstens rastlokal?

Jäkligt beklagligt och alltid ”mot reglerna” men tills någon kommer på ett sätt att lösa det utan ingrepp i den personliga integriteten så kommer det att fortsätta att hända. Eftersom det oftast ligger något betydligt svårare i botten än vad som står i tidningen.

Förekommer garanterat men i det här fallet hade man missat planera in besök efter avslutad sjukhusvistelse. Personen har inte fått mat eller tillsyn i ett ytterligare försvagat skick.

Slapp administration kostade ett människoliv…

Det räcker så.

Förekommer garanterat men i det här fallet hade man missat planera in besök efter avslutad sjukhusvistelse. Personen har inte fått mat eller tillsyn i ett ytterligare försvagat skick.

Det räcker så.
Det hade blivit likadant med min svärmor för några år sen. Sjukhuset ansåg sig inte ha nån anledning att meddela kommunen/hemtjänsten att hon skulle komma hem. Det är två helt olika organisationer så de kan inte kommunicera med varandra. Slumpen gjorde att min fru ringde sjukhuset och fick veta att tanten var på väg hem.

Det räcker så.

Ja det är förstås åt helsike… och borde inte vara möjligt. Men är ändå det. Hoppas de utreder hur det var möjligt och täpper till den möjligheten framöver.

Ja det är förstås åt helsike… och borde inte vara möjligt. Men är ändå det. Hoppas de utreder hur det var möjligt och täpper till den möjligheten framöver.

Oenig. Det är det ”nya” normala. Det enda som avviker från mängder av andra fall är att detta blev uppmärksammat.

Det hade blivit likadant med min svärmor för några år sen. Sjukhuset ansåg sig inte ha nån anledning att meddela kommunen/hemtjänsten att hon skulle komma hem. Det är två helt olika organisationer så de kan inte kommunicera med varandra. Slumpen gjorde att min fru ringde sjukhuset och fick veta att tanten var på väg hem.
Har för många exempel.
Satte tumme upp för det är bra att det lyfts. Reaktionen är annats vrede över sakernas tillstånd. Lär bli värre.

Senast jag agerade sjuktransport fick jag lite tid över att ta en kaffe i centralhallen bland alla andra.

En gammal tant stod där ensamen med sin telefon och försökte ringa, personen som stod brevid erbjöd sig att hjälpa henne det visade sig att transporten hade rullat ner tanten från avdelningen och dumpat henne, ingen hade beställt färdtjänst åt henne, telefonsamtal med avdelningen som ansåg att det var hennes boende som skulle ha bokat, telefonsamtal med boendet som sa "vi kunde ju inte veta hur länge du skulle bli där, så det kunde vi ju inte göra, det faller på avdelningens ansvar"
Nytt samtal till avdelningen (på högtalartelefon det var därför jag hörde allt) där personen som hjälpte henne sa "Jag har inte tid att stå här och tjafsa för att hjälpa en tant jag inte ens känner, nu fixar ni det här" varpå avdelsningen sa "Det kan vi inte"
Sista samtalet direkt till resecentrum "Hej det här är Bosse på onkologen, vi har rullat ner Hjördis i centralhallen, hon ska ha en färdtjänstresa tillbaka till sitt boende, hon sitter till vänster om dörren, fixa det ASAP"

Det skulle komma en taxi, men både personen som hjälpte henne och jag lämnde innan den kom, personerna jag skjutsade sa "det är därför vi ringer dig"

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back