Svensk sjukvård, ett skämt

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Krashade lite igår o sabbade handleden(båtbenet). Åkte till akuten 15.30. kl 19 fick jag träffa en ortoped som klämde i 2 min och sa "den måste röntgas" (noshit!). Kl 21 röntgades den och 23.00 fick jag besked att en gipsskena behövdes. 23.30 va det klart
8h för att få på en gipsskena. woho

Nu idag började handen svulna endel och gipset satt skittight. Åkte till akuten och visade upp handen som numera började bli blå och nedsatt känsel. Bara o ta en kölapp. Fan heller, jag smet in till ortopeden och snackade lite med en sköterska... Dom hade ingen som kunde gipsa förrens imorn (ingen "gipsare" jobbade)!!! Hon sa att jag skulle komma in kl 8 och ta en ny kölapp

Så jag åkte hem, tog fram verktygssatsen och bröt bort gipset

Hoppas jag inte rullar över handen inatt då

Vilket jävla skämt

Last edited:
Det där lät ju dåligt. Själv har jag bara behövt besöka akuten en gång (Sunderbyns sjukhus). Det var när jag körde omkull och skrapade upp armen. Jag blev omhändertagen direkt jag kom innanför dörren.

En kompis bröt båtbenet kl23:00 en fredagkväll full som ett as, efter att ha tjatat på honom och till slut bråttat in honom i en taxi så fick jag honom till akuten. Var lite vänte tid här och där men vid 02:00 var vi tillbaka på krogen igen men ett skinande vitt gips :)
Detta var i karlskrona.

ja du..."man måste vara frisk för att kunna vara sjuk"..:gnissla

Vården är bra när man väl ligger inne på avdelningen men allt runt omkring kan man bli galen på :huvet (..undantag MAVA, medicinsk akutvårdsavdelningen som efter tre dagar inneliggande inte kunne konstatera att jag hade lunginflammation för de ville inte beställa en lungröntgen)

Krya på dig :krama

/Lena.

Last edited:
Krashade lite igår o sabbade handleden(båtbenet).

Var själv inne för ett par veckor sen när jag kraschade, trodde jag brutit båtbenet. Kom in på akuten typ 19.00 och 21.30 åkte jag därifrån röntgad och klar. Akuten i Helsingborg var detta och det gick betydligt snabbare än jag trodde. Jag tror man ska tajma sina sjuktillfällen väl... ;)

Krashade lite igår o sabbade handleden(båtbenet). Åkte till akuten 15.30. kl 19 fick jag träffa en ortoped som klämde i 2 min och sa "den måste röntgas" (noshit!). Kl 21 röntgades den och 23.00 fick jag besked att en gipsskena behövdes. 23.30 va det klart
8h för att få på en gipsskena. woho

Nu idag började handen svulna endel och gipset satt skittight. Åkte till akuten och visade upp handen som numera började bli blå och nedsatt känsel. Bara o ta en kölapp. Fan heller, jag smet in till ortopeden och snackade lite med en sköterska... Dom hade ingen som kunde gipsa förrens imorn (ingen "gipsare" jobbade)!!! Hon sa att jag skulle komma in kl 8 och ta en ny kölapp

Så jag åkte hem, tog fram verktygssatsen och bröt bort gipset

Hoppas jag inte rullar över handen inatt då

Vilket jävla skämt

Du skulle nog gjort som alla dom andra som var sjuka i väntrummet. Tagit en kölapp och fått träffa någon som kunde bedöma dig. Jag hade nog också skitit i någon som bara smiter in på avdelningen (om det inte var livshotande såklart).
De hade säkert kunnat tagit bort gipset och lindat med skena eller dyl tills vidare.

Jag har lite svårt att se vari problemet ligger?
Visst det är inte kul att sitta 8h på akuten men den SSK som bedömde dig när du kom in gjorde en fullkomligt korrekt bedömning och ansåg att du kunde få prio3 (lägsta bland akutfallen) och får man det är det bara att förbereda sig på att det tar tid då där finns gott om folk som är i mer akut behov av vård.

Jag har själv besökt Usil akut vid minst 7 tillfällen och i de fall det verkligen har varit urakut har vården varit superb och blixtsnabb men i de fall när det varit mindre akut har det tagit tid och det måste det få göra.
Har dessutom gjort sommarpraktik på samma avdelning och sett innifrån hur de arbetar och effektivare maskineri får man leta efter.

Varför ska du gå före i kön med din arm?
Finns nog faaaaan akutare saker än det.

När jag hade problem med mitt gips så lyfte jag på luren till telefonen och ordnade en tid.
Men visst, det är inte roligt o sitta på akuten en massa timmar, been there...

:FU

Last edited:
Satt alldeles för hårt...risk för blodpropp

Pissigt är de...................

Råkade ut för samma sak när jag i Januari ramlade och bröt ett finger. Satt på akuten ifrån kl: 12:00 på söndagen va klar ca 20:00 för att få en sketen gipsskena. Till detta hör att jag med hade jobbat 2V inkl helgerna innan och skulle jobba på måndagen igen så det va min enda lediga dag på 3V SÅ DÄR JÄVLA KUL..........

Men va fasen gipset sitter ju hårt i början för att handen är svullen det ordnar sig efter en stund. Hade iofs bara mitt i 2V skit jobbigt juh, men det tar en jefla tid innan det blir bra......

///Micke

varför tog du bort gipset för?, det ska väll sitta där av en viss anledning...

Gips som sitter för hårt ska bort. Snarast.

Till trådskaparen: Vi är inte nattdjur. Sånt man kan göra vänta med att göra på dagen gör man på dagen. Det blir liksom mer tidseffektivt och kostnadseffektivt då. Och vad man ska göra om gipset sitter för hårt står i gipsinstruktionerna du fick med dig hem.

Last edited:
Jag har svårt att se det ekonomiska med köerna till akuter och
vårdcentraler. Hur många patienter avverkar en akutläkare på 8h ?
20-25? Varför ska 1 person jobba och 20 titta på? Skaffa en läkare
till så kan säkert flera av de 20 jobba in hans tid!

Om jag behöver åka till min vårdcetral akut får jag inte åka dit direkt.
Jag måste först ringa deras telefonsvarare, lämna mitt telefonnummer,
vänta nån timme på att dom ska ringa tillbaka och då får jag boka en
tid till akuten när dom nu kan ha någon över.

Min mammas vårdcentral driver akutverksamheten på helgerna,
men dom har ingen mottagning dit man kan gå. Man ska ringa dom
istället. Problemet är bara att dom har hemligt telefonnummer!
Jag var tvungen att få kontakt med dem en helg.
Sjukvårdsupplysningen vägrade lämna ut deras nummer.
(Först fick jag fel nummer till sjukvårdsupplysningen så när jag fick rätt
nummer frågade jag för säkerhets skull vart jag hade kommit. Tanten
i luren vägrade svara utan frågade bara vart jag ville komma. Det skulle
inte förvåna mig om hon satt i Ringhals kontrollrum och skötte ett
call-center med vänsterhanden.)
Jag fick ringa till grannvårdcentralen som också vägrade lämna ut
mammas vårdcentrals telefonnummer. Men dom lovade att ringa dit
och be dom ringa mig. Efter nån timme ringde de mig och det hela
löste sig, men de vägrade fortfarande att lämna ut sitt telefonnummer.

Vårdgivarna kanske sparar pengar på detta men kan knappast vara
samhällsekonomiskt rimligt.

Jag har svårt att se det ekonomiska med köerna till akuter och
vårdcentraler. Hur många patienter avverkar en akutläkare på 8h ?
20-25? Varför ska 1 person jobba och 20 titta på? Skaffa en läkare
till så kan säkert flera av de 20 jobba in hans tid!

Om jag behöver åka till min vårdcetral akut får jag inte åka dit direkt.
Jag måste först ringa deras telefonsvarare, lämna mitt telefonnummer,
vänta nån timme på att dom ska ringa tillbaka och då får jag boka en
tid till akuten när dom nu kan ha någon över.

Min mammas vårdcentral driver akutverksamheten på helgerna,
men dom har ingen mottagning dit man kan gå. Man ska ringa dom
istället. Problemet är bara att dom har hemligt telefonnummer!
Jag var tvungen att få kontakt med dem en helg.
Sjukvårdsupplysningen vägrade lämna ut deras nummer.
(Först fick jag fel nummer till sjukvårdsupplysningen så när jag fick rätt
nummer frågade jag för säkerhets skull vart jag hade kommit. Tanten
i luren vägrade svara utan frågade bara vart jag ville komma. Det skulle
inte förvåna mig om hon satt i Ringhals kontrollrum och skötte ett
call-center med vänsterhanden.)
Jag fick ringa till grannvårdcentralen som också vägrade lämna ut
mammas vårdcentrals telefonnummer. Men dom lovade att ringa dit
och be dom ringa mig. Efter nån timme ringde de mig och det hela
löste sig, men de vägrade fortfarande att lämna ut sitt telefonnummer.

Vårdgivarna kanske sparar pengar på detta men kan knappast vara
samhällsekonomiskt rimligt.

Det är inte samhällsekonomiskt att du går hungrig hela natten för att du missade att köpa en korv på 7/11 innan dom stängde heller. Eller att bredbandsbolagets support inte har öppet dygnet runt. :rolleyes:

.

Och vad man ska göra om gipset sitter för hårt står i gipsinstruktionerna du fick med dig hem.
Oj är det något nytt som dom infört? Blir lite nyfiken då jag har gått gipsat ett tiotal ggr och det enda i instruktionsväg jag fått är att jag ska ringa om det är några problem.

Oj är det något nytt som dom infört? Blir lite nyfiken då jag har gått gipsat ett tiotal ggr och det enda i instruktionsväg jag fått är att jag ska ringa om det är några problem.

Det skall sägas muntligen vad man skall göra om gipset tros begränsa blodtillförseln och man skall få instruktioner att vara uppmärksam på färg och temp på tår/fingrar. Dessutom finns där foldrar med gipsråd som jag har tackat nej till.

Det är inte samhällsekonomiskt att du går hungrig hela natten för att du missade att köpa en korv på 7/11 innan dom stängde heller. Eller att bredbandsbolagets support inte har öppet dygnet runt. :rolleyes:

Hur stora är samhällskostnaderna för att jag är hungrig en natt?
Hur stora är samhällskostnaderna för att jag sitter i akutkön en dag istf att jobba?

Korvköp brukar vara lättare att planera än sjukdomar och kroppsskador.

Det skall sägas muntligen vad man skall göra om gipset tros begränsa blodtillförseln och man skall få instruktioner att vara uppmärksam på färg och temp på tår/fingrar. Dessutom finns där foldrar med gipsråd som jag har tackat nej till.
Ok..det är ngt jag aldrig fått mer än att får jag ont ska jag ringa. Inget om vad jag ska hålla koll på osv... men det kan oxå vara så att det tas förgivet att jag har den infon med tanke på hur många ggr man haft paket. Fast det ska dom naturligtvis inte ta förgivet.
Naturligtvis så inträder sunt förnuft om symtomerna skulle uppstått och man har ringt direkt.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti