Svensk RR 2014

Ja, det kommer bli ett antal tillfällen, vet inte datum än men jag lägger upp det här när det är klart.

//Carry
 
Det är dock tråkigt att vi inte lyckas få till en SM-deltävling men som sagt innan, vi får inte lov att hyra Anderstorp Raceway för tävling, varken för bil eller MC.

//Carry

TRÅKIGT Carry, verkligen!:(Säsongen SKA börja på Torpet juh! Hoppas alla knutar löser sig och att ni kan komma tillbaka 2015!:tummenupp
 
Två dumma frågor!

1, Vad är TBC? (to be continued?)
2, finns det någon tvsändning på svensk rr?
 
Eftersom det inte finns några regler från Svemo som gäller för de här låtsastävlingarna som bandagsarrangörerna ägnar sig åt så behöver de inte läkare eller ens ambulanspersonal. När det inte behövs ett polistillstånd så behöver de inte följa FAP heller. De behöver inte följa banlicensen vad gäller antal funktionärer heller eftersom den inte gäller för den här sortens verksamhet. Så det är ingen anledning för förare att lösa ut sin licens heller då den inte gäller om inte banlicens och det där med supervisors eller jury vid tävling gäller eller finns på plats. Kan ju finnas vissa delar som gör att det kostar lite mer att arrangera ett SM i de delar som jag nämnt ovan.

Det är dock tråkigt att vi inte lyckas få till en SM-deltävling men som sagt innan, vi får inte lov att hyra Anderstorp Raceway för tävling, varken för bil eller MC.

//Carry

Hur fungerar det med försäkringar på ex Bike Promotion?
Är man försäkrad som tävlingsförare om man kör med dem?

//Tobias
 
Hur fungerar det med försäkringar på ex Bike Promotion?
Är man försäkrad som tävlingsförare om man kör med dem?

//Tobias

Du är inte försäkrad via licensen, det kan hända att de har en annan försäkring, men det kan jag inte svara på. Kanske läge att lösa en privat försäkring om man är osäker.

Carry
 
Någon insidernyhet från visionären i Gnosjö och det "nya Anderstorp"? Asfalten sedan -89,håller den verkligen att köra på ett år till ? Men kämpa på,hej och hå.
 
Tack för ditt svar. Konstigt att det finns förstå-sig-på:are här inne som påstår att det är samma krav på icke-SM tävlingar??? Då kan jag i alla med gott samvete att en SM-tävling är säkrare för oss förare.

Med vänlig hälsning,

Eftersom det inte finns några regler från Svemo som gäller för de här låtsastävlingarna som bandagsarrangörerna ägnar sig åt så behöver de inte läkare eller ens ambulanspersonal. När det inte behövs ett polistillstånd så behöver de inte följa FAP heller. De behöver inte följa banlicensen vad gäller antal funktionärer heller eftersom den inte gäller för den här sortens verksamhet. Så det är ingen anledning för förare att lösa ut sin licens heller då den inte gäller om inte banlicens och det där med supervisors eller jury vid tävling gäller eller finns på plats. Kan ju finnas vissa delar som gör att det kostar lite mer att arrangera ett SM i de delar som jag nämnt ovan.

Det är dock tråkigt att vi inte lyckas få till en SM-deltävling men som sagt innan, vi får inte lov att hyra Anderstorp Raceway för tävling, varken för bil eller MC.

//Carry
 
Oavsett om man kör sm eller vad man nu kör så är det en stark rekommendation, som komplement, att skaffa en bra privatförsäkring som täcker all form av racing/bankörning. Licens försäkringen är ganska tunn om man skadar sig allvarligt.

Hur fungerar det med försäkringar på ex Bike Promotion?
Är man försäkrad som tävlingsförare om man kör med dem?

//Tobias
 
Jag tror också att det kan vara så att flera danska "bandagsarrangörer" de sista åren infört cup och serie med poängutdelning och prispengar. Exempelvis en arrangör har en serie för "elitlicensierade" samt en för "senior/rookie" uppdelat i 600 och 1000. Serierna går på Anderstorp, Mantorp, Brno, Oschersleben samt andra banor i tyskland/tjeckien. Prispengar på 10k för serievinnare och neråt till femte. En race, bandagshelg eller vad vi nu väljer att kalla det innehåller ofta kval, två heat i varje klass. Samt "skojrace" i form av b och c finaler och ibland nåt långlopp.

Åtminstone de arrangemang jag kört har varit välarrangerade från min synvinkel och sista året så har det också blivit fler och fler hyfsat snabba förare som kört (allt är förstås relativt men på finalen i Anderstorp så var vi väl en 25-30 förare som låg mellan 1,35-1,40 tider)
Verkar också som fler och fler väljer detta alternativ, mer "bang for the buck" tycker vissa.

Åtminstone för oss som bor i södra Sverige så kan det bli ett alternativ, det är inte mkt längre att ta sig till en bana i tyskland än exempelvis Karlskoga. Visst, det går aldrig att ta ifrån att det är mer prestige och status att köra sm men att kalla det för "låtsastävlingar" börjar bli omodernt kan jag tycka. Det är bara att inse att SM fått konkurrens från utomstående aktörer på gott och ont. När jag var som mest aktiv på -90 talet fanns bara SM och i princip inga utomstående aktörer, nästan allt var arrangerat av klubbarna, ville man köra hoj på bana så var det SM serien som gällde. Men så ser det inte ut idag som bekant.

Jag propagerar varken för det ena eller andra, kör gärna sm om det passar min kalender o budget, vill bara få fram att en del av det vi ser i sjunkande startfält kan ha att göra med att utomstående aktörer sista tiden vässat sin produkt och börjat inrikta sig på "raceförare" också.
Jag håller med dig om att SM har fått konkurrens om förare från vissa bandagsarrangörer. Man ska dock komma ihåg vem man konkurrerar mot. först arrangören sen Svemo och Svemo är vårt förbund så egentligen konkurrerar de mot oss förare om man ska hårddra det. Konkurrens är bra i de flesta fall men i just detta är jag väldigt tveksam.

Min inställning är att jag är emot bandagsarrangörer som anordnar tävlingar. De gör det endast för ett syfte -att tjäna pengar. Inget fel med det, så funkar företag, men det bidrar absolut inte till att få sporten Roadracing större och bättre. Den enda fördelen med att de ska få arrangera tävlingar (och då menar jag ett litet låtsasrace på slutet av dagen på sådär 5 varv och inte en hel serie) är att det kan få de som kör bandag idag att vilja börja tävla. De får känna på tävling när de ändå är där och fastnar för tävlandet, dvs roadracing. I övrigt ser jag absolut inget positivt med tävlande under en bandag.

Vi är idag under 70st elitförare och runt 200 licensierade förare med seniorlicens. Om vi förare inte går ihop och för sporten framåt, kommer den inte bli bättre. Steg 1a i detta är att vi kör samma serie. Senaste åren har det funnits alldeles för många serier och klasser. Jag är för att vi ska ha en elitklass likt PRO sbk, idag finns däremot inte förarunderlaget till detta så nu har vi världens tillfälle att gå ihop ALLA förare och köra samma serie och få stora startfält. Alla superbike klasser, SM och SO som ingen har kunnat hålla koll på vilken som är vilken, bandagsarrangörer som har serier och allt var det nu har varit har bidragit till mindre förare överallt. En annan sak med detta är tydlighet för de som ska kolla. Det har varit allt annat än tydligt senaste åren.

I framtiden kanske en bandagsarrangör ska arrangera tävlingar, kanske tom sm, tillsammans med klubbarna likt en promotor. Jag är helt klart för den typen av lösning om upplägget kan vara bra. Helt enkelt någon som sköter om sm serien seriöst. Där är vi inte än och med det låga antalet förare som vi har idag kämpar vi för sportens överlevnad. Så jag ber alla förare, även fast man har fullt upp med sin egen racing med sponsorer och allt var det är, att gå ihop och framförallt köra samma serie. Är vi utspridda är vi väldigt svaga och sporten kommer bara bli sämre och sämre.
 
Tack för ditt svar. Konstigt att det finns förstå-sig-på:are här inne som påstår att det är samma krav på icke-SM tävlingar??? Då kan jag i alla med gott samvete att en SM-tävling är säkrare för oss förare.

Med vänlig hälsning,

Vill bara förtydliga att mitt svar tidigare i den här frågan var menat om svenska klubb/förenig som arrangör och inte när utländska arrangörer genomför något. Alltså tävling under Svemo flagg, t.ex. Scandinavian Open eller SM , så många fler tävlingar finns väl inte under Svemo!?

//Nitrous
 
En stor skillnad mot tex Tyskland är att deras "låtsasrace" ( = olika cup:er utan mästerskapsstatus ) som går ihop med bandagsarrangörer oftast är olika entusiastklasser som tex GSXR750 Cup, BMW S1000R Cup, KTM Cup, IGK500GP cup mm. Klasser som fångar lite olika intresserade förare utanför deras Mästerskapsklasser.

Så fungerar det inte här hemma utan bandagarna riktar sina race och plockar dessutom även sina föråkare ifrån SM-klasserna och förra året så var det 3st större bandagar samma helger som SM dessutom vilket var otur. Hade man som utomlands kört entusiastklasser som tex KTM390 Cup eller whatever så hade det inte gjort något att datum krockar.

Dessutom återinfördes det förra året i reglementet att man måste söka starttillstånd för att köra utlänska race samma helger som det går SM. Det tror jag inte många Svenska förare ansökte om som körde Danska race på Anderstorp när det gick SM i Linköping tex?
 
Du har helt rätt, men det är fortfarande minst 11 terminer studier plus 18 månader AT innan en läkare specialiserar sig så jag skulle vilja påstå att alla läkare oavsett specialitet har hyfsat bra koll på hur man hanterat ett trauma.

Nej, möjligen om det är en nybakad läkare som inte varit ifrån at-rotationen så länge. Min egna erfarenhet som ssk på både större och mindre trauman är att det tom om finns jourläkare på akutsjukhus som inte kan följa A till E vid bedömningar. Krisar det på banan tar jag alla gånger hellre en trauma utb ssk än random läkare.
 
ok, men hur funkar det när Bott, som är en svemo godkänd cup tävlar på dessa bandagar?

Bott har hyrt in funktionärer, tävlingsledare, läkare och en extra ambulans från ARC. Svemo har skickat supervisor som har haft koll på att allt går rätt till. Vi har endast haft uppgifter när bott har kört.
Billigt? Fråga Alex Lind, men det är förutsättningen för att säkerställa säkerheten och följa reglementet för en cup som körs av licensierade förare i Sverige.
 
Nej, möjligen om det är en nybakad läkare som inte varit ifrån at-rotationen så länge. Min egna erfarenhet som ssk på både större och mindre trauman är att det tom om finns jourläkare på akutsjukhus som inte kan följa A till E vid bedömningar. Krisar det på banan tar jag alla gånger hellre en trauma utb ssk än random läkare.

Klart jag också hellre har en ATLS utbildad narkosSSK med 20 års erfarenhet av trauma hellre än en nybakad läkare som gjort AT i Torsby och därmed har 19 mån total erfarenhet av kliniskt arbete och 0 månaders traumaerfarenhet. Men det är ju inte riktigt det som är alternativet....

De seriösa ambulansorganisationerna som hyr ut folk till evenemang har höga kompetenskrav på läkarna så vanligtvis får du en narkosläkare eller en traumakirurg och då är det inget snack om vem som är mest kompetent....
 
Alvarligt börjar bli rätt tjatigt nu, vi vet redan alla att det kommer bli fartskillnader..


Allvarligt när var senast du fick komma till? :) Det är ett bra onboardklipp, om du inte vill kolla på det för att se temposkillnaden så kolla på det för att det är ett spännande race :yoparty
 
Törs med säkerhet lova att ingen snabb förare kommer att köra in i röven på någon på det där sättet. Jösses....
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top