Svensk RR 2014

GT

Absolut kortast.
Gick med
29 Nov 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR600RR - Pink Kitty Edition
Sitt ner i båten..

Istället för att klaga på att det är så få banor som är med i kalendern kan man istället se till att sin hoj inte låter mer än 95 dB vid förbifart och ställa upp och köra de race som faktiskt finns. Arrangörerna får på så sätt in pengar som gör att de ev. kan utveckla sina evenmang, kanske till och med hyra en annan bana och voilá - en ny bana att tävla på! Istället för att ge fan i vilket, hojen låter 110 dB och man blir svartflaggad och ger fan i nästa race. Det är ju så som sporten dör ut.

Faktum kvarstår att ljudet är ett problem. Hade vi inte haft ljudkrav hade vi förmodligen kört på alla banor. Men nu har vi ett ljudkrav som kräver att man tystar ner hojen. Rimligt eller inte, så är det bara. Acceptera det och hjälps åt för att få fler banor öppnade. Om det stämmer att Mantorp saknar förening som kan arrangera race lär de ju knappast starta en förening som arrangerar race om det inte är en käft som anmäler sig till tävlingarna. Vissa inser inte att det är moment 22 och enda sättet att ta sig ur det är att själv dra sitt strå till stacken.

Detta året kommer jag köra både med bandagsarrangörer, förmodligen prova på serier utomlands och köra SST600 i Sverige. Men PRIO 1 är SVERIGE. Ta av skygglapparna och inse att vi inte några banor kvar om vi själva inte gör någonting.

SM i Gälleråsen säger vissa. Ja, det är möjligt. Men vi har trots allt Falkenberg och Sviestad med i kalendern också. Fortsätter det såhär lär det gå från SM i Gälleråsen till KM i Gälleråsen med 1-2 racehelger på en säsong på, ja just det - Gälleråsen. Som i och för sig är en väldigt rolig bana. :)
 

Mc känsla

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2011, Honda, CBR 1000rr
Vad är det som hindrar SST600 från att köra ihop med tex STCC? Vill inte STCC? Vore det bra för SST600 eller skulle det bli för dyrt för deltagarna?

Helt sæker på att STCC vill ha Stock 600 " var en fågel som kvittrade i mitt øra 2012 om detta" men återigen finns det bromsklossar som tænker på sitt eget. Svensk RR ær på ruinens brant... Tyvær. Nu kør vi lite i tyskland istællet før dær slipper man massa trams sedan Wild Card i england (110% regel:) bara før det ær roligt...
 
Gick med
9 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 1000
Det pågår livliga diskussioner lite överallt just nu, både här och på Facebook. Det talas mycket om att "produkten är för dålig", så vi väljer att köra i annan serie. Ok, gör det. Jag håller inte med.

Först, vilken produkt pratar vi om? Jo RR SM. Vem gör produkten? Vi förare. Tror ni det är lätt som arrangör att få dit massa åskådare till ett SM race när det ser ut som det gör? 99% av alla deltagare är glada amatörer med ett vanligt jobb som väntar på måndagen. Dvs ingen är proffs i roadracing. Lockar det publik?

En arrangör arrangerar inte en tävling i första hand för att tjäna massa pengar, då är det bättre att hyra ut till någon annan. Varför arrangeras det tävlingar då? För att några få eldsjälar brinner för sporten och tycker det är förbannat roligt. Vi pratar inte om 10st i varje klubb, kanske 3-5st om vi räknar högt. De försöker få ekonomin att gå ihop, och det är inte lätt ska jag lova. Egentligen enda inkomsten är startavgifter på en sådär 3000:- per förare. För 3000:-, vad kan vi förare begära att få? En professionell tävlingsledare som kan ställas till svars om den gör nåt misstag? 10000 pers i publik? Tv? Radio? Givetvis inte. För den låga summan tycker jag vi ska vara rätt nöjda med att ens få köra... Ja men säger ni, varför inte satsa på mer publik och mer intäkter? VEM ska göra det när det inte ger nåt tillbaka? Det har provats många gånger. Produkten som vi förare erbjuder är för dålig att sälja för arrangören. Vi måste bli mer proffsiga!

Hur får vi allt det där då? Givetvis genom samarbete. Om inte ALLA förare samarbetar kommer vi aldrig vända skutan. Sista åren i PRO superbike hade vi förare ett eget förarmöte på en av kvällarna där olika frågor om framtiden diskuterades. Oftast ganska bra möten. Någonting som jag tycker vi förare borde införa under årets säsong.

Kan se ut så här...

-Ser förfärligt ut i depån, bilar står huller om buller och mest är det rostiga transitbussar. Hur ska jag ta hit en stor sponsor, han kommer ju bli bortskrämd.
Då kanske nån i lokalen känner någon som har nägra stora tält, a la BOTT. Nästa tävling är på Karlskoga, kolla med Mike om nåt är möjligt, hyr ett tält, någon kanske känner någon firma som kan hjälpa till etc....

-Vi vill ha annonser på lyktstolpar till sista sm et på Linköping... Ok säger någon i förargänget. Jag har en kompis sons flickväns pappa som kan ta ledigt för att sätta upp dessa. Perfekt, han behöver lite soppapengar och en tusing för att vara ledig. 20 spänn per person samlas in och problemet är löst.

-Vi är trötta på att ha prisutdelningen i Karlskoga. Ok, vi pratar med Mike om annat upplägg... Tex, på finalen kör vi fredag och lördag istället för lördag och söndag. På lördagskvällen är det bankett inne i Linköping där topp tre i varje klass måste deltaga med sin hoj. Kostymkrav. Hyr in Janne Blomqvist, Niko, Sandy Berlin, äpplet eller nån annan som konferencier för intervjuer osv.......

- Vi vill ha enhetsdäck... Göra om reglementen... Allt kan diskuteras.


OBS! Detta är bara tagit ur luften för att visa på exempel som skulle kunna diskuteras och föra diskussionerna framåt.

Man kan tycka vad man vill, en sak är jag däremot säker på. Ska RR i Sverige få ett lyft kan ingen annan än förarna göra jobbet. Jag kan lova att alla som bestämmer, arrangörer och sektionen, kommer att lyssna. Utan tvekan! Och så länge inte förarna engagerar sig, så kommer det inte bli bättre. Att någon utomstående skulle vilja ta över RR sm ser jag inte hända då det är en förlustaffär.

Om allt blir bättre, vi får mer förare genom god reklam för sporten genom t.ex. Sporthoj.com, vi får mer publik, vem tror ni gynnas? Vi förare såklart! Vi kan få fler och starkare sponsorer och kanske slipper jobba den där måndagen då Racingbakfyllan är som värst. Men återigen, alla förare måste kavla upp armarna! Och prata gott om sporten! För det är trots allt det roligaste som finns, don't forget.

Ljudfrågan diskuteras också. 95db. Det är en förutsättning om vi ska kunna fortsätta så se till att lösa problemet. Det går, jag har provat!

Alla får givetvis tycka vad de vill om mina åsikter. Jag tror detta är enda vägen till framgång för tillfället.

Ursäkta ev stavfel, telefonen är inte det lättaste verktyget till dessa texter.
 
Last edited:

yiu-han

№23 Superbike
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
cbr1000rr
Jag tycker det är bra att det diskuteras överallt det går just nu för att få en bild av vad folk tycker. Går man inte ner på detaljnivå så tycker förarna över lag ganska lika. Att det klagas i så många olika former ser jag som ett kvitto på hur dålig kommunikationen verkligen är!

Håller helt med om att det måste skapas kanaler för förarna att kommunicera med varandra först och främst. För att sedan med SVEMO/organisatörer kunna hitta bättre lösningar för att forma RR till något riktigt bra.

Under dom få åren jag varit aktiv har jag aldrig känt att jag varit delaktig, kunnat påverka/tycka eller ens att någon har varit intresserad av min åsikt. Det ser jag som största problemet, nu och då.

Får man bara upp fungerande kommunikationsvägar så tror jag det är ganska lätt att ta lite mer verklighetsförankrade beslut. Ta bara den nya instegsklassen. Det är ju inte SVEMO eller arrangörerna som har den bästa möjligheten att kolla läget bland folk som kan tänkas vilja börja tävla. Det är jag helt övertygad om att man bäst gör på bandagar där förarna ändå är och tränar.

Men som sagt. Oavsett vad man siktar på för långsiktigt resultat borde steg 1 vara att skapa ENKLA kommunikationsvägar. Enkla förarmöten i varje klass skulle vara en grym förbättring.

Annars kommer det fortsätta vara:
"Ähhhhh det är inge idé att försöka få dom att fatta. Jag skiter i alla andra och kör så länge det känns som att det är värt det. Jag har ändå för mycket att göra för att få ihop min egen körning för att ha tid och ork att bråka med stenåldersdrakar..."
 

toppfart

man kan inte vara bäst på allt
Gick med
30 Jul 2009
Ort
skärblacka
Hoj
2007 honda cbr 600 rr race
hej alla förare ge mig synpunkter på vad ni vill ha för att komma till tävling sitter med planeringen till sm deltävlingen i linköping
mvh niclas
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
hej alla förare ge mig synpunkter på vad ni vill ha för amktomma till tävling sitter med planeringen till sm deltävlingen i linköping
mvh niclas

Sitter säkert en del i själva arrangemanget men just nu/här är kärnan att rookies ska dela bana med sbk. Funderar personligen på att prova rr i år och visst är det trevligt med mkt publik men själv tycker jag att ordning och reda är värt mkt så man slipper leta funkisar och ansvariga som sen inte har en aning om ngt...
Detta gäller såklart inte bara rr utan är mer erfarenheter från cuper,turneringar osv
 

toppfart

man kan inte vara bäst på allt
Gick med
30 Jul 2009
Ort
skärblacka
Hoj
2007 honda cbr 600 rr race
vi har testat bla med publikvärdar med tydligatröjor o givet en depå med ordning o reda delad bantid för r1000 o sb är från svemo dock får man väl utvärdera detta efter denna sesång
vi kommer givet ha aktiviterter både utanför banan o på banan
var mycket poppis med medåkning hoppas fler förare vill vara med på detta
kommer att finnas karuseller för barn o lite lotter mer kommer det att bli för publiken
 

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
2x CBR600RR
Anordnad LMS/Linköping sista deltävlingen 30-31augusti också?

/Jim

vi har testat bla med publikvärdar med tydligatröjor o givet en depå med ordning o reda delad bantid för r1000 o sb är från svemo dock får man väl utvärdera detta efter denna sesång
vi kommer givet ha aktiviterter både utanför banan o på banan
var mycket poppis med medåkning hoppas fler förare vill vara med på detta
kommer att finnas karuseller för barn o lite lotter mer kommer det att bli för publiken
 

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Kawasaki KLX450R-09, ZX10R-11 race
Hyr Mantorp park sista deltävlingen i aug och jag kör båda, kan tänka mig att betala en högre anmälningsavgift för att få med fler banor i serien.

hej alla förare ge mig synpunkter på vad ni vill ha för att komma till tävling sitter med planeringen till sm deltävlingen i linköping
mvh niclas
 

toppfart

man kan inte vara bäst på allt
Gick med
30 Jul 2009
Ort
skärblacka
Hoj
2007 honda cbr 600 rr race
det är inte helt spikat var finalen hamnar men troligtvis i östergötland
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hyr Mantorp park sista deltävlingen i aug och jag kör båda, kan tänka mig att betala en högre anmälningsavgift för att få med fler banor i serien.

Det har krigats för den saken från flera håll, men kört tyvärr.

Dels pga ljudgnäll, mest för att det inte fanns några tider tillgängliga. Jag kan bara spekulera men gissar att banägarna väljer andra som är tystare och betalar lika bra eller mer om de kan välja.
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Det har krigats för den saken från flera håll, men kört tyvärr.

Dels pga ljudgnäll, mest för att det inte fanns några tider tillgängliga. Jag kan bara spekulera men gissar att banägarna väljer andra som är tystare och betalar lika bra eller mer om de kan välja.

Fel delvis, ljudet tänker jag låta vara osagt men det är ju lite sent att komma i Jan/feb och vilja hyra en HELG för tävling. Banägarna spikar sina kalendrar samtidigt som tävlingskalendrar blir klara i okt/nov och helgdatum är det mest attraktiva för alla. Ingen banägare sitter och håller på några helger för att "någon" kanske har en bra ídé i Jan/Feb.
Helgerna som varit aktuella både för Anderstorp att hyra på Mantorp och Knutstorp är avtalade till andra hyresgäster, likaså helgerna i augusti och september.
Såklart vill banägaren ha betalt och därför säkra sina intäkter så fort som möjligt under hösten för att planera kommande års budget med drift, underhåll, personal m.m.

I god tid så är allt möjligt, att komma nu är för sent!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Fel delvis, ljudet tänker jag låta vara osagt men det är ju lite sent att komma i Jan/feb och vilja hyra en HELG för tävling. Banägarna spikar sina kalendrar samtidigt som tävlingskalendrar blir klara i okt/nov och helgdatum är det mest attraktiva för alla. Ingen banägare sitter och håller på några helger för att "någon" kanske har en bra ídé i Jan/Feb.
Helgerna som varit aktuella både för Anderstorp att hyra på Mantorp och Knutstorp är avtalade till andra hyresgäster, likaså helgerna i augusti och september.
Såklart vill banägaren ha betalt och därför säkra sina intäkter så fort som möjligt under hösten för att planera kommande års budget med drift, underhåll, personal m.m.

I god tid så är allt möjligt, att komma nu är för sent!

Vem sa att det var nu i jan/feb?

Jag hade samma info för två-tre månader sen ;)
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Vem sa att det var nu i jan/feb?

Jag hade samma info för två-tre månader sen ;)

Ja vid den tidpunkten så hade banägaren avtalat så mycket datum dom kan med hyresgäster. Det arbetet påbörjas i Aug och ska helst vara klart i Okt. Men nu har ju frågan blivit aktuell nyligen och jag vet att både ARC och SMC har frågat banägare precis nyligen i dagarna, det är på tok för sent såklart men det är ju bra att någon vill försöka och inte gett upp. Och väldigt synd är att ARC inte får hyra t.ex. Anderstorp som jag uppfattat det för ARC som klubb vill verkligen arrangera och har massor med bra funkisar som älskar sporten.
Mantorp fick frågor i Januari om specifika helger för tävling och dom helgerna var självklart redan uthyrda.
I augusti vill jag minnas att klubbarna ska skicka in till Svemo om önskemål på tävlingsdatum för nästkommande års kalender och redan då måste man självklart ha ett preliminärt datum avtalad med en bana.
 

Madmore

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2011
Ort
Uppsalaish
Hoj
Honda CBR1000RR -07(Gata), Honda CBR1000RR -08 (Bana)
Då bör alltså klubbarna och SVEMO vara ute i bättre tid nästa säsong, med att spika och boka tävlingsdagar och banor?
 

iJvb

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Ort
Skellefteå
Hoj
Bmw_F800S_07(såld), Triumph_Speed_triple12(såld), Suzuki_M1600_05(såld), Honda_VTR1000f_98(såld), Bmw_F700GS_15(såld), Triumph_Explorer1200_12(såld), Buell_XB12R_07,
funderar lite.
blev inte Mittsverigebanan godkänd för RR eller va det för något annat?
eller är den för långt ifrån södra sverige?
annars så brukar den banan ha gott om tider vad jag förstår.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
funderar lite.
blev inte Mittsverigebanan godkänd för RR eller va det för något annat?
eller är den för långt ifrån södra sverige?
annars så brukar den banan ha gott om tider vad jag förstår.

Godkänd för träning, tror inte dom hunnit klart med det som fattades för race än.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top