Svensk polis stressar mc av vägen.

Vems fel var det?

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.
det är fortfarande grisens fel att mcturken krockade eftersom konstapeln vägrade lyda order

Okej, du tycker att det är polisens fel.

vi skriver i klarspråk så mindre begåvade förstår då.

är allt polisens fel? nej.
är allt mcturkens fel? nej.

Hur begåvat är det att först posta ett inlägg för att 24 minuter senare säga emot sig själv med ytterligare ett inlägg?

Hur ska du ha det egentligen? :va

Last edited:
Quit complaining! You know what they tell you: 'don't do the crime if you can't do the time!

Kanske var det först bara skylten, sedan smitning vidare över fortkörning, vårdslöshet till krasch. Men det går att avbryta ifrån föraren.

F.ö. har jag personliga erfarenheter av smitare och är inte så förtjust i det beteendet. De har kostat mig.

Kan vi enas om att båda parter här har gjort fel?
både han på hojen o polisen?
Olika fel o olika straff?

Skylldig till olyckan?
Imho killen på hojen.
Ska polisen straffas för att killen fick närsyn av spenat? Nope
Ska killen på hojen straffas för sitt beteende? javisst
Ska polisen straffas för sitt beteende? javisst

Olika brott, olika straff.
Hur svårt kan det vara.

Ska polisen straffas för sitt beteende? javisst
Vad ska han straffas för? Att han tyckte att han själv kunde bedöma situationen än killarna i radion? I filmen så hittar jag inget som jag tycker se ut som fara för oskyldiga. Hans straff för olydnad borde vara ringa, gå och lägga sig utan kvällsmat kanske.

Jag tycker att denna typen av diskussioner bara visar hur inskränkta hojåkare är.
Kör man av vägen och skadar sig eller dör så kan man aldrig skylla på nån annan.
det är puckot bakom styret som är skyldig till allt han ställer till med. stjäl man en hoj
eller kör för fort får man ta smällen om man kör av vägen.för det bevisar att man kört
över sin förmåga.

Vad ska han straffas för? Att han tyckte att han själv kunde bedöma situationen än killarna i radion?

Alla tycker att dom har bättre koll än chefen/befälet, därför det ska vara straff när man skiter i order.

:)

Alla tycker att dom har bättre koll än chefen/befälet, därför det ska vara straff när man skiter i order.

:)

Ibland "skunkar" vi på mitt jobb också. Där vi gör saker som vi anser behövs utan att chefen beordrat oss till det - och även där han beordrat oss att prioritera annat. Inte sällan så blir det vi gör bra ändå :)

Smitare däremot har sällan medfört något bra.

Vad ska han straffas för? Att han tyckte att han själv kunde bedöma situationen än killarna i radion? I filmen så hittar jag inget som jag tycker se ut som fara för oskyldiga. Hans straff för olydnad borde vara ringa, gå och lägga sig utan kvällsmat kanske.

Öh, han gjorde ett antal fel som han ska straffas för. Endel kanske iofs är bara en smäll på fingrarna, men dock en viktig näsknäppa för att han inte ska fortstätta med det betendet.
Vad är då de fel han begått?
1) Han försöker preja motorcyklisten i en rondell
Detta är det jag presonligen ser som näst allvarligast.
Det är tame f*n snudd på mordförsök att medvetet preja en hojåkare.
2) Bryter mot order från högre befäl
Minst allvarligt, det han skulle ha gjort var att medela att han bedömmer att han ska göra "efterföljning"/kan fortsätta jakten utan större fara för 3:e part.
3) Gasar på o gör omkörningar utan siren eller blåljus.
Detta är olagligt även för poliser i polisbil på utryckning. Vad skulle han ha gjort? lämnat blåljusen på.
4) Det mest allvariga: Då han inser att hojåkaren hamnat i spenaten, säger han "Det ser ut som han stannar. Han kör av vägen här precis. Vi går ut och kollar läget" och hoppar ur polisbilen.
Men vaf*?
Om en på sporthoj åker ut i spenaten är det
"Han har kört av vägen, tillkalla ambulans, vi stannar o kollar läget"
Men nä nä "jag är sheriffen o killen ska lära sig veta hut innan nån ambulans tillkallas"
Det är tjänstefel om nått.

Ingen fara att ligga i 200 med en traktor??? Hyfsat farligt skulle jag kalla de..
Tyckte han klarade det rätt bra. Det går visst att köra +200 i bil.

Öh, han gjorde ett antal fel som han ska straffas för. Endel kanske iofs är bara en smäll på fingrarna, men dock en viktig näsknäppa för att han inte ska fortstätta med det betendet.
Vad är då de fel han begått?
1) Han försöker preja motorcyklisten i en rondell
Detta är det jag presonligen ser som näst allvarligast.
Det är tame f*n snudd på mordförsök att medvetet preja en hojåkare.
2) Bryter mot order från högre befäl
Minst allvarligt, det han skulle ha gjort var att medela att han bedömmer att han ska göra "efterföljning"/kan fortsätta jakten utan större fara för 3:e part.
3) Gasar på o gör omkörningar utan siren eller blåljus.
Detta är olagligt även för poliser i polisbil på utryckning. Vad skulle han ha gjort? lämnat blåljusen på.
4) Det mest allvariga: Då han inser att hojåkaren hamnat i spenaten, säger han "Det ser ut som han stannar. Han kör av vägen här precis. Vi går ut och kollar läget" och hoppar ur polisbilen.
Men vaf*?
Om en på sporthoj åker ut i spenaten är det
"Han har kört av vägen, tillkalla ambulans, vi stannar o kollar läget"
Men nä nä "jag är sheriffen o killen ska lära sig veta hut innan nån ambulans tillkallas"
Det är tjänstefel om nått.
1) Hur får man stopp på en hoj som uppenbarligen inte vill stanna, be snällt verkar inte fungera så bra. Just i rondellen gick det inte så fort och hojåkaren hade beviserligen flera möjligheter än att köra in i polisbilen.
2) Administration och beslutspyramider är inte alltid vägen till att få något gjort.
Hade han därmemot orsakat verklig skada - ja då ska han så klart ta fullt ansvar för detta!
3) Men oj, glömde han verkligen blåljusena. Han kanske körde med heljuset på då? Jag lever i tron att förare av diverse utryckningsfordon så som ambulanser, brandkår och polisbilar är utbildade att framföra sina fordon i högre hastigheter - och av nämnda fordon så anser jag polisbilen bäst kompetent för uppgiften. Farten och säkerheten sitter inte i blinkande blå lampor.
4) Hittar du inte på lite nu? Det framgår inte vad jag kan se att polisen är hämdlysten och ger sig ut för att läxa upp föraren.

Last edited:
För att han fortsätter jaga även fast dom sagt till han att inte göra de!? Ganska logiskt enigt mig.

Bara för sakens skull, är det någon som vet vad de faktiskt menar med "avbryta"?

Jag har ingen aning, men kan det inte rent teoretiskt vara "slå av ljud och ljussignaler och ligg inte 1½ meter bakom och försök inga preja-av-vägen-manövrar?"

Det behöver ju inte betyda stanna omedelbart där du är och ta en fika vid vägkanten medans den förföljda försvinner i fjärran.

Håller med, jag tycker att det är mindre obehagligt att köra i 200kmh med min bil än med hojen t om..

Last edited:
Bara för sakens skull, är det någon som vet vad de faktiskt menar med "avbryta"?

Jag har ingen aning, men kan det inte rent teoretiskt vara "slå av ljud och ljussignaler och ligg inte 1½ meter bakom och försök inga preja-av-vägen-manövrar?"

Jag tolkar dock inte avbryta förföljandet som fortsätt följ efter på 2meters avstånd? :confused:

Det behöver ju inte betyda stanna omedelbart där du är och ta en fika vid vägkanten medans den förföljda försvinner i fjärran.

Det kan jag faktiskt inte uttala mig om dock fattar jag det som att han ska sluta jaga alltså avbryta jakten. :va

Håller med, jag tycker att det är mindre obehagligt att köra i 200kmh med min bil än med hojen t om..

Klart det går att köra 200 med bil men hur säkert är de då? Speciellt i en sketen volvo eller saab vilket svenska polisen använder.

Och att säga att det är mindre obehagligt i bil en mc det håller jag absolut inte med om där har vi väldigt delade meningar..

1) Hur får man stopp på en hoj som uppenbarligen inte vill stanna, be snällt verkar inte fungera så bra. Just i rondellen gick det inte så fort och hojåkaren hade beviserligen flera möjligheter än att köra in i polisbilen.
2) Administration och beslutspyramider är inte alltid vägen till att få något gjort.
Hade han därmemot orsakat verklig skada - ja då ska han så klart ta fullt ansvar för detta!
3) Men oj, glömde han verkligen blåljusena. Han kanske körde med heljuset på då? Jag lever i tron att förare av diverse utryckningsfordon så som ambulanser, brandkår och polisbilar är utbildade att framföra sina fordon i högre hastigheter - och av nämnda fordon så anser jag polisbilen bäst kompetent för uppgiften. Farten och säkerheten sitter inte i blinkande blå lampor.
4) Hittar du inte på lite nu? Det framgår inte vad jag kan se att polisen är hämdlysten och ger sig ut för att läxa upp föraren.

1) Visst denna gång hände inget, men att preja en motorcyklist är extremt våld, precis som att skjuta någon. Visst får polisen göra det om det är berättigat.
Av vad som framkommer av videon är det inte berättigat, i mitt tycke iallafall.
2) Håller med här. Men iom att han blitt "ertappad" / det inte framkommer att han tog beslutet att fortsätta.... tja, det är därför jag säger att det är det minsta felet. Om detta som sådan ska ha bestraffning eller inte, det är upp till polisorganisationen.
3) Ska vi nu ha lagar så ska väl alla följa dem, även poliser? Anledningen till siren/blåljus är att påkalla uppmärksamhet från 3:e part och därvid göra det så säkert som möjligt för 3:e part. Så säkerheten i detta fall är för 3:e part.
4) Ser polisen att killen kommer upp o försöker springa sin väg efter närsyn av spenat , visst då kan jag förstå om han hoppar ur bilen utan att tillkalla ambulans först.
I alla andra fall så lär personen på motorcykeln vara skadad, troligtvis allvarligt skadad(vilket var det som hände i detta fall enl videon i länken i första posten). Krävs inte mycket insikt att förstå det. Att då hoppa ur bilen utan att ha tillkallat ambulans först, det kommer alltid att vara tjänstefel i min bok. Ev grovt tjänstefel.
Den enda reservation jag har på denna punkt är om de är två i bilen och den andra tillkallar ambulans (men tyvärr inte hamnat i videon). Då är det helt ok att hoppa ur bilen direkt.

Notera att jag inte tycker att det är polisens fel att killen krashade. Det är helt och hållet hans eget fel.

1) Visst denna gång hände inget, men att preja en motorcyklist är extremt våld, precis som att skjuta någon. Visst får polisen göra det om det är berättigat.
Av vad som framkommer av videon är det inte berättigat, i mitt tycke iallafall.
2) Håller med här. Men iom att han blitt "ertappad" / det inte framkommer att han tog beslutet att fortsätta.... tja, det är därför jag säger att det är det minsta felet. Om detta som sådan ska ha bestraffning eller inte, det är upp till polisorganisationen.
3) Ska vi nu ha lagar så ska väl alla följa dem, även poliser? Anledningen till siren/blåljus är att påkalla uppmärksamhet från 3:e part och därvid göra det så säkert som möjligt för 3:e part. Så säkerheten i detta fall är för 3:e part.
4) Ser polisen att killen kommer upp o försöker springa sin väg efter närsyn av spenat , visst då kan jag förstå om han hoppar ur bilen utan att tillkalla ambulans först.
I alla andra fall så lär personen på motorcykeln vara skadad, troligtvis allvarligt skadad(vilket var det som hände i detta fall enl videon i länken i första posten). Krävs inte mycket insikt att förstå det. Att då hoppa ur bilen utan att ha tillkallat ambulans först, det kommer alltid att vara tjänstefel i min bok. Ev grovt tjänstefel.
Den enda reservation jag har på denna punkt är om de är två i bilen och den andra tillkallar ambulans (men tyvärr inte hamnat i videon). Då är det helt ok att hoppa ur bilen direkt.

Notera att jag inte tycker att det är polisens fel att killen krashade. Det är helt och hållet hans eget fel.
1) Jag tyckte inte prejningen var särskillt allvarlig, iaf. långt ifrån att likna med att skjuta någon. Han skar av vägen, visst men uppenbarligen med så god marginal och i så låg hastighet att mc-föraren kunde välja en annan väg. Han kunde också valt att stanna.
3) Jag vet inte om blåljus/sirener är obligatoriskt vid utryckningar? Har sett både ambulans och polis i hög fart utan dem iaf.
Hur mycket säkerhet de faktiskt tillför, tja - jag tror det skydd som saknades i detta fallet var mc-utrustning.
4) De har radio och telefoner. Att gå ur bilen och göra en bedömning av läget är i mitt tycke det rätta. Du verkar veta väldigt mycket om den faktiska händelsen. Det kan också vara så att genom att gå ut så kan man bedöma om det är ambulans, helikopter eller likbil som behövs.
Ok, det kostade kanske några sekunder att göra den bedömningen men det kunde det ev. vara värt.

Klart det går att köra 200 med bil men hur säkert är de då? Speciellt i en sketen volvo eller saab vilket svenska polisen använder.
Det finns mycket som pekar på att kombo polis/sketen volvo i det här fallet överträffade hoj-åkare/R1 i säkerhet.

Last edited:
Polisen gör inget fel. hade föraren av hoj stannat så hade detta inte hänt, så varför lägga
skulden på polisen? blir så trött på att hojåkare bara skyller ifrån sig och på andra.
Vi hojåkare gör ju ALDRIG bara alla andra puckon ute i trafiken.
Nej fram för fler poliser som denna polis.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP