SVEMO's nya SM-upplägg

Som sagt, man blir ju inte riktigt klok på hur dom tänkt sig tävlingsupplägget.

Uppenbart är att målsättningen för SM är endagarstävlingar (söndag) och att vi Rookiesar icke göre oss besvär då. Dessa klasser har frivillig träning på lördagen.

Sen skall det köras supportklass (250) på lördagen.

Arrangörerna skall däremot anordna en tävling för 'nya' och B-förare någon eller några helger före RM/SM, för att 'timma' (trimma, tajma, typ ?) organisationen. Vad är 'nya' förare som inte är B-förare ? Engångslicenser vs helårslicenser ? Alla som kör och som inte är A-förare är väl B-förare ?

Så, vi som då håller försöker rodda ihop en team bestående av 450, Open och Rookie skall alltså först åka till en bana för att enbart Rookien skall köra. Sen skall vi lite senare åka till samma bana för att 450 och Open skall få köra. Jag måste ju missuppfatta någonting för så tokigt kan det ju inte bara vara tänkt. Appropå hålla kostnaderna nere menar jag. Och som Olle så riktigt påstår, det är ju oftast genom samåkning och samutnyttjande av grejor som man kan spara pengar.

Och de senaste årens Sverige Cup, är den helt utanför allt detta ? Eller finns den inte mer ?

Många frågor är det ?

.

Hej.
Har läst och kan bara säga- kommer detta att funka?. Göteborg, vilka är de?
Kul att svemo går ut med info innan vi ens har haft något möte o ser om det är genomförbart. Kostnader??? 33000kr, kommer Svemo med några intäkter??
Vad tror Svemo att Bananpiren kostar? Gratis??
Quad? hur många förare kan vi räkna med intäkter från 15st a 800kr.
Solo? 40-50st a 800kr, som jag ser det så är det back affär redan.
Eller har Svemo en annan klubb än Kortedala MK som arrangör, i så fall bara bra.
Rookie, klart att de ska köra, först för att det skapar intresse att satsa vidare, samt att det genererar inkomst i tävlings budgeten. Tror att det blir fler rookie är Quad, kolla bara på Highland cup.
Tidtagning, vi har genom alla år haft Göran Alden för tidtagning, det kostade inga 14500kr, och då höll han med lån av transpondrar. Svemo kan stå för tidtagning om förarna köper transponder, ideellt arbetet som i alla andra klubbar.
Nä, slopa Quad o 250cc, in med Rookie, mer körtid, ut o ha skoj på lördag kväll, åk hem på söndag, samt ta bort maskinersättning.
Då är det lösbart, vem kan ta semester även på måndag för att plocka ihop banan om vi skulle köra på bananpiren, det går att bära staket på söndagen även om funktionärerna är lite bakfulla.
Hlsn
Thomas

Jag tror inte ni B-förare vara så oroliga. Men det ser ju ut som att det kan bli färre rejs relt generellt nästa år om inte vi tar tag i det själva. Engagera sig i en potensiell arrangörs klubb så kommer det bli fler rejs.
Jag hoppas jag kan dra mitt strå till stacken, även om jag inte riktigt vet hur just nu.

Att rookie inte får plats på SM vore dock olyckligt. Det borde väl hinnas med att köra Rookie på lördagen oxå? Om inte annat så första året för 250 gissar jag på att dom inte blir så många, så ett alternativ vore väl att samköra 250/rookie på de arrangemang där det är tidsbrist eller annat bra skäl.

Last edited:
jag säger nog som mackan56.. man tappar sugen.
så jag ser bara tre st utvägar nu. 1: fler kungatävlingar 2: klassa upp mig 3: sluta med motard :(

blom skrev:
2610343 jag säger nog som mackan56.. man tappar sugen.
så jag ser bara tre st utvägar nu. 1: fler kungatävlingar 2: klassa upp mig 3: sluta med motard :(

Ja men hade inte du planerat att klassa upp dig :confused:

Enginehardware skrev:
2610152
Nä, slopa Quad o 250cc, in med Rookie, mer körtid, ut o ha skoj på lördag kväll, åk hem på söndag, samt ta bort maskinersättning.
Då är det lösbart, vem kan ta semester även på måndag för att plocka ihop banan om vi skulle köra på bananpiren, det går att bära staket på söndagen även om funktionärerna är lite bakfulla.
Hlsn
Thomas
Hoppas SVEMO eller Peter L läser detta inlägg.

Kalmar Mk anordnade ett stadsrace i sommras i borgholms hamn för 70-racer och minimoto och kommer även att göra det 2007 och då förhoppningsvis även med motarder .finns lite bilder från racet på www.v-man-racing.se .

Även jag tänkte köra så mycket det bara gick 2007 vore ju riktigt surt om det inte blev några B-förare

Nyckeln till våran framtid tror tydligen inte SVEMO ligger hos B-förarna. Men det kan ju inte vara sant. Dom måste ju bara ha glömt skriva det att B-förarna är sportens framtid. För dom vill ju att vi ska utöka antalet förare. Så det är kanske en tolkningsfråga. För ingen får väl A-licens direkt numera???

Varför kan inte arrangörerna få utforma hur tävlingar och upplägg ska se ut istället för några som inte riktigt lever i verkligheten. Dock kan det ju finnas "standardkrav" på arrangörer.

Jag tycker lite synd om dom på SVEMO, för dom sitter ju trots allt och jobbar för oss. Men dom kanske behöver ha mera info för att kunna göra så att vi förare och arrangörer känner att det blir bra.
  • Hur många läsare här vet vilka dom är?
  • Har dom varit på tävlingar och visat sig, presenterat sig för förarna?
  • Vill vi förare verkligen ha släta asfaltbanor med ett enda löjligt gupp på? Ge klubbarna möjlighet att investera i banan istället för pengar till förarna som redan har. Och lätta på reglerna om hur hopp får se ut.
  • Vet dom hur dyrt och svårt det är att arrangera en tävling. Hur många frivilliga det går åt. Lördag är nog lättare att få till en bra tävling. Med frivilliga.

Frågorna är många, men det blir nog bra hoppas jag. Så jag sågar inte SVEMO. Tvärtom. Kul och bra att dom har presenterat något så här tidigt. Så får vi se hur det blir.

Last edited:
bra att ett förslag för 2007 kommer redan nu så att vi förare och klubbar ges möjlighet att yttra oss , det är säkert sektionens tanke att de vill få in synpunkter även från oss förare , speciellt som våra valda solo-representanter ej var med på det möte som de var inbjudna till ( varför inte skicka ersättare om man ej kan deltaga ??? )

rent spontant känner jag att det måste vara fel att utestänga våra B-förare från SM-tävlingarna eftersom vi har sett deras stora intresse , utom vid tävlingen i Östersund , men till 2007 tror jag att de kommer även dit om de blir inbjudna , varför besluta om att ha 250 med på SM-helger innan vi vet om det blir några 250-förare ??

bra att vi A-förare skall ha transponder men dåligt att SVEMO avgör vad det kostar och ej lägger det ansvaret på arrangören , fler klubbar kan gå samman vid inköp av en anläggning för att sänka kostnaden , samt att anläggningen kan användas mer än en gång

håller helt med SVEMO att vi måste marknadsföra oss bättre

en fundering till 2008 , är det promotorn av SM-arangemanget som skall tjäna pengar och klubbarna göra jobbet , eller är det tvärs om ??

Jag måste bara få uttrycka att om jag hade varit B-förare idag så hade jag inte fortsatt med supermoto ifall ett sånt här besked blev verklighet. Alltså hade vi haft en A-förare mindre, en förare som deltagit i supermoto internationellt och ingen som tävlar i supermoto från norr om Östersund.

Om man ser på det lite mer storskaligt så tackar vi nej till bredd när det gäller landsyta, nej till fler internationella förare, nej till nya banor och folk som engagerar sig (tänker på Jockwell blandannat) när vi stänger ute B-förarna. Okay kanske inte varrenda en av (vare 30 st me B-licens?) B-förarna kommer att åka internationellt och bygga supermoto-anläggningar men de få som brinner så mycket lär ju finnas i den gruppen, och vi behöver dem allihopa.

jag skulle gärna vilja veta vem det var som kom på det stolliga förslaget att utestänga B-förarna från SM-helgerna , det kan ju i förlängningen bli sportens död i Sverige , nu när supermoton änligen är riktigt på gång i sitt andra försök att bli en etablerad mc-sport i Sverige .

nej , genomför ett nytt möte i liten eller stor skala och ta reda på vilka synpunkter och erfarenheter som finns ute i landet .

Hmm, läste ni inte protokollet? Det var väl iofs jag som satte bollen i rullning men det står väl inte i klartext att vi inte är välkomna även om jag tyckte att man kunde ana att de helst såg att vi uteblev. Vi får se vad de ansvariga säger först. Klart bra att det finns stöd iaf. :tummenupp

Last edited:
marcus56 skrev:
2610932 Hmm, läste ni inte protokollet? Det var väl iofs jag som satte bollen i rullning men det står väl inte i klartext att vi inte är välkomna även om jag tyckte att man kunde ana att de helst såg att vi uteblev. Vi får se vad de ansvariga säger först. Klart bra att det finns stöd iaf. :tummenupp
Jag reagerar på att det inte står att B-förarna kommer vara supporterklass, jag trodde det var självklart. Sen att det "ska anordnas" helgen innan SM betyder för mig (som sitter med i mc-styrelse här i skellefteå) att det inte kommer bli något sådant alls, det är för mycke jobb att annordna två tävlingar och att ha en helgen före som inte har någon status är ganska uteslutet hos många.

Sen dras man ju med i att det snackas om dåligt med tävlingar för B-förare...

:kulspruta TransX, ha ha ha ja då va man tydligen grundlurad när man köpte en MX-transponder i år då? men vad e väl pengar på banken...

Angående tävlingar tycker jag det börjar tunna ut rejält;
tex Eskilstuna tävlingen e VÄLDIGT osäker, Ticksta likaså, highland cup?
Vem ska ta hand om Strängnäs SM? Cedergren gör det iaf inte.

SM i Sommen, det måste väl vara en potentionell tävling???

Suck, ja d e väl bara hoppas det tillkommer andra.

Åsså ROOCKIESAR jag håller på er:rock

säger som fler har sagt..här har man köpt en hoj å har tänkt köra som en tok...vad händer då?:huvet

Va fan , nu vet man ju int ens om det är värt att börja köra.
Är det redan spikat eller går det att ändra på?

Har köpt hoj o skjutit upp plugget för att köra som rookie ju! Rookie på SM-tävling var ju klockrent, den gången jag var med i örebro iallafall. Lärorikt som satan! :tummenupp Hinns det inte med då eller? Vilka vill/kommer att köra 250? Är det tänkt att man som crossåkare kan ta sin 250 och konvertera lite snabbt? Och isåfall, varför åldersgräns? Känns lite konstigt.

Nä jag säger: mera rookies på tävlingarna. Då kör man lite, kollar på A-heaten och ser: ahaaa så ska man göra och testar sen när det är ens egen tur. :)

Det ger ju en lite sur känsla när man läst om planen för SM-07, särskillt som även jag köpt hoj i tron att nu jädrar blir det åka av för nästa år kör motard åkarna själva och att allt bara skulle bli bättre...

Inte roligt om det i en redan "tunn" tävlingskalender försvinner åtminstone 4 rejs för oss rookisar. Blir det sen ännu mindre inbjudnings tävlingar och cupper så är ju säsongen inte mycke att hurra för, hoppas det löser sig för allas bästa.

Jag tänker iallafall åka på läger i Spanien för motard SKA jag åka:banana

En fråga: får vemsomhelst vara med och kvala till en SM tävling? Isåfall är det väl bara att anmäla sig, ta i så mycke man kan/törs och hoppas på det bästa. Det blir ju träning om inte annat:)

Det är bättre att klubbarna lägger dessa pengar på att göra i odning en bättre bana. De som får dessa pengar är dom som har det bäst ställt ändå :)[/QUOTE]

Lilla gubben!! Det kostar inte så mycket att vara på topp. Men däremot att komma dit.Så är det o kommer alltid att vara.

Barrett skrev:
2610153 Jag tror inte ni B-förare vara så oroliga. Men det ser ju ut som att det kan bli färre rejs relt generellt nästa år om inte vi tar tag i det själva. Engagera sig i en potensiell arrangörs klubb så kommer det bli fler rejs.
Jag hoppas jag kan dra mitt strå till stacken, även om jag inte riktigt vet hur just nu.

Att rookie inte får plats på SM vore dock olyckligt. Det borde väl hinnas med att köra Rookie på lördagen oxå? Om inte annat så första året för 250 gissar jag på att dom inte blir så många, så ett alternativ vore väl att samköra 250/rookie på de arrangemang där det är tidsbrist eller annat bra skäl.
Vadå rookie inte varamed? Slog dom inte ihop rookie klassen med open så det blev lite status på den klassen.:va

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...